Hoe ga je als SEO om met Google RankBrain?

In het voorjaar van 2015 begon Google al met het inzetten van RankBrain. In eerste instantie gebeurde dat op kleine schaal en was de invloed van dit algoritme niet direct duidelijk. Sinds juni 2016 wordt RankBrain echter op iedere zoekopdracht toegepast. Sterker nog, Google heeft aangegeven dat RankBrain inmiddels de op twee na belangrijkste ranking factor is na links en content. Hier is intussen veel over geschreven, maar voor veel SEO's is het nog steeds niet duidelijk hoe je het beste met deze ranking factor kunt omgaan.

Wat is RankBrain?

RankBrain is een van de vele onderdelen van het algoritme waarmee Google de zoekresultaten genereert. Wat RankBrain zo bijzonder maakt is dat het geen statisch onderdeel is, maar een algoritme dat zichzelf doorlopend verbeterd door middel van artificial intelligence (AI). Het zorgt er dus voor dat organische rankings steeds veranderen, maar op basis waarvan? Het doel van RankBrain is om ervoor te zorgen dat een gebruiker altijd datgene vindt waar hij naar op zoek is, zelfs al is zijn zoekopdracht niet eenduidig genoeg. Dit doet RankBrain door combinaties van termen te vergelijken met gebruikersbetrokkenheid, en hierin patronen op te sporen door middel van ‘vectors’ of ‘grote hoeveelheden taal ingesloten in wiskundige eenheden’. Wanneer een zoekopdracht niet heeft geleid tot klikken gaat RankBrain beoordelen of de resultaten wel goed genoeg waren, en gaat het deze vergelijken met soortgelijke zoekopdrachten waarbij gebruikers wel betrokken waren. Zo leert het zichzelf aan waar mensen daadwerkelijk naar op zoek zijn, en zal het pagina’s met veel betrokkenheid van gebruikers belonen. Daarbij kan RankBrain, vanwege de eerder genoemde vectors, ook beter reageren op zoekopdrachten die niet eerder door Google verwerkt zijn. Door patronen in de zoekopdracht te identificeren voorspelt RankBrain waar de gebruiker precies naar zoekt, en schotelt het “succesvolle” resultaten voor op basis van eerdere zoekopdrachten met deze patronen. Een simpel voorbeeld van hoe deze vectors werken: Rankbrain vectors In dit voorbeeld heeft RankBrain geconstateerd dat Duitsland en Berlijn op dezelfde manier bij elkaar horen als dat Portugal en Lissabon dat doen, maar niet zoals Spanje en Rome dat doen. Tot deze conclusie is het gekomen zonder dat dit door een mens is aangegeven, en zo heeft RankBrain zichzelf het concept van een hoofdstad aangeleerd als patroon.

Waarom is RankBrain nodig?

Google verwerkt per dag ongeveer 5,5 miljard zoekopdrachten. Zo’n 15% hiervan zijn zoekopdrachten die nog nooit eerder zijn verwerkt. Ook voor deze zoekopdrachten wil Google de juiste resultaten tonen, daarom is RankBrain doorlopend bezig met het zoeken naar patronen. Daarbij zorgt RankBrain er ook voor dat kritischer wordt gekeken naar hooggeplaatste pagina’s. Wanneer een pagina een hoge positie in zoekmachines heeft op bepaalde zoektermen, en deze pagina niet voor meer gebruikersbetrokkenheid zorgt, zal RankBrain ervanuit gaan dat de pagina niet het juiste antwoord op de zoekvraag is. De pagina zal dan langzaam naar beneden zakken in de zoekresultaten. Hoe helpt RankBrain de gebruikers?
  • Informatie over een persoon, voorwerp of thema kan worden gevonden zonder dat deze specifiek genoemd wordt. (Bijvoorbeeld: “Hoe heet die film over een onbewoond eiland en een volleybal?” -> Cast Away)
  • Relevantere zoekopdrachten met betrekking tot homoniemen (Bijvoorbeeld: kiwi als in fruit, of kiwi als in de loopvogel wanneer je eerder iets over Nieuw Zeeland hebt gezocht).
  • Zoekopdrachten die nog nooit zijn verwerkt leveren nu betere resultaten op basis van patronen.

Hoe ga je hier als SEO mee om?

Volgens Google zelf is het niet mogelijk om te optimaliseren op basis van RankBrain. Dit komt omdat het zijn eigen criteria steeds aanpast en ontwikkelt, waardoor zelfs de Google engineers niet altijd exact weten waar RankBrain zijn rankings op baseert. Desondanks zijn er wel een aantal dingen die je als SEO kunt doen om ervoor te zorgen dat RankBrain je pagina’s niet gaat afbranden. We weten tenslotte min of meer wat het uiteindelijke doel van RankBrain is, en we weten dat het algoritme gebaseerd is op het beoordelen van taalgebruik.

Verbeter de organische CTR

RankBrain kijkt naar gebruikersbetrokkenheid op een pagina met zoekresultaten. Dit betekent dat er o.a. wordt gekeken naar CTR. Wanneer vaak naar jouw pagina wordt doorgeklikt, is dit een signaal dat deze pagina relevant is voor de gegeven zoekopdracht. Hierdoor zal RankBrain hem in de toekomst blijven gebruiken voor soortgelijke zoekopdrachten. Meta data na invoering Rankbrain Kijk eens kritisch naar de meta data. Deze moet informatief en aantrekkelijk genoeg zijn zodat gebruikers erop willen klikken. Het is te vergelijken met de koppen binnen AdWords advertenties: wat leidt men ertoe om op jouw advertentie te klikken?

Content voor koningen

Uiteindelijk wil RankBrain ervoor zorgen dat gebruikers altijd op de pagina belanden die de content bevat waar ze naar op zoek zijn. Als SEO moet je er dus simpelweg voor zorgen dat je waardevolle en unieke content hebt, die ook nog eens ijzersterk geschreven is zodat Google de pagina ook begrijpt. Eigenlijk valt dit niet eens onder de noemer ‘optimaliseren voor RankBrain’, maar gewoon goede SEO. Optimaliseer je pagina’s op basis van gebruikerservaring. Zorg ervoor dat niet zoekmachines, maar mensen, waarde hechten aan je content. De zoekmachines zullen dan vanzelf volgen.

Semantic Search - Minder focus op één zoekterm

Als SEO heb je waarschijnlijk de neiging om een pagina te optimaliseren op basis van een zoekwoord met veel zoekvolume, dat ook nog eens super relevant is voor jouw content. RankBrain laat dit concept echter los. De focus komt veel minder te liggen op hoe relevant content is op basis van hoe vaak de zoekterm erin terugkomt, en meer op basis van context op de webpagina. Maak gebruik van synoniemen. Zorg ervoor dat termen die sterk verwant zijn aan jouw beoogde zoekterm ook in de content vermeld worden.

Conclusie

Met RankBrain zet Google een grote stap richting het optimaliseren van de zoekresultaten vanuit het oogpunt van menselijke gebruikers. Ondanks dat niet geheel duidelijk is waar RankBrain precies op let, en in hoeverre het nou een effect heeft op de resultaten van populaire termen, is het wederom een signaal vanuit Google dat goede content en gebruikerservaring absoluut noodzakelijk zijn om voor te komen in de topresultaten.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl