Het belang van goede redirects

Webshop eigenaren doen vaak hard hun best om goed gevonden te worden. Met waardevolle content en de nodige SEO-inspanningen kunnen mooie resultaten geboekt worden. Google is de waarde van je content gaan (h)erkennen en stuurt relevante bezoekers naar de betreffende pagina’s. Ondertussen is je webshop aan het groeien, er komen meer categorieën bij en je komt erachter dat sommige content inmiddels beter past onder een nieuwe categorie. Je wilt de content verplaatsen. Dit kan uiteraard, maar let op: doe dit nooit zonder goed te redirecten! Je wilt namelijk niet dat de waarde van de oude URL’s verloren gaat met een daling in het aantal bezoekers als gevolg. Redirecten is een zeer belangrijk onderdeel van het verplaatsen van content dat nog wel eens vergeten of verkeerd gedaan wordt.

Wat is een redirect?

Redirecten is niets anders dan het linken van oude url’s naar nieuwe url’s. Als je content verplaatst naar de nieuwe url blijft de oude url bestaan en krijgen bezoekers die via een link op de oude pagina binnen komen een 404 error (pagina niet gevonden). Dit is niet wenselijk en goed op te lossen door een redirect in te stellen. Er zijn verschillende type redirects, maar de meest gebruikte zijn de 302-redirect en de 301-redirect. De 301 duidt een permanente redirect aan en de 302 betreft een tijdelijke redirect. Voor het verplaatsen van content en voor SEO doeleinden gebruik je bijna in alle gevallen een 301-redirect.

Waarom 301-redirecten

Door aan te geven dat een pagina permanent verplaatst is weten zoekmachines dat de waardevolle content nu op een andere pagina te vinden is. Hierdoor zullen ze de oude url uit de index halen en de nieuwe pagina als vervanging in de zoekresultaten opnemen. Je geeft dus de waarde die de oude pagina’s hebben opgebouwd (grotendeels) door aan de nieuwe pagina. Wanneer je dit niet doet zullen bezoekers op een 404-(error)pagina uitkomen. Er is dus geen waardevolle content meer te vinden en het is ook niet gebruiksvriendelijk. De waarde van de pagina gaat naar verloop van tijd verloren en de pagina zakt in de resultaten van zoekmachines. 301-redirects zijn dus essentieel om je posities op bepaalde zoektermen in zoekmachines te behouden.

Hoe juist redirecten?

Als je content gaat verplaatsen is een zorgvuldige voorbereiding essentieel. Ook tijdens het proces en erna is het belangrijk om alles goed in de gaten te houden. Doorloop daarom de volgende stappen:
  1. Breng alle huidige/oude url’s in kaart.
  2. Breng alle nieuwe url’s in kaart.
  3. Bepaal voor elke oude url naar welke nieuwe url deze doorverwezen moet worden. Als er niet één logische nieuwe url is om naar door te linken, dan kies je de pagina die qua content het dichts in de buurt komt.
  4. Breng alle inkomende links op de huidige url’s in kaart. Maak hierbij onderscheid tussen interne links en externe links.
  5. Stel 301-redirects in voor elke afzonderlijke pagina. Stel hierbij alle redirects tegelijkertijd in (dus niet in etappes).
  6. Wijzig interne links naar de nieuwe url’s.
  7. Wijzig externe links waar jij invloed op hebt (bijv. van social media en advertenties).
  8. Update de xml-sitemap in Google Webmaster Tools.
  9. Neem contact op met webmasters van de inkomende externe links die jij zelf niet kunt wijzigen om de nieuwe url door te geven.
  10. Test de redirects en check in Webmaster Tools (of een andere tool) of er nog crawlfouten (bv. 404’s) zijn ontstaan.
  11. Houd de prestaties van de webshop nauwlettend in de gaten in Google Analytics en reageer op abnormaliteiten.
Voor een complete migratie van een domein zijn nog extra stappen te ondernemen, zoals bijvoorbeeld het doorgeven van de adreswijziging aan Google.

Redirects instellen

Er zijn verschillende manieren om de redirects in te stellen, bijvoorbeeld via .htcaccess of phpcode. Zie voor uitleg hierover een eerdere blogpost waarin enkele redirect methodes zijn beschreven.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl