Hoe blijft een technische SEO audit relevant?

Regelmatig maken we technische SEO audits voor onze klanten. Het identificeren van onderliggende technische problemen van een website leidt in veel gevallen tot een verbetering in resultaat. Denk hierbij aan het ontdekken van problemen met het indexeren van belangrijke pagina’s, header foutmeldingen, crawl optimalisatie en links. Het oplossen van deze problemen heeft direct gevolgen voor de indexatie van zoekmachines, en dus voor de organische rankings. Een tijdje geleden werden we echter geconfronteerd met de vraag of technische SEO audits überhaupt nog wel relevant zijn in deze vorm. De audits worden tenslotte ook bij ons steeds breder getrokken dan alleen puur technische aspecten. Technische audits zijn simpelweg veel meer geworden dan techniek. De nadruk wordt gelegd op het opsporen van obstakels die de bezoeker kunnen hinderen in de verkooptrechter. Dit heeft niet alleen betrekking meer tot technische SEO, maar ook op content en conversie optimalisatie. Door dit allemaal mee te nemen kunnen we direct zien waar de meeste kansen liggen en ons daarop richten.

Hygiëne optimalisatie

In een artikel van Searchengineland over technische audits wordt gesproken van “hygiëne optimalisatie”. Dit houdt in dat niet eenmalig gekeken wordt naar wat allemaal mis is op het technische vlak, maar dat er voortdurend gestreefd wordt naar betere prestaties van een platform. Dit kan te maken hebben met iets zeer technisch als crawlprestaties, maar ook met de content of navigatiemogelijkheden van een webshop. Door op de korte termijn te kijken waar de knelpunten liggen en op deze te focussen, kan op de lange termijn sterke verbetering plaatsvinden. In wezen wordt gekeken waar op een specifiek moment het meeste rendement behaald kan worden. Met deze insteek worden technische audits een belangrijker onderdeel van een geheel project. Ze bepalen niet alleen de focus op SEO technisch gebied, maar van het gehele SEO traject. Hierbij is het ook essentieel om geregeld een audit te doen om te kijken of het huidige focusgebied nog wel het meest optimale is.

Kortom

Technische SEO audits zijn nog steeds een belangrijk onderdeel van online marketing. Echter is de rol die de audits hierin spelen veranderd. Waarbij het voorheen vooral om een momentopname ging van alle mogelijke technische problemen, is het nu meer een analyse van alle websiteprestaties. Hieruit kan vervolgens de focus voor de komende tijd worden bepaald. Belangrijk is wel dat de audits geregeld worden gedaan. Hoe vaak doen jullie een dergelijke audit? Laat het ons weten in het commentaar hieronder.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl