Interne zoekopdrachten optimaliseren in Magento

Maak je gebruik van de standaard zoekfunctie van Magento dan is het aan te bevelen de gebruiker van de zoekopdracht een handje te helpen te vinden wat hij zoekt. De standaard zoekfunctie is immers niet zo geavanceerd dat hij combinaties van zoekwoorden goed begrijpt. De interne zoekopdracht leidt dan vaak tot een lange lijst van niet altijd even relevante zoekresultaten.

Meten in Google Analytics

Voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van de interne zoekopdrachten is het verstandig eerst interne zoekopdrachten in Google Analytics bij te houden. Dit kan onder instellingen weergeven onder het kopje dataweergave in het tabblad beheerder. Interne zoekopdrachten1 Scroll naar beneden en daar zie je de instellingen voor zoekopdrachten op de website bijhouden. Interne zoekopdrachten2 Zet het bijhouden aan en vul de queryparameter in. Deze achterhaal je door een zoekopdracht op je website te doen en te kijken naar de URL: Interne zoekopdrachten3 In het geval van Zalando is de queryparameter q.

Zoekopdrachten in Google Analytics

Heb je bovenstaande correct gedaan dan zul je in Google Analytics statistieken kunnen vinden onder gedrag ? zoekopdrachten op de site. Welke lering je hieruit kunt trekken hebben we meer over geschreven in een artikel op Twinkle Magazine.

Zoekopdrachten optimaliseren in Magento

Om de zoekopdrachten te optimaliseren in Magento ga je naar het overzicht van de zoektermen. Interne zoekopdrachten4 Hier vind je een lijst met interne zoekopdrachten. Selecteer één voor één zoek-query's die volgens Google Analytics veel gebruikt worden en stuur ze naar de meest relevante pagina op je website. Zoekt men bijvoorbeeld veel op 'G-star kleding' en geven de zoekresultaten niet het gewenste resultaat dan kun je ze door een doorstuur URL in te vullen doorverwijzen naar de merkpagina van G-star. Interne zoekopdrachten5

Waardevolle bezoekers

Bekijk je de statistieken in Google Analytics dan zul je merken dat bezoekers die gebruik maken van de zoekfunctie op je website waardevolle bezoekers zijn. Niet zo heel gek, want deze bezoekers zijn al specifiek naar iets op zoek. Het loont dus zeker om deze bezoekers de meest relevante resultaten te tonen door de interne zoekopdrachten binnen Magento te optimaliseren! Hulp nodig bij uw Magento marketing? Wij hebben als e-commerce specialist geruime ervaring met marketing voor Magento SEO en Magento webshops.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl