Het belang van cross-device marketing in E-Commerce

[fullwidth background_color="" background_image="" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_webm="" video_mp4="" video_ogv="" video_preview_image="" overlay_color="" overlay_opacity="0.5" video_mute="yes" video_loop="yes" fade="no" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding_top="20" padding_bottom="20" padding_left="0" padding_right="0" hundred_percent="no" equal_height_columns="no" hide_on_mobile="no" menu_anchor="" class="" id=""][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Is het noodzakelijk dat we afstappen van het e-commerce model dat is gebaseerd op een enkel apparaat om over te stappen naar het model waarin meerdere apparaten meegenomen worden in de aankoopfunnel? Consumenten zullen steeds vaker gebruik gaan maken van verschillende apparaten om tot een aankoop te komen. In correct Nederlands zou ik dit aankopen via verschillende apparaten moeten noemen maar dat klinkt voor geen meter. Dus hanteer ik in dit blog de Engelse benaming cross-device, dit klinkt beter en dekt de lading. Ik hoor het steeds vaker. “Forget browsing on a smartphone, buying on a desktop”. De motivatie hierachter is dat de reikwijdte van mobiele apparaten elk jaar blijft stijgen. Het is dan ook van belang dat je als ondernemer moet zorgen voor een consistente gebruikerservaring op alle apparaten. Van mobiel en tablet tot-, desktop /laptop. Sterker nog; we mogen de smartwatches ook niet vergeten in de klantreis van ontdekking tot (herhaal) aankoop. Kortom: alle apparaten en platforms moeten anno 2017 een optimale en gelijke ervaring bieden.

Het aankooppad van een consument

Het pad van aankoop omvat niet meer puur en alleen één type apparaat. Helaas meten de standaard analyse tools nog wel één apparaat-type in de aankoopfunnel. En dit geeft een verkeerd beeld bij het daadwerkelijke aankoopproces wat steeds vaker op meerdere apparaten is gebaseerd. [/fusion_text][/one_full][/fullwidth][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]

De cijfers liegen er niet om

In Amerika is in het laatste kwartaal van 2016 vastgesteld dat bijna één derde van alle transacties tot stand is gekomen via twee of meer apparaten. Dit is gemeten van het eerste webshopbezoek tot de daadwerkelijke aankoop gedurende een periode van 30 dagen. Zonder goede cross-device tracking zou je als marketeer dus een flinke miscalculatie in het attributie model kunnen maken.[/fusion_text][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][fusion_text]Bron: Criteo dataset Q4 2016, US, all categories, excluding apps *Given a 30-day period[/fusion_text][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Als ik kijk naar waar Nederland staat met betrekking tot mobiele conversie ratio dan bevinden wij ons de 5de plaats. Op de voet gevolgd door Amerika. De landen die het hierin beter toen zijn vooral Japan en England. Onze oosterburen nemen de derde positie in. [/fusion_text][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Qua aandeel in mobiel met betrekking tot e-commerce transacties doet Nederland het zelfs nog beter dan Duitsland en Amerika. Met als koploper England op de voet gevolgd door Japan. [/fusion_text][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Terugkerend naar het belang van cross-device in de e-commerce blijkt uit de cijfers van Criteo dat de Nederlandse consument samen met de consumenten uit Duitsland, England, Amerika en Frankrijk gemiddeld 1,4 meer aankopen doen via verschillende apparaten ten opzichte van een enkel apparaat. ‘Prima aandeel’ zou je kunnen denken. Maar mij valt in deze cijfers vooral op dat Rusland het met 1,9 keer meer aankopen via verschillende apparaten het kennelijk vele malen beter doet. Betekent dit dat we naar Rusland moeten kijken in plaats van Amerika of Engeland als het gaat om mobiele optimalisatie?[/fusion_text][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]

Verbeter de nauwkeurigheid op elk onderdeel van de funnel

Cross-device metingen laten dus zien dat consumenten meer converteren door bezoeken via verschillende apparaten zoals; mobiel, tablet-, desktop/laptop in plaats van een enkel apparaat zoals een laptop dan wat we eerder aannamen. Maar het laat ook zien dat ze:
  1. meer producten bekijken dan wat standaard meettools laten zien;
  2. ze eerder geneigd zijn om producten in de winkelmand te leggen om ze vervolgens ook nog eens af te rekenen
Cross-device meettools helpen je als ondernemer dus om beter te begrijpen via welke weg de klant met jou wil communiceren en hoe ze hun aankopen willen doen. Uit het onderzoek van Criteo blijkt tevens dat wanneer je de cross device metingen goed inregelt de klantreis die een koper ondergaat 41% langer duurt dan wat modellen die zijn gebaseerd op een klantreis via een enkel apparaat suggereren. In cijfers met sessies uitgedrukt;[/fusion_text][fusion_text]
Aantal sessies Apparaat gebaseerd Gebruiker gebaseerd
1 sessie 43% 32%
2-3 sessies 33% 31%
4 sessies 24% 37%
[/fusion_text][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Het goed meten van cross-device aankopen zorgt ervoor dat wij als marketeers de gelegenheid aan kunnen grijpen om meer inzicht te krijgen in wat het verkeer via verschillende apparaten nou daadwerkelijk kost. Door deze inzichten is het mogelijk om biedingen aan te passen, zodat het rendement per verkeerskanaal wordt verbetert. Naast een rendement verbetering biedt het jou als marketeer ook de gelegenheid om de gebruikerservaring verder te optimaliseren. Het belang van een naadloze gebruikerservaring wordt verder versterkt doordat het gebruikspercentage van de verschillende apparaat soorten erg hoog is. [/fusion_text][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]

De smartphone in elke laag van de aankoop

De smartphone levert van het begin tot het einde een bijdrage aan de klantreis. Het “aloude” surfen op een mobiel, maar kopen via een desktop of laptop is allang achterhaald. We gebruiken de smartphone voor zowel het zoeken van een product of dienst als het doen van een aankoop. 25% van alle cross-device transacties die voltooid zijn op een desktop zijn gestart op een smartphone. En 33% van alle cross-device transacties die afgerond zijn op een smartphone zijn gestart met een desktop. En ongeacht op welk apparaat de aankoop gedaan is, is een derde van alle transacties begonnen via een smartphone. Wat het belang van een naadloze samenwerking tussen desktop, tablet en smartphone alleen maar verder versterkt.

Voor welke retailer is cross-device marketing nou interessant?

Er is eigenlijk geen enkele branche waarin retailers niet de invloeden van toenemend smartphonegebruik in het aankoopproces gaan voelen de aankomende jaren. Van fashion en-, gezondheidsproducten tot versproducten. Een aankoop doen via een mobiel apparaat, of die nou gaat gebeuren via een mobiele webshop of app, wordt een gemeengoed en als retailer moet je jezelf hierop voorbereiden. Niet alleen met een goede cross-device analyse-tool, maar ook - en eigenlijk vooral - door een naadloze gebruikerservaring over alle apparaten heen. Houdt hier rekening mee met je online marketing strategie.

De strijd tussen mobiele webshops en apps

Waar moet je voor gaan als retailer? Een goede vraag met eigenlijk maar één echt goed antwoord. Kies indien mogelijk niet en ga voor zowel een goede mobiele webshop als een app voor de optimale mobiele ervaring. Hoewel een app mogelijk niet het verkeer zal krijgen wat een mobiele webshop heeft, geeft een app je wel veel beter de mogelijkheid om de klantloyaliteit met je merk of business te vergroten. En deze klanten doen over het algemeen genomen sneller een aankoop via de app dan via de mobiele versie van een webshop. [/fusion_text][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Bron/data Cijfers en diagrammen zijn afkomstig van bron: Criteo en gebaseerd op 3.300 online retailers wereldwijd. Deze retailers hebben 1,7 miljard transacties per jaar op desktop en mobiele webshops gegenereerd, waaruit 720 miljard aan omzet is gekomen. [/fusion_text][/one_full]
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl