Het verschil tussen content marketing en copywriting

Bij het optimaliseren van de website maak je gebruik van content management. Het toevoegen van content valt veelal onder meerdere noemers, namelijk: content marketing en copywriting. Twee verschillende woorden die vaak worden gebruikt als één betekenis. Wij hebben ons afgevraagd of dit klopt en zochten het uit.

Webshop optimalisatie

Voor de optimalisatie van een webshop is content noodzakelijk. Content voor de vindbaarheid van je pagina, content voor het verschaffen van informatie, content in de vorm van reviews en content die de potentiële klant aanzetten tot het doen van een verkoop. Deze optimalisatie aspecten kunnen worden onderverdeeld in content marketing en copywriting.

Content marketing

Met content marketing wordt het creëren en delen van je content bedoelt, om zo prospects aan te trekken en deze om te zetten in klanten. Hier hoort ook een stukje retentiemarketing bij waarbij je ervoor zorgt dat klanten blijven terugkomen en kopen op jouw webshop. Je kunt hierbij denken aan het schrijven van blogberichten, creëren van podcasts, automatische e-mail responders en het algehele schrijven voor zoekmachines.

Copywriting

Bij copywriting zet je lezers aan tot het doen van een bepaalde actie, bijvoorbeeld het doen van een aankoop, een contactaanvraag voor meer informatie of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Hier kun je denken aan verkooppagina’s, advertenties en direct mail.

Samen sterk

Te zien zijn twee grote verschillen maar toch hebben de bovenstaande onderwerpen verband met elkaar. Zonder de prospects die door middel van content marketing wordt geworven kan copywriting zijn werk niet doen. Het een kan dus eigenlijk niet zonder het andere. Wanneer je in een chronologische volgorde zou werken dan start je met content marketing. Je schrijft interessante en relevante SEO vriendelijke teksten (met de focus op je bezoekers!), deelt deze op social media en in je nieuwsbrief. Met als doel dat lezers blijven lezen en terugkomen naar je webshop, je zorgt voor binding met de lezer. Een blogartikel kan voor veel verkeer zorgen, echter wanneer de bezoekers niet worden aangezet tot de bepaalde actie die jij verwacht (bijvoorbeeld inschrijven voor de nieuwsbrief), dien je aan de slag te gaan met copywriting. Denk hierbij aan:
  • Het versterken en verduidelijken van de titel van het artikel;
  • Laat de voordelen voor de bezoeker zien wanneer zij zich inschrijven voor de nieuwsbrief;
  • Zorg dat je blog social proof is;
  • Zorg voor een zeer duidelijke call-to-action.
Houdt in het achterhoofd dat copywriting de kunst is om bezoekers te overtuigen tot het doen van een specifieke actie. Door hier zorgvuldig mee om te gaan zullen bezoekers worden omgezet tot abonnees, je creëert een bredere e-maillijst en deze bezoekers zullen je artikelen delen met andere lezers. Je bouwt hierdoor een loyale doelgroep op.

Aan de slag met content management

Ga jij aan de slag met content management zorg er dan voor dat content marketing en copywriting gescheiden blijven en dat deze punten evenveel prioriteit krijgen. Zorg dat deze twee naadloos op elkaar aansluiten met als hoofdfocus jouw doelgroep. Het optimaliseren van je content zal hierdoor overzichtelijker en meer gestructureerd worden. Succes!
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl