Hoe kun je geavanceerde segmenten in Google Analytics gebruiken?

Door middel van geavanceerde segmenten kun je in Google Analytics het gedrag van een specifiek deel van je bezoekers analyseren en het gedrag van verschillende type bezoekers met elkaar te vergelijken. In dit blogartikel bespreken we de mogelijkheden van geavanceerde segmenten.

Wat kun je doen met de geavanceerde segmenten in Google Analytics

In de meeste rapporten in Google Analytics (zowel de standaardrapporten als de geavanceerde rapporten) vind je aan de bovenkant de mogelijkheid om een segment te kiezen. Zoals je misschien wel gezien hebt, geeft Google standaard alle bezoekers weer (tegenwoordig onder de naam alle sessies). Kies je, zoals je in de bovenstaande afbeelding terug kunt zien, voor 'segment toevoegen' dan krijg je een overzicht te zien van alle segmenten die standaard beschikbaar zijn. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor tabletverkeer, nieuwe bezoekers, betaald zoekverkeer of bezoekers die geen aankoop hebben gedaan. Nadat je een segment hebt gekozen krijg je cijfers te zien voor dat specifieke segment. Zo kun je bijvoorbeeld kijken welke pagina's door deze groep bezoekers zijn bekeken of wat de gemiddelde bestelwaarde van deze groep is.

Zelf een geavanceerd segment aanmaken

Naast de segmenten die standaard in Google Analytics beschikbaar zijn, heb je ook de mogelijkheid om zelf een segment aan te maken. Hierdoor kun je de keuze maken tussen een ruim aantal criteria onderverdeeld in:
  • Demografische gegevens: segmenteer op basis van leeftijd, geslacht, taal, affiniteit of marktsegment.
  • Technologie: segmenteer op basis van besturingssysteem, versie van het besturingssysteem, browser, browserversie of schermrevolutie.
  • Datum van de eerste sessie
  • Verkeersbronnen: segmenteer op basis van campagne, medium, bron of zoekwoord
  • E-commerce: segmenteer op basis van transactie-ID, opbrengst, dagen tot de transactie, product of productcategorie.
Vervolgens kun je het gedrag analyseren van de groep bezoekers die voldoet aan de criteria die je bij jouw segment heb opgegeven. Naast de optie om zelf een segment te maken is er bovendien een Import Gallery waar je segmenten van andere gebruikers kunt ophalen.

Voorbeelden van analyses op basis van geavanceerde segmenten

De inzet van geavanceerde segmenten geeft je een enorm aanbod aan mogelijke analyses. Om je alvast op weg te helpen hebben we een aantal interessante mogelijkheden voor je op een rijtje gezet:
  • Gebruik geavanceerde segmenten om het gedrag van bezoekers uit zoekmachines, social media en andere verkeerskanalen te analyseren en met elkaar te vergelijken. Welke bezoekers genereren het beste verkeer?
  • Gebruik het segment van mobiele bezoekers om te achterhalen welke pagina's wel en welke pagina's niet goed presteren op mobiele platformen.
  • CreĆ«er een geavanceerd segment om het gedrag van bezoekers die via een specifiek zoekwoord in Google AdWords zijn binnengekomen te analyseren.
  • Bekijk welke producten populair zijn onder directe bezoekers
  • Analyseer het gedrag van bezoekers die minimaal 2 pagina's hebben bezocht
Kortom geeft het werken met geavanceerde segmenten meer inzicht in het gedrag van een specifiek deel van je bezoekers en kan dan ook gezien worden als een belangrijk onderdeel binnen Google Analytics.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl