In-market doelgroepen van GDN

Voor wie nog niet bekend is met het Google Display Network (GDN), die zal merken dat je snel resultaat kunt boeken als het gaat om traffic naar je webshop toe. Maar is het uiteindelijke resultaat wel wat je voor ogen had? Want wanneer je een klein of middelgroot bedrijf hebt, zouden de budgetten die hierin omgaan weleens kunnen tegenvallen en dan is het wellicht niet verstandig om te beginnen aan GDN. Of toch wel? Moet je toch de stap maken met GDN? Er zijn een aantal redelijk eenvoudige maar soms toch ook nog wel tijdrovende hulpmiddelen die je kunnen helpen om het meeste te halen uit jouw Google Display Netwerk campagne. In dit blogartikel ga ik in op In-market groepen.

Gebruik maken van In-market doelgroepen

Een In-market doelgroep is een groep consumenten die door Google is vastgesteld als consumenten met de intentie tot aankoop. Deze consumenten worden opgedeeld in groepen welke ingezet kunnen worden. Zo kun je gericht dit marketingmiddel gebruiken voor de diensten die jouw bedrijf aanbiedt. De indeling van deze consumenten wordt door Google gebaseerd op de online activiteiten van de individuele consument. Deze consumenten zijn actief onderzoek aan het doen naar een product waar ze interesse in hebben. Het gedrag wat ze daarmee tonen is terug te zien in het bezoekersgedrag dat ze vertonen via het Google Display Netwerk: publisher/partnersites of YouTube.

Wanneer is iemand In-market?

Om te bepalen of iemand echt valt in de In-market groep moet deze consument aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo wordt rekening gehouden met de klikken op vergelijkbare advertenties en de daaropvolgende conversies. Ook de inhoud van bezochte websites, de frequentie waarmee websites worden bezocht en wanneer het laatste bezoek is geweest, worden meegenomen in de weging. Op deze manier weet Google op een accurate wijze categorieën te creëren waaruit jij als adverteerder kunt kiezen. Zo waarborg je dat je advertenties alleen getoond worden aan consumenten met een duidelijke aankoopintentie in de producten en services die jij aanbiedt.

Inzicht in de In-Market doelgroep

Hoewel door Google niet veel inzichten worden gedeeld over wie nu in jouw In-market doelgroep zit, geven ze wel de meest basale informatie door. Dit geeft je in ieder geval een indicatie of bijvoorbeeld de door jouw beoogde leeftijdscategorie vertegenwoordigd is en in welke mate. Zo zie je in bovenstaande screenshot dat de leeftijdscategorie 25-34 goed vertegenwoordigd is bij de In-market groep ‘dameskleding’. Een verdere uitsplitsing toont vervolgens aan hoe de verhouding in totaliteit is qua verdeling tussen man en vrouw, hoe groot de doelgroep is en of die behoort tot een gezinssamenstelling of juist niet. Ik weet het, het is erg beperkt, en ik hoop dat in een later stadium meer relevante informatie gekoppeld gaat worden zodat je als marketeer nog meer targetingopties hebt.

Keuze uit een aantal categorieën

Je kunt als marketeer kiezen uit een aantal categorieën met daaronder weer een aantal subcategorieën. In hoofdlijnen bestaat de keuze uit:

  • Auto’s en voertuigen
  • Baby- en kinderproducten
  • Beautyproducten en -services
  • Beroep
  • Computers en randapparatuur
  • Consumentenelektronica
  • Datingservices
  • Financiële dienstverlening
  • Geschenken en partijen
  • Huis en tuin
  • Kaarten voor evenementen
  • Kleding en accessoires
  • Onderwijs
  • Software
  • Sport en fitness
  • Telecom
  • Toerisme
  • Vastgoed
  • Zakelijke dienstverlening

In veel van deze doelgroepen kan verder worden gesegmenteerd. Zoals bij kleding en accessoires; deze kan verdiept worden met bijvoorbeeld dameskleding. Er zit dan ook zeker een categorie tussen welke geschikt is om op te targeten.

Waarom gebruik maken van GDN

Bij het goed inzetten van GDN (Google Display Netwerk) kan het je conversieratio flink doen stijgen. Het is een effectief middel om in de laatste koopfase, de beslissing, met dé doorslaggevende advertentie aanwezig te zijn en dat op de plekken die van belang zijn voor je consument. Gebruik In-market groepen in combinatie met remarketing om kwalitatieve consumenten verder te bewegen om jouw product/service aan te schaffen. Bij correct gebruik leveren goed gebruikte in-market doelgroepen je al snel kwalitatief publiek op dat klaar is om een aankoop te doen.

Meer weten?

Ben je enthousiast geworden, zie je de voordelen voor jouw bedrijf en wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met ons en we vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl