Google zet stappen in mobile search

Met het toenemende gebruik van mobiele apparaten zet Google zich steeds meer in om ook deze gebruikers de meest relevante zoekresultaten te tonen op basis van hun zoekopdracht en het betreffende apparaat. Nog lang niet altijd zijn pagina’s geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Hierdoor zal een bezoeker, na het aanklikken van een zoekresultaat, vaak niet aantreffen waar hij naar op zoek was. Je hebt vast wel eens op je smartphone een veelbelovend zoekresultaat aangeklikt, waarna je op een homepage van de desbetreffende site uitkwam en niet op de pagina die je zou verwachten. Dit gebeurt doordat de pagina niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten en daardoor geredirect wordt naar de homepage. Dit zorgt vaak voor ergernissen en Google noemt dit dan ook een “ faulty redirect”. Het probleem zal in de toekomst getackeld moeten worden en Google kondigde onlangs nieuwe aanpassingen op dit gebied aan. Hierdoor zal je voor je zoekmachine marketing ook de nodige acties moeten ondernemen.

Verandering in de mobiele SERP’s

Om dit probleem op te lossen zullen de SERP’s er in de toekomst anders uit gaan zien. Wanneer Google een webpagina aantreft die voor mobiel gebruik niet geschikt is en geredirect wordt naar de homepage, dan krijg je de melding “ May open the site’s homepage”. Deze melding geeft je meer inzicht in wat je kan verwachten van de bestemmingspagina. Wil je de pagina toch bekijken dan kan je klikken op ‘ try anyway’. Google kondigde aan dat de veranderingen in eerste instantie doorgevoerd zullen worden in de Verenigde Staten (wat meestal het geval is). We weten inmiddels dat het vaak niet lang zal duren voordat deze veranderingen wereldwijd doorgevoerd zullen worden.

Hoe ga je ‘slechte’ mobiele pagina’s opsporen?

Als webmaster of marketeer wil je er natuurlijk voor zorgen dat je zo min mogelijk potentiële bezoekers kwijt raakt door deze aanpassing van Google. Je zult dus aan de slag moeten met het optimaliseren van je pagina’s voor mobiel gebruik. Maar hoe ga je de pagina’s opsporen die slecht vertoond worden op mobiele apparaten? Google geeft een aantal manieren om je mobiele publiek op een juiste manier te bereiken:
  • Voer een aantal zoekopdrachten uit met je eigen smartphone (of een browser die opgezet is en zich gedraagt als een smartphone) en bekijk welk gedrag je site vertoont. Dit is een simpele manier maar zeer effectief.
  • Bekijk je Webmastertools. Google geeft je namelijk een melding wanneer ze een pagina tegenkomen waarbij een smartphone gebruiker geredirect wordt naar je homepage.
  • Onderzoek waar je ‘faulty redirects’ zitten en los de fouten op. Dit kan je doen door de volgende stappen te doorlopen:
  • - Gebruik de voorbeeld URL in Webmastertools om te achterhalen waar de fout binnen je serverconfiguratie precies zit. - Stel je server zo in dat smartphone gebruikers naar een gelijkwaardige pagina op je mobiele site geredirect worden in plaats van naar je homepage. - Wanneer je geen relevante smartphone pagina hebt, stuur je bezoeker dan door naar je desktop variant van de pagina. Dit is beter dan dat je je bezoeker doorstuurt naar je mobiele homepage. Op deze manier komt de bezoeker in ieder geval op een relevante pagina uit.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl