Instagram als e-commerce platform

Met meer dan 500 miljoen dagelijkse gebruikers en meer dan 4,2 biljoen likes per dag kunnen we er tegenwoordig niet meer omheen: Instagram. Hoewel Facebook een aantal jaar geleden nog booming was, kan er nu toch wel geconcludeerd worden dat Instagram dit stokje langzaamaan begint over te nemen. Maar waarom biedt dit online platform nou zoveel kansen? Ben je ook benieuwd naar wat de kracht is van Instagram en wat dit betekent voor jouw webshop? Lees dan snel verder!

instagram

Instagram Stories

Instagram Stories is een functie waarbij gebruikers foto’s en video’s kunnen posten die automatisch verdwijnen na 24 uur. Alle content die wordt geplaatst op je ‘story’ oftewel je ‘verhaal’, komt niet op je profiel te staan. Echter is dit wel dé manier om je meest trouwe volgers te blijven amuseren, informeren of zelfs over te halen om jouw product te kopen.

Volgens Gramlike wordt Instagram Stories dagelijks door meer dan 300 miljoen mensen gebruikt. Dit hoge gebruik wordt vaak in verband gelegd met het zogenoemde ephemeral content concept. Dit is content dat maar voor een beperkte tijd beschikbaar is zoals dus de 24 uur die staat voor een Instagram story. Doordat de content automatisch verdwijnt, wordt er een gevoel van exclusiviteit gecreëerd waardoor er een Fear of Missing Out ontstaat. Hierdoor is het bekijken van stories voor velen onderdeel van de dagelijkse routine.

Naast het tijdelijke karakter van de Instagram Stories, zorgt de full-screen beleving in korte frames voor een zekere mate van aantrekkelijkheid. De vele bewerkingsopties zoals filters, gifjes, stickers, teksten etc. zorgen voor een speels effect. Ook de interactiemogelijkheden zoals de functie om een poll toe te voegen of vragen te stellen door middel van Instagram Stories maken deze functie populair.

Hieruit kan geconcludeerd worden dat het gebruik van Instagram Stories unieke kansen biedt vanuit een zakelijk perspectief. Zo kun je bijvoorbeeld een productadvertentie op je verhaal plaatsen waarbij de gebruiker direct wordt doorverwezen naar de bijbehorende landingspagina van dat product. Daarnaast kun je met deze functie uitstekend focussen op - je raadt het waarschijnlijk al – storytelling. Breng je merk tot leven door verschillende verhalen achter elkaar te posten die samen één heldere boodschap bevatten inclusief een call-to-action. Een verhaal kan bijvoorbeeld gaan over de lancering van een nieuw product. Wanneer jouw doel is om meer traffic te generen met stories dan is deze manier zeker geschikt. Wil je meer interactie en betrokkenheid creëren? Geef jouw volgers/potentiële volgers dan een kijkje achter de schermen door middel van een persoonlijk verhaal waarin je ze meeneemt op jouw werkdag. Of giet een Instagram story in een how-to verhaalvorm. Instagram Stories kunnen namelijk ook ingezet worden om jouw product(en) te demonstreren.

Instagram Shopping

Instagram Shopping biedt jouw bedrijf de unieke kans om een intrigerende etalage neer te zetten waar mensen jouw producten kunnen ontdekken. Met de komst van ‘’product tagging’’ vorig jaar, is het nu nog aantrekkelijker geworden voor webshops om te adverteren via Instagram. Product tagging is kort gezegd: het koppelen van producten aan social media content. Waar je voorheen nog een link in de biografie van jouw Instagram account moest plaatsen om bezoekers naar jouw webshop te leiden, worden zij nu met één klik op de foto doorverwezen naar het desbetreffende product op jouw webshop. Hierdoor wordt het gebruiksgemak, en hiermee ook jouw kans op een conversie, vergroot.

Checkout on Instagram

Dat Instagram zich uitstekend leent voor e-commerce is inmiddels wel duidelijk. En dat het platform zich hier ook steeds meer op gaat richten blijkt wel uit het feit dat Instagram haar ‘’Instagram Shopping’’ naar een next level aan het tillen is. Het platform draait momenteel namelijk een pilot in de Verenigde Staten voor een nieuwe feature genaamd ‘’checkout on Instagram’’. Hiervoor heeft het platform twintig topmerken uitgekozen waaronder Zara, Dior en MAC cosmetics. Deze nieuwe feature zorgt ervoor dat het gehele koopproces binnen de app zelf kan plaatsvinden. Hét ultieme gebruiksgemak voor de consument zullen we maar zeggen! Tegelijkertijd is het doel van deze nieuwe ontwikkeling het genereren van meer inkomsten, meer in-app tijd van bezoekers en minder app verlaters.

Binnenkort zal de ‘’visit website’’ button vervangen worden voor de ‘’checkout’’ button op organische posts en Stories van de topmerken die de pilot draaien. Wanneer een bezoeker op de button klikt, vult hij/zij de benodigde gegevens in waarna er gekozen kan worden voor een betaalmethode: Paypal of Creditcard. In een nieuwe tab ‘’orders’’ kan de bezoeker binnen Instagram zelf de status van de bestelling zien, de bestelling annuleren of retourneren en het contacteren van de aanbieder. Wanneer de pilot een succes blijkt te zijn zal de feature verder worden uitgerold.

Met al deze nieuwe ontwikkelingen lijkt Instagram steeds meer kansen te bieden voor webshops. Het online platform is niet alleen geschikt om brand awareness en interactie met de doelgroep te creëren, maar blijkt ook steeds meer een kanaal te worden waar conversies gegenereerd kunnen worden. Natuurlijk is het van belang om eerst te kijken of dit social media kanaal relevant is voor jouw merk/product, maar mocht dit het geval zijn dan kan dit jouw online business een enorme boost geven.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.