Hoe ga je om met online klantbeoordelingen?

Als webshopeigenaar is het altijd prettig om te horen dat je bezoekers tevreden zijn met je webshop en de bijbehorende diensten die je levert. Het is dan ook belangrijk om je klanten de mogelijkheid te geven om deze waardering uit te spreken. Het opnemen van een reviewtool binnen je webshop is dan ook ten zeerste aan te raden. Op deze manier kunnen klanten reviews achterlaten na een transactie. Natuurlijk zullen niet alle reacties even positief zijn. Het is dan ook belangrijk om een duidelijk beeld voor jezelf te hebben hoe je om wilt gaan met verschillende soorten reacties. In dit blogartikel leg ik uit wat mijn visie op het omgaan met online klantbeoordelingen is.

Reageer op reviews

De meeste reviewtools bieden je de mogelijkheid om te reageren op een klantbeoordeling. Maak hier dan ook gebruik van. Vooral bij klanten die de moeite nemen om een uitgebreide reactie te plaatsen, is het aan te raden om te reageren op de klantbeoordeling. Op deze manier toon je waardering voor je klant en laat je zien dat je geïnteresseerd bent in zijn of haar mening. Het is niet nodig om op alle klantbeoordelingen te reageren. Kies een aantal beoordelingen per week uit en schrijf daar een paar goede reacties op.

Negatieve reviews

De mogelijkheid om reviews achter te laten is voor klanten ook een mogelijkheid om ongenoegen te uiten. Het reageren op deze reviews in naar mijn mening nog belangrijker dan het reageren op positieve reviews. Let bij het reageren op de volgende zaken:
    • Probeer positief te blijven
Schiet nooit in de verdediging, ook al zit de betreffende klant er volledig naast. De bezoekers op je reviewpagina, zullen dit bericht namenkijk ook lezen en wellicht overwegen om door je defensieve reactie niet bij jou te kopen. Mocht je het toch niet eens zijn met de review en dit aan je klant willen laten weten, schakel dan over naar een persoonlijker vlak. Stuur de betreffende klant bijvoorbeeld een e-mail waarin je jouw visie op het verhaal uitlegt.
    • Reageer met een oplossing
Probeer je klant gerust te stellen door met een oplossing te komen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je het probleem zo snel mogelijk gaat oplossen of dat je de klant tegemoet gaat komen in de gemaakte kosten (mocht dit het geval zijn). Op deze manier zal de klant wellicht bijdraaien en tevreden terugkijken op zijn of haar aankoop in je webshop. Daarnaast zien andere bezoekers op je reviewpagina dat je ook aan klachten een positieve draai weet te geven en problemen zo snel mogelijk probeert op te lossen.

Beloof niets wat je niet waar kunt maken

Tot slot begint een positieve review, naar mijn mening, bij een duidelijke communicatie. Een valkuil kan liggen in je USP's. Je ziet dat veel webshops mooie USP's hanteren om de bezoeker over te halen bij hen te kopen. Wanneer je sellingpoints communiceert die je achteraf niet waar kunt maken, zal je dit wellicht terug gaan zien in je klantbeoordelingen. Onze tip is dan ook om te bedenken of je hetgeen wat je communiceert ook daadwerkelijk waar kunt maken. Is dit niet het geval, communiceer dit dan ook niet naar je bezoeker. Probeer een andere toegevoegde waarde te vinden waardoor een bezoeker toch de aankoop bij jou zal doen. Let vooral op in de communicatie van levertijd, verzendkosten en de hoeveelheid productinformatie. Dit zijn punten waar al snel een miscommunicatie plaats kan vinden namelijk. Hulp nodig bij het inzetten van je online marketing? Bekijk dan onze online marketing diensten of neem vrijblijvend contact met ons op.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl