Google zoekresultaten veranderen na schikking

Al enkele jaren speelt er een kwestie rondom Google waarbij ze misbruik zouden maken van haar monopoliepositie. Daarbij zou Google haar eigen diensten prominenter vertonen dan diensten van concurrenten. Een boete van miljarden euro's hing boven het hoofd van Google. Afgelopen vrijdag publiceerde Kent Walker, general counsel van Google, dat er na drie rondes van onderhandelingen en belangrijke concessies, een akkoord is bereikt met de Europese commissie. Dit heeft de nodige invloed op de presentatie van de zoekresultaten in Google.

Aanpassingen op vier punten

In de overeenkomst is opgenomen dat er aanpassingen zullen plaatsvinden op vier punten:

  • Aanpassingen aan de AdSense voorwaarden zodat het voor websites eenvoudiger wordt om advertenties van meerdere aanbieders te plaatsen.
  • Aanpassingen aan de AdWords API voorwaarden zodat het voor software aanbieders eenvoudiger wordt tools te maken voor adverteerders om campagnes te managen tussen meerdere platformen.
  • Nieuwe regels hoe Google content van websites vertoond in de verticale zoekdiensten.
  • Aanpassingen aan de UI zodat concurrerende aanbieders meer ruimte krijgen in de zoekresultaten.

Veranderde zoekresultaten

Het laatste punt was het meest omstreden aspect van de schikking, omdat dit de nodige invloed heeft op de layout van de zoekresultaten. Onderstaande afbeelding laat een voorbeeld zien, uit de bijlage van de overeenkomst, van de nieuwe resultaten.

Google schikking

Zoals in de afbeelding te zien is zullen er drie concurrerende links vertoond worden op een prominente plaats, in dit geval onder de Product listing ads en links van de Google AdWords advertenties. Een ander voorbeeld is te zien in onderstaande afbeelding bij een zoekopdracht naar vluchten van Londen naar Las Vegas. Onder de resultaten van Google zijn advertenties van Expedia, Booking.com en Kayak te zien.

Google schikking

Ongetwijfeld gaan we nog veel meer horen over de gevolgen van de schikking. Mocht je de volledige overeenkomst willen lezen dan kan dat hier. Duidelijk is dat de gevolgen van de schikking groot zijn. Of het positief is voor de gebruiker en de website eigenaar valt nog te bezien. In bovenstaande screenshots staan de organische (niet-betaalde) resultaten nóg verder naar beneden. Daardoor zal het aandeel betaalde klikken alleen maar toenemen. Het blijft wachten tot we de gevolgen gaan zien!

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl