Hoe optimaliseer je Google Mijn Bedrijf?

Heb je een bedrijf met een fysieke vestiging? Dan mag je eigen bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf absoluut niet ontbreken. Een Google Mijn Bedrijf bedrijfsvermelding maak je binnen 10 minuten aan en bevatten de belangrijkste (lokale) contactgegevens van je bedrijf. Maar wist je dat er een aantal onderdelen zijn in je bedrijfsvermelding die extra aandacht vragen? Lees onderstaand blog en je weet precies welke onderdelen belangrijk zijn en hoe jij je eigen Google Mijn Bedrijf bedrijfsvermelding kunt optimaliseren.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Met Google Mijn Bedrijf kun je je bedrijfsvermelding in Google beheren. Met een bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf kun je in Google op verschillende plekken worden getoond. Zo kun je in de organische zoekresultaten worden getoond aan de rechterkant (afbeelding 1), kun je in Google Maps worden weergegeven (afbeelding 2) en in lokale zoekopdrachten (afbeelding 3). Hieronder zijn de verschillende weergaven van de bedrijfsvermelding van (online) stoffenwinkel N&N Stoffen in Google te zien: Afbeelding 1. Bedrijfsvermelding Google Mijn Bedrijf aan de rechterkant Google Mijn Bedrijf - Bedrijfsvermelding Google Maps

Afbeelding 2. Bedrijfsvermelding Google Mijn Bedrijf in Google Maps

Google Mijn Bedrijf - Weergave in zoekresultaten

Afbeelding 3. Weergave in lokale zoekresultaten (zie bovenste blok) mede dankzij Google Mijn Bedrijf

Een bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf zorgt er dus voor dat je met je bedrijf beter vindbaar bent in de verschillende zoekresultaten van Google. Door deze bedrijfsvermelding zo goed mogelijk in te richten, kun je ervoor zorgen dat je nog beter gaan scoren in Google. Door het optimaliseren van de belangrijkste (onderstaande) onderdelen, zorg jij voor een perfecte bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf!

Welke onderdelen zijn belangrijk in Google Mijn Bedrijf?

Er zijn een aantal onderdelen in Google Mijn Bedrijf die net even wat extra aandacht vragen dan de rest. Een goed ingestelde bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf is namelijk erg belangrijk voor een goede vertoning in Google. De belangrijkste onderdelen die we hieronder ook zullen toelichten zijn: bedrijfstype, NAW gegevens, bedrijfscategorie, bedrijfsnaam, beschrijving, foto’s en reviews.

1. Bedrijfstype

Er zijn drie typen registraties die je kunt kiezen, namelijk: winkelpui, servicegebied of merk. Wanneer je een webshop hebt met een fysieke vestiging, zoals N&N Stoffen, kies je hier voor ‘winkelpui’. Google Mijn Bedrijf - Bedrijfstype kiezen

Afbeelding 4. Bedrijfstype kiezen

2. NAW (adres)gegevens

Vervolgens dien je de adresgegevens van het filiaal in te vullen. Hierbij is het belangrijk dat je de juiste NAW gegevens invult die je altijd al gebruikt en ook altijd zult blijven gebruiken. Consistentie van deze gegevens op het internet is erg belangrijk. Zorg er dus voor dat je altijd overal dezelfde gegevens op dezelfde manier invult!

3. Bedrijfscategorie

Dit is een essentieel onderdeel bij het aanmaken van je bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf. Je dient hierbij één hoofdcategorie in te vullen en één of meerdere secundaire categorieën. Google vertoont o.a. lokale zoekresultaten aan de hand van deze categorieën. Je dient hier daarom categorieën in te vullen die overeenkomen met de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Het is hierbij erg belangrijk dat je deze categorieën invult aan de hand van ‘Dit bedrijf IS een …’ en NIET aan de hand van ‘Dit bedrijf HEEFT een…’. Je dient je bedrijf dus als geheel te beschrijven en niet alleen de service of producten die je aanbiedt. Voor N&N Stoffen zou als hoofdcategorie bijvoorbeeld ‘stoffenwinkel’ gekozen kunnen worden. Als secundaire categorie bijvoorbeeld ‘winkel’ en ‘fourniturenwinkel’. Google Mijn Bedrijf - Bedrijfscategorie kiezen

Afbeelding 5. Kies de juiste bedrijfscategorie in Google Mijn Bedrijf

4. Bedrijfsnaam

Vervolgens dien je alle bedrijfsgegevens in te vullen. Hierbij is het belangrijk dat je de bedrijfsnaam goed opgeeft. Vooral wanneer je business voor een groot deel draait op je fysieke vestiging, kan het aan te raden zijn om de plaatsnaam in je bedrijfsnaam op te nemen: ‘Bedrijfsnaam [Plaatsnaam]’. Probeer je wel te beperken tot enkel en alleen de bedrijfsnaam en eventuele essentiële toevoegingen. Doe je dit niet, dan kan dit leiden tot opschorting van de bedrijfsvermelding.

5. Beschrijving

De beschrijving van je bedrijfsvermelding moet mensen aanspreken en op een kort maar krachtige manier inzicht geven in waar je bedrijf voor staat. Het is dus belangrijk om een pakkend stukje te schrijven. Neem hierin zeker de USP’s van je bedrijf mee. Om er daarnaast voor de zorgen dat je beter met je bedrijf wordt gevonden op relevante zoektermen, is het belangrijk deze een aantal keer in de beschrijving terug te laten komen. Je wilt natuurlijk goed vindbaar zijn op je bedrijfsnaam (i.c.m. plaatsnaam) en algemene termen waar je bedrijf voor staat. Zorg er daarom voor dat je deze zoektermen een aantal keer in je beschrijving laat terugkomen.

6. Foto’s

Door het toevoegen van foto’s zorg je voor een visueel aantrekkelijke bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf. Het zorgt voor herkenning en geeft mensen een beeld bij het bedrijf. De volgende foto’s zijn erg belangrijk:
  • Profielfoto
  • Logo
  • Omslagfoto
Daarnaast is het ook interessant om foto’s van de binnen- en buitenkant van het filiaal toe te voegen en eventueel een teamfoto. Natuurlijk mag je altijd meer foto’s toevoegen aan je bedrijfsvermelding, zolang ze maar relevant zijn.

7. Reviews

Dit is het laatste zeer belangrijke onderdeel aan je bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf. Wanneer je je bedrijfsvermelding hebt aangemaakt kan deze worden getoond in de zoekresultaten. Vanaf dat moment is het ook mogelijk voor mensen om een Google review achter te laten. Eén á twee reviews geven al voordeel. Het is daarom belangrijk om klanten (die positief zijn) te vragen om een review via Google achter te laten. Google Mijn Bedrijf - Review schrijven

Afbeelding 6. Een Google review schrijven

8. Additionele aanvullingen en updates

Google geeft letterlijk aan het te ‘waarderen’ als de pagina goed wordt gevuld en geüpdatet. Dit kan met:
  • Extra foto’s uploaden
  • Video(’s) uploaden
  • 360 foto’s (van een Google geaccrediteerde bedrijfsfotograaf) uploaden
  • Extra recensies vergaren
  • Beschrijving uitbreiden
  • Afwijkende openingstijden invullen
  • Nieuws / updates posten
  • Extra categorieën invullen, mits relevant
Het is verstandig om bij het aanmaken van een bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf altijd even de richtlijnen zelf te raadplegen. Zo ben je er zeker van dat je bedrijfsvermelding aan alle eisen voldoet en je geen onnodige fouten maakt.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl