Internetmarketing inzetten voor je webshop

Je hebt een webshop en overweegt om internetmarketing in te zetten voor je webshop. Hier lees je wat internetmarketing inhoudt, hoe je de inzet van internetmarketing op kan pakken en waar je rekening mee moet houden.

Internetmarketing

Internetmarketing staat eigenlijk voor alle marketingkanalen die worden ingezet om een webshop te boosten op welk vlak dan ook. Denk onder andere aan het genereren van verkeer, naamsbekendheid, omzet of conversies. Vaak worden meerdere kanalen ingezet voor een optimaal resultaat. Een paar voorbeelden van kanalen zijn: Google AdWords, Google Organisch, Bing Ads, Admarkt, Social Media en Beslist. Internetmarketing biedt vele voordelen ten opzichte van de meer traditionele marketingmiddelen.
  • Meten: Er zijn diverse tools, waaronder de veelgebruikte Google Analytics tool die veel inzichtelijk geeft. Het aantal conversies kan gemeten worden, opbrengsten, de tijd die bezoekers op je website doorbrengen en nog veel meer. Dit geeft inzicht in goed lopende en minder lopende marketing kanalen. De minder lopende marketing kanalen zijn dan bekend en kun je bijsturen.
  • Groot bereik: Internetmarketing maakt het mogelijk om op een vrij gemakkelijke manier een grote groep mensen te bereiken. Dit kan zowel in Nederland als het Buitenland.
  • Segmentaties: Er is de mogelijkheid om heel specifiek te targeten. Dit is met name belangrijk als er met advertenties wordt gewerkt. Dit geeft mogelijkheden om heel dicht tot je doelgroep te komen zodat er geen advertentiekosten verloren gaan aan mensen die geen interesse in je product hebben.

Zelf aan de slag of uitbesteden?

Het maakt veel uit of je al ervaring hebt in de internetmarketing of dat het volkomen nieuw voor je is. Mocht internetmarketing nog onbekend terrein zijn dan is het verstandig om dit uit te besteden of om samen met een bureau bezig te gaan als je het zelf wilt leren. Het is namelijk belangrijk om te weten wat de resultaten betekenen en hoe daar op gestuurd kan worden. Heb je al wel enige ervaring met internetmarketing? Dan kan je samen met een bureau kijken hoeveel je weet en in hoeverre nog sturing nodig is.

Kiezen van een partij:

  1. Als je een webshop hebt, is het verstandig om een partij op te zoeken die zich specialiseert in e-commerce. Deze partijen kunnen je optimaal helpen en adviezen geven op het gebied van webshop marketing.
  2. Ga in gesprek met meerdere bureaus. Dit geef meer inzichten in de mogelijkheden maar dit geeft ook de mogelijkheid om samen te werken met een bureau waar je de beste klik mee hebt.
  3. Bedenk van te voren wat je doelstellingen zijn en bedenk of deze realistisch zijn. Laat je adviseren door een bureau maar blijf realistisch. Als de beloftes te mooi klinken om waar te zijn, dan is dat het vaak ook.

Houd rekening met:

  • De kosten: Als je je marketing uitbesteed aan een bureau heb je te maken met de kosten die je aan dat bureau betaalt én met de kosten die worden gebruikt voor de inzet van de diverse kanalen. Als je bijvoorbeeld Google AdWords inzet om advertenties van je bedrijf te tonen, dan betaal je de kosten daarvoor aan Google. Mocht je je alleen willen focussen op SEO (de organische zoekresultaten) dan is het mogelijk om dit zonder extra budget te doen voor kanalen. Dit komt in de praktijk echter niet vaak voor.
  • Vaktermen: In de internetmarketing wordt veel gewerkt met vaktermen en afkortingen. Zorg daarom dat je aan de marketingpartij duidelijk maakt dat je dit nog moet leren en vraag of ze in begrijpelijke taal willen uitleggen.
Gebruik maken van internetmarketing is, zeker in deze tijd, een logische stap. Steeds meer mensen kopen online hun favoriete producten. Onlangs is er nog een onderzoek van Thuiswinkel.org gepubliceerd, waarin wordt aangegeven dat bijna 90% van de Nederlanders het eerste half jaar van 2015 al een online aankoop hebben gedaan. Mobiele verkopen spelen ook een steeds grotere rol. Dit geeft wel aan dat het belangrijk is om vindbaar te zijn voor je doelgroep. Helemaal als je concurrenten al vindbaar zijn. Meer weten over internetmarketing? Stel gerust een vraag via onderstaande formulier of neem contact op via de pagina Contact.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl