Zo verbeter je de klantenloyaliteit op lange termijn met behulp van e-mailmarketing

Tijden zijn veranderd. De manier waarop klanten met merken communiceren is veel persoonlijker geworden. Het is tegenwoordig niet langer een koude transactie tussen de verkoper en koper, maar veel meer gebaseerd op het opbouwen van een unieke relatie. Bedrijven komen niet altijd meer weg met eenvoudigweg de goedkoopste op de markt zijn. De klant kiest eerder voor het supporten van een merk waarmee ze een band hebben, dan een merk dat goedkoop is, maar waar geen connectie aanwezig is. E-mailmarketing is dé manier om een langdurige relatie met de klant op te bouwen. Door het één op één contact kun je de ontvanger persoonlijk benaderen en nieuwe klanten langzaamaan tot terugkerende klanten transformeren. Klanten duurzaam aan je merk binden kan met e-mailmarketing uitstekend uitgevoerd worden. Echter kan dit als een uitdaging gezien worden. Megan van Newsletter2Go vertelt je in dit artikel precies hoe je succesvol een relatie met klanten via e-mailmarketing opbouwt.

Stap 1. Zorg dat je het e-mailadres van je klanten hebt

Voor de verzending van nieuwsbrieven heb je in Nederland expliciete toestemming van de ontvanger nodig. Zorg er daarom voor dat de e-mailadressen van je klanten verzamelt en er zeker van bent dat je ze nieuwsbrieven mag versturen (bijvoorbeeld door een double opt-in verificatiemethode in te stellen). Klanten verzamelen doe je door op strategische plaatsen op de website een aanmeldformulier te plaatsen. Denk aan de sidebar op de homepage, maar ook aan het eind van elk blogartikel, op de over ons pagina en als pop-up bij het verlaten van de website. Een gratis cadeautje in de vorm van een relevant ebook, een handige virtuele minicursus of een kortingsbon kan klanten aanmoedigen om zich voor de nieuwsbrief in te schrijven.

Stap 2. Bespaar tijd en automatiseer het klantencontact

De ware kracht van e-mailmarketing bij het opbouwen van langdurig klantencontact is de automatisering. Met weinig handmatige inspanning zorg je zo voor regelmatige communicatie. Deze automatisering begint direct na de registratie. Met een welkomstmail creëer je de basis voor de klantrelatie. Introduceer je product of service en leg uit wat de klant precies kan verwachten. Stimuleer interactie door de welkomstmail af te sluiten met een vraag en zorg ervoor dat een echt persoon deze verstuurde e-mails behandelt. De welkomstmail kan ook uit meerdere e-mails bestaan, bijvoorbeeld in de vorm van een introductiecursus of een reeks tips en tricks om direct met de service aan de slag te gaan. Daarnaast kun je ook denken aan automatische e-mails die worden verzonden op de verjaardag van de klant of direct na een transactie. Weinig moeite, uiterst effectief!

Stap 3. Kies voor persoonlijke interactie

Een goede klantrelatie kan tot op zekere hoogte worden onderhouden met automatische e-mails, maar moet altijd persoonlijk en toegankelijk voor de klant aanvoelen. Kies daarom voor een mix van handmatig geschreven e-mails en geautomatiseerde e-mails. De automatische e-mails kunnen, en moeten, gepersonaliseerd worden. Denk aan het onderwerp en de aanhef, maar ook complete elementen in de nieuwsbrief. Hoe meer informatie je over de ontvanger beschikbaar hebt, hoe persoonlijker de nieuwsbrief kan zijn. Weet je bijvoorbeeld in welke koopfase de klant zich bevindt? Pas dan de content hier precies op aan. Heb je informatie beschikbaar over voorgaande aankopen? Speel daar dan op in met passende productaanbevelingen. De mogelijkheden zijn eindeloos! Verder wordt aangeraden om ook de afzender een gezicht te geven. Een naam en foto van een medewerker die de e-mail stuurt voelt stukken intiemer dan een nieuwsbrief uit naam van het gehele bedrijf met een algemeen info@bedrijf.nl e-mailadres.

Stap 4. Verstuur relevante, passende nieuwsbrieven

Vooral bij nieuwe klanten helpt het om ze eerst een introductie in uw aanbod te geven en ondersteuning te bieden. Laat de klant bijvoorbeeld zien hoe ze het beste met je in contact komen, waar ze de meest gestelde vragen terugvinden en welke blogartikelen interessant kunnen zijn. Introduceer het liefst ook bestaande medewerkers in de e-mail om je merk transparant op te stellen en te zorgen voor een directe klantbinding. De eerste e-mail naar de klant kan bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap van de CEO bevatten, of afkomstig zijn van een support medewerker die individueel voor de klant te bereiken is bij eventuele vragen. Nadat de klant vertrouwd is met je merk kun je langzaamaan de communicatie meer sales-georiënteerd maken. Biedt een voucher voor de eerste aankoop aan of presenteer de best verkochte producten in de nieuwsbrief. Vaak helpen productbeoordelingen van echte mensen bij het overtuigen van een potentiële klant. Wat is jouw beste strategie voor het creëren van langdurige klantenbinding? Laat het ons weten in het commentaar.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl