Jouw webshop in België starten? | 15 tips voor de juiste aanpak

Bij een internationale uitrol van jouw Nederlandse webshop is België het perfecte land om mee te starten.
  • Wereldwijd gezien heeft België een van de meest intensieve handelsrelaties met het buitenland
  • De Belgische consument staat erom bekend veel online te shoppen in het buitenland
  • Kostentechnisch is het een slimme zet omdat jouw webshop (bijna) niet hoeft te worden vertaald
  • België is zijn achterstand op online bestedingen aan het inhalen en ligt daarmee bijna op lijn met Nederland. Verwacht wordt dat in 2015 zo'n 80 miljoen aankopen in 2015 worden gedaan, dit is goed voor 7 miljard euro. Dit liet BeCommerce Market Monitor begin juni weten.
Wil jij jouw webshop in België starten of uitrollen? Hoe dichtbij België ook voor ons is, er zijn op het gebied van cultuur, consumentengedrag en taal veel verschillen waar je rekening mee dient te houden.

Vertrouwen: de sleutel tot succes

1. Straal betrouwbaarheid uit Van de Belgische consument win je niet snel het vertrouwen. Zorg voor reviews en andere trust logo's om het vertrouwen op jouw webshop te verbeteren. 2. Wees duidelijk over levertijden Maak verwachtingen die jij op jouw webshop noemt echt waar om het vertrouwen van jouw klant ook daadwerkelijk te kunnen winnen. 3. Focus op retentiemarketing Heb je eenmaal het vertrouwen van een klant gewonnen? Dan is de gemiddelde Belgische consument merktrouwer dan de Nederlandse consument en dus beter te porren voor een herhalingsaankoop. 4. Geef iets extra in ruil voor verzendkosten Moet jouw Belgische klant verzendkosten betalen? Zorg dat je hem of haar in ruil daarvoor iets extra geeft. Belgische consumenten zien het betalen van de verzendkosten als het belangrijkste nadeel van online shoppen.

Zelfde taal, andere culturen

5. Spreek jouw (potentiële) klant aan met 'u' De Belgen zijn bescheidener en formeler dan de Nederlanders, zorg voor de juiste tone of voice om jouw nieuwe doelgroep aan te spreken. 6. Noem functionele productvoordelen Het Belgische brein maakt aankoopbeslissingen meer op basis van rationele redenen dan op basis van emotionele impulsen. Verkies productvoordelen als 'met 500 GB geheugen' en 'Tot 180 uur lezen' dus boven 'Uniek design' en 'Nieuwste model'. 7. Wees bescheiden (hoe goed je ook bent!) Op jouw Nederlandse webshop kun je best met tien voordelen showen waarom jouw producten zo goed zijn, maar in België wordt bescheidenheid beter gewaardeerd. 8. Maak voor België een nieuwe content kalender Hoewel we dezelfde feestdagen hebben, vieren we de feestjes soms wel op andere wijzen. Zo brengt Sint Nicolaas de (onverpakte!) cadeaus pas op de nacht van 5 op 6 december, krijgen sommige kinderen presentjes tijdens Nieuwjaar en heet de Belgische en jaarlijkse kortingsperiode Solden. 9. Draai A/B testen met teksten op belangrijke buttons We zien dat Trivago op de Nederlandse website het woord 'Klantenservice' gebruikt, maar dezelfde pagina op de Belgische versie 'Klantendienst' noemt. Test bij jouw belangrijkste buttons en links dus altijd welk woord het best converteert. 10. Laat de webredactie aan Vlamingen over Kleine taalverschillen zien alleen de echte Vlamingen. Wist je bijvoorbeeld dat Belgen vaker bankkaart zeggen (in plaats van pinpas) en het hebben over groentjes (in plaats van groenten)?

Online marketing inzetten

11. Koop een .be – domein extensie Wil je het maximale uit jouw zoekmachine-optimalisatie in België halen? Dan is het beter om een Belgische extensie te gebruiken, zo rank je ook eerder hoog in de zoekresultaten van Google.be. 12. Denk goed na over de targeting van jouw Belgische AdWords campagnes Zo'n 60% van België woont in Vlaanderen en spreekt Nederlands. Overige 40% woont in Walonië en spreekt Frans. In Brussel is 90% Franstalig. Nu je dit weet kun je jouw marketing campagnes op de juiste manier targeten binnen België. 13. Bied minder of niet op mobiele vertoningen Hoewel in Nederland het percentage mobiele aankopen flink blijft stijgen, wordt in België meer dan de helft van de online aankopen nog via desktop gedaan en wordt zelfs minder dan 3% via smartphone betaald. De kans is daarom groot dat jouw AdWords advertenties bij mobiele vertoningen (nu nog) niet converteren.

Jouw houding tijdens een business meeting

14. Zorg voor gastvrijheid tijdens meetings Persoonlijke contact en een goede relatie tussen zakenpartners is in België belangrijker dan in Nederland. Laat soms je gezicht zien, start zakelijke besprekingen met gesprekken over koetjes en kalfjes, plan meer tijd in voor een afspraak en combineer deze met een uitgebreide lunch of diner. 15. Wees niet 'die botte Nederlander' In België heerst er een luistercultuur, laat dus ook jouw zakelijke partner aan het woord en luister aandachtig. Ben jij te direct of is jouw houding te pusherig? Dat wordt in België als bot en arrogant ervaren. Wil je meer weten over het internationaal uitrollen van jouw webshop naar België of een ander land? Neem gerust contact met ons op als je hulp nodig hebt met jouw online marketing. Bronnen: Webwinkelopzetten.nl – Verkopen aan België Bloovi.be – België e-commerce sector groeit verder, benadert nu niveau van Nederland
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl