Hoe gebruik je dynamische zoekadvertenties binnen AdWords?

Dynamische zoekadvertenties zijn advertenties die automatisch in Google worden weergegeven op basis van de inhoud van je webshop. In tegenstelling tot andere zoekadvertenties worden dynamische zoekadvertenties dus niet getriggerd door zoekwoorden. In dit blogartikel bespreken we hoe dynamische zoekadvertenties het best kunnen worden ingezet.

Hoe zet je een campagne met dynamische zoekadvertenties op?

dynamische zoekadvertentiesHet opzetten van een campagne met dynamische zoekadvertenties in Google AdWords is vrij gemakkelijk. Maak een nieuwe campagne aan binnen het zoeknetwerk en kies vervolgens voor de optie 'dynamische zoekadvertenties'. Je kunt dan, zoals bij andere campagnes, andere instellingen aanpassen zoals locaties en talen. Daarna kun je de campagne op twee manieren indelen. Je kunt ervoor kiezen om alle webpagina's als advertentietarget toe te voegen waarbij je, zoals de naam al aangeeft, alle pagina's van jouw webshop gebruikt om automatisch advertenties te genereren. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om advertentiegroepen te maken op basis van de volgende mogelijkheden: categorieën (die door Google zelf worden gegenereerd), URL's, pagina titels en op basis van content. Uiteraard is het aanmaken van verschillende groepen beter omdat je hierdoor, net als bij andere campagnes, advertenties beter kunt afstemmen en beter kunt optimaliseren. Zo zijn de categorieën en de URL's goede opties omdat je deze kunt laten aansluiten bij de categorieën op je webshop, waardoor je beter kunt optimaliseren. Deze groepen kun je ook verdelen over meerdere campagnes waardoor je budgetten bijvoorbeeld beter kunt verdelen. Binnen elke groep maak je vervolgens advertenties aan. Hierbij hoef je geen titel in te vullen omdat deze automatisch door Google AdWords wordt gegenereerd. Zorg dat je de beschrijvingsregels en de zichtbare URL niet te specifiek maakt, immers weet je niet op welke zoekwoorden de advertenties weergegeven gaan worden.

Dynamische zoekadvertenties naast andere campagnes binnen het zoeknetwerk

Het klinkt natuurlijk simpel, je zet een campagne met dynamische zoekadvertenties op en vervolgens worden alle relevante zoekwoorden automatisch getarget op basis van de inhoud van je webshop. Zo eenvoudig is het helaas niet. Weliswaar bieden dynamische zoekadvertenties mogelijkheden om bijvoorbeeld long-tail zoekwoorden (waar de dynamische zoekadvertenties het meest op gericht worden) te targeten en te ontdekken. Echter zullen (lang) niet alle interessante zoekwoorden voor je account worden getriggerd. Bovendien bieden de campagnetypes waarbij je zelf zoekwoorden ingeeft betere mogelijkheden om te optimaliseren. Zie de dynamische zoekadvertenties dan ook als een aanvulling op je huidige campagnes waarmee je extra verkeer kunt genereren met de potentie tot meer omzet en rendement uit je AdWords campagnes. De dynamische zoekadvertenties staan overigens los van de dynamische advertenties voor remarketing. Hierbij worden (delen) van de advertentie ook automatisch weergegeven, maar gebeurd dit naar aanleiding van de pagina's die een bezoeker heeft bekeken. Eerder schreven we een blogartikel over het aanmaken van dynamische remarketing campagnes.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl