Innovaties en onderscheidend vermogen

Volgende week begint de wereldweek van de creativiteit en innovatie. Een goede reden dus om deze week aandacht te besteden aan creativiteit en innovatie in e-commerce land. Want continu innoveren is oh, zo, belangrijk in onze geliefde branche.

Wat is innovatie en waarom is het belangrijk?

Elk bedrijf heeft (uiteindelijk) de doelstelling om zoveel mogelijk te groeien en winst te behalen. Als online marketingbureau krijgen we deze doelstelling maar al te vaak te horen. Wij kunnen immers helpen om deze doelstelling te behalen. Maar vaak zijn deze doelstellingen nergens op gebaseerd en een plan om de doelstelling te bereiken ontbreekt. Doelstellingen om binnen een paar jaar van 1 naar 10 miljoen omzet te groeien door meer te doen met SEA, SEO, e-mail marketing en conversion rate optimization zijn voor de meeste bedrijven gewoon niet realistisch genoeg. En laat de R in SMART nu net voor realistisch staan. Waarschijnlijk ken je het nog wel, doelstellingen SMART formuleren. Dat betekent dat de doelstelling specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden moet zijn.

Maar wanneer is de doelstelling dan wel realistisch? Het inzetten van de eerder genoemde marketingstrategieën zijn zeker belangrijk voor iedere webshop om te groeien, maar er moet meer gebeuren. Het belangrijkste hiervan is het creëren van onderscheidend vermogen. Zonder onderscheidend vermogen zal je webshop helaas nooit jouw ambitieuze doelstellingen behalen. We krijgen bij Evoworks vaak prospects binnen die beweren onderscheidend te zijn doordat ze goede service leveren, gratis bezorgen vanaf een bepaald aankoopbedrag en de volgende dag leveren. REALITY CHECK! Alle webshops beweren een goede service te hebben, gratis te bezorgen vanaf een bepaald bedrag en de volgende dag te leveren. Aangezien iedereen deze service aanbiedt is het logischerwijs niet meer onderscheidend of uniek. Om onderscheidend vermogen te creëren in markten met veel concurrentie, moeten innovaties plaatsvinden.

Wat is dan wel onderscheidend?

Om de trip door de boeken van menig marketing opleiding compleet te maken, pakken we het waardestrategieën model van Treacy en Wiersema er even bij. Volgens het model van Treacy en Wiersema zijn er drie verschillende strategieën om onderscheidend vermogen te creëren.

1. Operational excellence: de goedkoopste zijn

2. Product leadership: het beste product leveren

3. Customer intimacy: de beste service leveren

traecyenwiersema

(Bron: marketingmodellen.com)

Alle innovaties die een bedrijf kan doorvoeren zullen bij één van de drie genoemde strategieën passen. Als bedrijf is het belangrijk om aan alle aspecten in bepaalde mate te voldoen en in één te excelleren. Het is namelijk niet zo dat je marktleider kan worden door de goedkoopste te zijn zonder service en met een slecht product. Een goed product, betrouwbare service en een acceptabele prijs zijn de basis en in één daarvan moet je als bedrijf de beste zijn.

Maar zij zijn groot en ik ben klein…

We zijn nu al in de vierde maand van 2019. Dat betekent dat je mogelijk een paar maanden terug nog voorspellende blogs over de trends en innovaties van 2019 hebt gelezen. Waarschijnlijk heb je gelezen over artificial intelligence, augmented & virtual reality en blockchain technology. Erg handige artikelen en innovaties voor als je de marketing manager bent van Coca Cola, Red Bull, Samsung of Amazon. Maar voor 99,9% van de marketeers heeft deze informatie geen enkele waarde. De kosten om deze innovaties in je webshop te implementeren zijn vaak te hoog en te riskant om door te voeren. Het is dan ook belangrijk om innovaties door te voeren die niet al te riskant zijn voor je business.

Het is voor zowel marktleiders als uitdagers belangrijk om te blijven innoveren. Zonder innovaties zul je nooit marktleider worden of de positie behouden. Een goed voorbeeld van de urgentie om te blijven innoveren is ongetwijfeld de markt voor mobiele telefoons. Rond 2009 was Nokia bij uitstek marktleider. Ongeveer 3 jaar later behoorden zij niet eens meer tot de top vijf. Hetzelfde geldt voor BlackBerry (Research In Motion) dat in een korte periode door concurrenten voorbij werd gestreefd.

smartphonemarketshare

(Bron: Knoema)

Naast het feit dat je moet blijven innoveren om je positie als marktleider te behouden geeft het bovenstaande voorbeeld nog iets anders weer. Het is mogelijk om als kleine speler een marktleider binnen een paar jaar van de troon te stoten. Hoe stevig de marktleider ook lijkt te staan, met de juiste strategie is alles haalbaar. De Amerikaan Clayton Christensen was in 1995 de eerste die het disruptive innovation concept introduceerde. Disruptive innovation is een handige strategie die uitdagers voor het marktleiderschap zouden kunnen toepassen om uiteindelijk marktleider te worden. Bij de strategie is het de bedoeling dat je een nieuwe waardeketen maakt door het verstoren van een huidige markt of door het creëren van een nieuwe. Om het bij de mobiele telefoon industrie te houden, is Apple hier een goed voorbeeld van. Zij combineerden het gebruiksvriendelijke touchscreen met soft -en hardware en ontwikkelde dit tot iets nieuws, de smartphone. Althans zo gaat het verhaal. De eerste smartphone die kon bellen en sms'en komt uit 1992. Maar toen was niemand nog klaar voor zo’n vernieuwend product. Apple zorgde voor een smartphone die bruikbaar was voor iedereen en dat was innoverend.

Waar doe je ideeën op voor innovaties?

Als eerste instinct voor succesvolle nieuwe strategieën kijken mensen vaak binnen de eigen branche. Best logisch eigenlijk. Als je de beste wilt worden, dan neem je toch de strategie van de beste over? Helaas is dit in de praktijk niet het geval. In plaats van de marktleider uit te dagen ben je een marktvolger. Een prima strategie, maar je zal nooit marktleider worden. Vaak is de juiste keuze om een stapje terug te doen, je horizon te verbreden en het vervolgens anders aan te pakken dan concurrenten. Soms moet je daadwerkelijk uit de doos stappen om outside the box te kunnen denken. Je kunt het beste kijken naar wat er gaande is in andere branches of dezelfde branche in het buitenland. Sommige landen en branches lopen voor op Nederland. Innovaties hoeven namelijk niet geheel nieuw te zijn. De innovatie moet alleen nieuw zijn in het gebied waarin jij deze implementeert.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.