Lokaal gevonden worden? 5 tips

Wanneer je bedrijf een fysieke locatie heeft en zich specifiek richt op een bepaalde regio dan is het essentieel om gevonden te worden door je lokale doelgroep in de zoekmachines. Je kunt ervoor kiezen om te adverteren binnen een bepaalde regio, maar je wilt ook graag gevonden worden in de niet-betaalde resultaten. In dit artikel 5 tips om lokaal gevonden te worden.

Vermeld je bedrijf op Google Mijn Bedrijf

Google mijn bedrijf Een belangrijke eerste stap om lokaal gevonden te worden is het aanmelden van je bedrijf voor Google Mijn Bedrijf, voorheen Google Places Zakelijk. Met Google Mijn Bedrijf wordt je bedrijf vertoond wanneer mensen, op elk apparaat, zoeken binnen Google, Google Maps of Google+. Hierdoor kunnen klanten relevante informatie over je bedrijf in een oogopslag zien. Zo communiceer je onder andere je openingstijden, het adres, telefoonnummer en de beoordelingen over je bedrijf. Tevens kunnen klanten direct navigeren naar je bedrijf. In onderstaand voorbeeld is te zien hoe dit eruit ziet voor een juwelier uit Hilversum, Treasure Juwelier. Zoals je ziet is ook de zichtbaarheid van je bedrijf groter wanneer men zoekt op jouw bedrijfsnaam.Lokaal gevonden worden voorbeeld Treasure

Verzamel recensies

Het aantal recensies over je bedrijf op je Google Mijn Bedrijf pagina lijkt invloed te hebben op de ranking van je website. Zorg er dan ook voor dat je een aantal positieve recensies van je klanten verzameld. Daarvoor zul je actief klanten moeten benaderen en vragen om een recensie, dit kun je het beste zo snel mogelijk na de verkoop van je product of dienst doen. Houdt je wel aan de richtlijnen van Google, het is bijvoorbeeld (vanzelfsprekend) niet toegestaan om iemand te betalen voor een recensie of namens iemand anders een recensie te schrijven.

Verwerk de plaatsnaam op je website

Om gevonden te worden op een voor jou relevante zoekwoordcombinatie is het belangrijk dat je deze zoekwoordcombinatie verwerkt op je website. Laat je adres en plaatsnaam duidelijk op je belangrijkste pagina's terugkomen. Verwerk tevens de plaatsnaam in de titels en meta descriptions van je belangrijkste pagina's. In onderstaand voorbeeld is te zien dat er twee tandartsenpraktijken in de top 3 staan die de zoekwoordcombinatie 'tandarts Arnhem' hebben verwerkt in de titel en de meta description. Tandarts Arnhem Tot slot is het aan te raden om je website met schema.org voor lokale bedrijven te markeren. Hiermee geef je zoekmachines de mogelijkheid informatie te verwerken, bijvoorbeeld voor het genereren van rich snippets.

Maak aparte bestemmingspagina's voor verschillende steden

Indien je meerdere vestigingen heeft en/of gevonden wilt worden in verschillende steden is het noodzakelijk om hier aparte bestemmingspagina's voor te maken. Op deze bestemmingspagina's dien je de inhoud af te stemmen op de zoekterm. Schrijf daarbij unieke content en 'optimaliseer' de pagina wederom door de zoekwoordcombinatie te verwerken in de titel, meta description en de (kop)tekst.

Zorg dat je website opvalt en genoemd wordt.

Citaties en links naar je website op andere websites zijn enorm belangrijk, en deze verkrijg je over het algemeen niet vanzelf. Het begint allemaal met het leveren van een opvallend goede dienst of een uitstekend product. Vervolgens kun je op zoek gaan naar partners waar je om een vermelding kunt vragen. Breng eerst alle stakeholders in kaart en bedenk waar je eventueel vermeld zou kunnen worden. Dit zouden bedrijven bij je in de buurt kunnen zijn die relevant zijn voor je bedrijf. Ben je bijvoorbeeld een huisarts in Arnhem, dan kun je de fysiotherapeut vragen je te vermelden op zijn website. Ook kun je op zoek gaan naar websites die overzichten geven van bedrijven in je branche, zoals de gouden gids. Steeds vaker maken ook kleine bedrijven succesvol gebruik van social media en met name Facebook is dan ook een goede manier om bekendheid te creƫren.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl