M-commerce steeds belangrijker voor webshops

De M-commerce, ook wel Mobiele E-commerce genoemd, wordt steeds belangrijker voor webshops. Tot op heden wordt de smartphone voornamelijk gebruikt voor productoriëntatie, vervolgens wordt de aankoop meestal via een desktop of laptop voltooid. De consument loopt momenteel nog tegen veel barrières aan, waardoor veel consumenten afhaken in het bestelproces op een smartphone en overgaan op een laptop of desktop. E-commerce aanbieders zijn voortdurend bezig om onzekerheden en angsten bij de consument weg te nemen. De verwachting is dat de angst bij de consument steeds meer wordt weggenomen en de aankopen via een smartphone sterk zullen toenemen. Zorg dat je webshop goed is geoptimaliseerd voor deze boost in de M-commerce! In deze blog vind je informatie en tips om een begin te maken aan de M-commerce optimalisatie van je webshop.

Groei M-commerce & Smartphonegebruik

In Nederland bezit momenteel 80% van de bevolking een smartphone, dit komt neer op ongeveer 10,6 miljoen smartphones in Nederland. In de leeftijdsgroep 65+ bezit 55% van de bevolking een smartphone en in de leeftijdsgroep 13 tot 17 jaar bezit maar liefst 93% een smartphone! Het aantal smartphonegebruikers is in Nederland inmiddels net zo hoog als laptopgebruikers (80%).(GFK, 2015) Niet alleen het aantal mobiele gebruikers is gestegen, ook het percentage mobiele aankopen is gestegen. Een onderzoek van het GFK wijst uit dat de mobiele aankopen in 2014 met 17% zijn gestegen, deze groei was is 2013 nog 11%. Hoewel de meeste aankopen nog via een desktop of laptop plaatsvinden, worden er steeds meer aankopen gedaan via een smartphone of tablet.

Koppeling voor online betalen

Zorg voor een goede koppeling tussen je webshop en applicaties van banken, deze koppeling is te maken met verschillende payment providers. Op deze manier zal de gebruiksvriendelijkheid van je webshop sterk verbeteren. De bezoeker hoeft door deze koppeling geen bankreader meer te gebruiken bij het afrekenen, in plaats daarvan maakt de bezoeker gebruik van zijn/haar pincode in de applicatie van de bank. Met een dergelijke koppeling zijn er minder handelingen nodig voor een aankoop en is de kans op conversie dus hoger. De verwachting is dat de consument steeds meer gebruik zal gaan maken van deze koppeling, het zal dus een standaard worden in de M-commerce.

Responsive website belangrijk voor M-commerce

Een responsive website is geen luxe meer, maar een absolute must in de M-commerce wereld. Bezoekers zitten er niet op te wachten om veel door een website te moeten scrollen en de tekst te moeten vergroten om deze te kunnen lezen. Een goede responsive website draagt bij aan een goede gebruiksvriendelijkheid van de website, dit vergroot weer de kans op conversies. Veder is het niet alleen voor de gebruiksvriendelijkheid belangrijk dat je een mobielvriendelijke website hebt, voor je vindbaarheid in de zoekmachines is dit minstens net zo belangrijk. Sinds April 2015 heeft Google haar nieuwe algoritme gelanceerd. In dit algoritme wordt veel waarde gekend aan de mobielvriendelijkheid van een website of webshop, of beter gezegd: het wordt afgestraft als je website of webshop niet mobielvriendelijk is. Mobielonvriendelijke websites zullen lager scoren in Google dan mobielvriendelijke websites, ongeacht de kwaliteit van de content op de site. Zonder mobielvriendelijke website zul je dus slechter scoren in de zoekmachines dan de concurrent met zijn mobielvriendelijke website.

Optimaliseer categorie-en productpagina's

Binnen de M-commerce heb je weinig ruimte op de webshop, wees zuinig op je ruimte! Vaak geldt bij M-commerce webshops ''de kunst van het weglaten''. Je wil de consument eigenlijk een compleet plaatje geven van je aanbod op je categorie-en productpagina's, kijk echter wel uit dat een pagina niet te druk of zelfs onoverzichtelijk wordt. Het is de kunst om een balans te vinden tussen je informatie over te brengen en je design toch rustig en overzichtelijk te houden. Dit is bijvoorbeeld te verwezenlijken door alleen de productnaam, foto en prijs te tonen op categoriepagina's en overige informatie pas weer te geven op productniveau.

Optimaliseer je winkelwagen

Als een winkelwagen onoverzichtelijk is, of als er te veel handelingen verricht moeten worden voordat de aankoop voltooid kan worden, is een bezoeker snel geneigd af te haken in het aankoopproces. Zorg dat je winkelwagen duidelijk en overzichtelijk blijft in de mobiele modus en zorg voor zo min mogelijk elementen die de bezoeker kunnen afleiden van de aankoop. De call to action knop in de winkelwagen moet zich onderscheiden van de rest en goed opvallen. Toon duidelijk de totale kosten van de aankoop en zorg dat deze kosten genoeg worden gespecificeerd zodat de consument de winkelwagen niet verlaat, als de bezoeker je winkelwagen verlaat wordt de kans op een conversie kleiner.

Click to Call

De mogelijkheid tot het opnemen van contact is een belangrijk element in de M-commerce, de consument hecht veel waarde aan klantenservice. In de M-commerce is het belangrijk dat je webshop hierop is geoptimaliseerd. Zorg dat er click to call buttons worden geïntegreerd op de website, op deze manier kan de bezoeker door één druk op de knop contact met je opnemen. Als de bezoeker makkelijk contact met je kan opnemen zal dit de gebruiksvriendelijkheid verbeteren en nog belangrijker: het wekt vertrouwen bij de consument!
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl