LET OP: Er is een nieuwe versie van deze Magento SEO basis gids, nl. Magento 1.9 basis SEO gids.

Veel Nederlandse webshops werken met Magento, een van de grootste, zo niet hét grootste CMS om webshops te bouwen. Het is echter voor veel webshop eigenaren lastig om de Magento webshop voor de zoekmachines te optimaliseren, daarom deze Magento SEO gids met tips en aanwijzingen voor het goed instellen van Magento zodat er optimaal resultaat in de zoekmachines wordt behaald.

Om de webshop in Magento goed te optimaliseren is het belangrijk dat de basis goed staat: de technische optimalisatie. In Magento zijn er al veel opties aanwezig die je kunt instellen, daarnaast kun je gebruik maken van modules om de webshop nog verder te verbeteren. Op het moment van schrijven is de laatste versie van Magento versie 1.7.

Magento SEO uitbesteden? Neem contact met ons op!

+31 (0)85 2100 818

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden van Magento SEO. Neem vrijblijvend contact met ons op en we bekijken direct hoe we het rendement van je webshop kunnen verhogen.

1. Technische Magento optimalisatie

Magento is in opzet al een zoekmachinevriendelijk platform, maar er zijn nog veel manieren om de webshop beter te optimaliseren voor de zoekmachines. Zorg ervoor dat je de meest recente versie hebt, op het moment 1.7.0.2.

1.1 URL Rewrites aanzetten

URL Rewrites zorgen voor betere URLs voor de zoekmachines. De URL ziet er voor de gebruiker netter uit en de zoekmachine waardeert dit dan ook beter dan een URL waar alleen maar code in staat. Het gebruik van een zoekterm in de URL is één van de factoren die bij zoekmachine optimalisatie een rol speelt. De URL Rewrites schakel je in Magento in onder

System > Configuration > General> Web > Search Engines Optimization

 

1.2 Stel in of je WWW of non-WWW gebruikt

Het is belangrijk om in te stellen of je de voorkeur hebt om de WWW- of de non-WWW versie van de website prefereert. Dit kan onder System > Configuration > General > Web > URL Options

Door deze 301 redirect in te stellen zal de www-versie van de website verwijzen naar de non-www versie of vice versa.

1.3 Magento template optimalisatie

De default instellingen van Magento staan niet optimaal ingesteld voor het gebruik van headers. Door het gebruiken van een lege Magento theme wordt hier beter gebruik van gemaakt. Waar Magento normaliter de h1 waarde onterecht aan het logo geeft, zorgt dit theme ervoor dat dit niet meer gebeurt en je zelf de h1 tag kunt aanwijzen. Verwerk zelf in deze h1 tag de categorienaam en op productpagina’s geef je de productnaam een h1 tag. Een lege Magento theme kun je vinden op Magento Connect. Let er wel goed op of deze nog bruikbaar is in de huidige versie van Magento.

1.4 Robots.txt

De robots.txt is een tekstbestandje op de website waarin instructies worden gegeven aan de robots van zoekmachines. Hiermee kun jij aangeven welke inhoud van je website wel geïndexeerd moet worden in de zoekmachines en welke pagina’s juist niet vertoond moeten worden in de resultaten van Google, Bing of andere zoekmachines.

Robots.txt kun je bijvoorbeeld gebruiken om pagina’s die nog in ontwikkeling zijn nog niet te laten vertonen in de zoekmachines. Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden waarvoor deze robots.txt ingezet kunnen worden. De wijzigingen van een robots.txt bestand kunnen getest worden in Google Webmaster Tools, onder “Gezondheid” en “Geblokkeerde URL’s”.
Voorbeelden van pagina’s die je bij robots.txt graag op “Disallow” zet zijn de 404-pagina en de bedankpagina’s, omdat bezoekers hier niet via Google op terecht moeten komen. Daarnaast kun je bepaalde filters van je webshop uitsluiten om duplicate content te voorkomen.

Voor meer informatie over de handmatige installatie van robots.txt zie dit handige Engelstalige artikel van Byte.

1.5 Indexatie van filters

Zoals hierboven reeds uitgelegd is het aan te raden om filters uit te sluiten via de robots.txt. Magento maakt gebruik van layered navigation, waardoor bezoekers op de site kunnen filteren binnen categorieën en zoekopdrachten. Omdat elke filtercombinatie als een aparte pagina wordt gezien, waar vaak wel dezelfde content op staat, levert dit veel duplicate content op. Door middel van de eerder genoemde robots.txt kan dit worden voorkomen, waardoor de waarde van een categorie niet over alle filterpagina’s wordt verdeeld.

1.6 XML Sitemap instellen

Een XML Sitemap zorgt ervoor dat zoekmachines al je content makkelijk in één overzicht kunnen zien, zodat pagina’s sneller geïndexeerd worden. Deze XML Sitemap kun je zelf aanmaken in:  Catalog > Google Sitemap en dan klikken op “Add Sitemap”.

Geef hier de sitemap een naam, geef aan waar deze op de website moet komen te staan en voor welke deze storeview deze moet worden gebruikt. Klik daarna op “Save & Generate” en je sitemap is gereed.

Om je website elke dag opnieuw te genereren zodat nieuwe content ook wordt meegenomen ga je naar: System > Configuration > Catalog > Google Sitemap > Generation Settings

Deze stel je als volgt in:

Als de sitemap werkt, ga je naar je Google webmastertools account en voer je de sitemap in. Ga in het linkermenu naar het kopje > Crawlen en klik daar Sitemaps aan. Voeg je sitemap(s) toe middels de niet te missen rode knop in de rechterbovenhoek. Bij 1.6 leggen we uit hoe je webmastertools in je Magento SEO opneemt.

1.7 Website speed optimalisatie

Via System > Cache Management kun je instellen dat alle aspecten op de website worden gecached. Dit zorgt ervoor dat gebruikers de website sneller kunnen laden. Het is zeer aan te raden om deze onderdelen allemaal op “enabled” te zetten.

Om de snelheid van je website te verbeteren zijn er nog meer mogelijkheden, waarvoor Google al een aantal verbeterpunten geeft. Analyseer de snelheid van je eigen site op Google Pagespeed Insights en bekijk welke punten je zelf nog kunt verbeteren.

1.8 Google Analytics en Google Webmaster Tools instellen in Magento

Voor de monitoring en het bijhouden van je Magento SEO resultaten wil je natuurlijk graag Google Analytics en Google Webmaster Tools meenemen.
Mocht je deze nog niet hebben, dan kun je deze terugvinden onder de volgende onderdelen:

  • Google Analytics in Magento instellen

System > Configuration > Sales > Google API

Enable de Google Analytics tracking en voer het accountnummer van Google Analytics hier in (bijv. UA-12345678-1) en sla deze instelling op.

  • Google webmasters in Magento instellen

System > Configuration > General > Design > Miscellaneous Scripts

Vul hier de site verificatie in die je via Google Webmasters hebt gekregen, klik op “Save Config” en je kunt in Webmaster Tools zelf de account bevestigen.

2. SEO optimalisatie in Magento

Om de pagina’s zelf te optimaliseren is aan te raden om als eerste een zoektermenonderzoek te doen met tools zoals hetHulpprogramma zoekwoorden. De volgende stap is om de gevonden interessante zoekwoorden te verwerken op de website. Dit kan met de onderstaande instellingen.

2.1 Standaard instellingen webshop SEO

Onder System > Configuration > Catalog > Catalog kunnen de standaard instellingen worden gedaan voor de hele catalogus van de webshop. Aan te raden is om dit als volgt te doen:

Om voor zoekmachines duidelijk te maken dat er inhoud is die vaker dan één keer voor komt op de website kun je canonical tags instellen. Hiermee voorkom je dat Google denkt dat meerdere pagina’s met verschillende URL’s dezelfde inhoud hebben. De tag geeft aan welke pagina de originele versie is en waar de SEO waarde naar toe moet gaan.

2.2 Standaard instelling metadata

Voor alle pagina’s die geen echte content hebben en geen aangepaste titel kun je direct een standaard titel instellen, namelijk onder System > Configuration > General > Design > HTML Head.

Kies hier een passende en aansprekende titel die voor de betreffende pagina’s wordt vertoond. Eronder staan de vakken “Title Prefix” en “Title Suffix” om de merknaam voor of achter elke titel toe te voegen. Aan te raden is om deze vlakken leeg te laten, aangezien zoekwoorden aan het begin van de titel zwaarder meetellen en de merknaam achter de titel niet op elke pagina past. Laat “Default Description” en “Default Keywords” ook leeg. “Default Robots” moet voor elke webwinkel op “INDEX, FOLLOW” staan, anders wordt de webshop niet opgenomen in Google.

2.3 Homepagina en info pagina’s optimaliseren

De homepagina en informatieve pagina’s van de webshop, zoals de privacy policy, over ons e.d. zijn in Magento terug te vinden onder CMS > Pages. Pagina’s zijn hier makkelijk aan te maken met de knop “Add New Page” rechtsboven. Hier kies je de URL en titel die je wilt gebruiken. Plaats de zoekterm die voor de betreffende pagina het belangrijkst is bij voorkeur zoveel mogelijk aan het begin van de titel, hier geeft Google meer waarde aan.

2.4 Categorie optimalisatie

In Magento vind je de categorie optimalisatie snel terug onder Catalog > Manage Categories. Aan de linker kant kun je een categorie in het hoofdmenu (Root Category) of een subcategorie (Subcategory) toevoegen. Je komt dan in het volgende formulier terecht:

Naam: Vul de naam van de pagina in het CMS in (voor jezelf, dus vooral duidelijk!)
Is active: Moet de pagina live staan? (ja dus als je wil dat iemand de pagina ziet)
URL Key: Op welke URL moet de pagina te vinden zijn?
Thumnail image: Leeg laten
Description: Beschrijving die je wil dat voor de bezoekers wordt getoond op deze pagina van de webshop.
Image: Leeg laten
Page title: Vul de titel van de pagina in, met zoals gezegd de belangrijkste zoekterm vooraan. Maximaal 70 tekens.
Meta keywords: Leeg laten
Meta description: Aantrekkelijk beschrijving die wordt getoond in de zoekmachines van maximaal 160 tekens. Zorg ervoor dat je opvalt tussen de concurrentie en dat bezoekers op jou klikken.
Include in navigation: Moet de pagina terugkomen in het menu?
Use in top navigation: Moet de pagina terugkomen in het hoofdmenu?

Kies voor je categorieën logische zoekwoorden, als je voor een zoekterm als ‘iphone hoesje’ gaat, kost het je maanden tot misschien wel een jaar om überhaupt pagina 2 te halen, laat staan pagina 1 of de uiteindelijk topposities. Heb je een specifiekere term, bijvoorbeeld “carbon iphone 4 hoesjes”, scoor je veel sneller en specifieker.

2.5 Product optimalisatie

Naast de categorieën is het natuurlijk ook aan te raden om de producten zelf te optimaliseren. De product optimalisatie vindt je terug onder Catalog > Manage Products. Aan de linker kant kun je een categorie in het hoofdmenu (Root Category) of een subcategorie (Subcategory) toevoegen. Alle producten zie je hieronder opgesomd. Als je op een product klikt kom je in het volgende overzicht terecht:

Welke attributen hier worden gebruikt en ingevuld hangt af van je webshop, deze kies je zelf afhankelijk van het type product dat je verkoopt. Bij dit overzicht hebben we gekozen voor de kleur, het formaat, de fabrikant en het materiaal.
Onder  Catalog > Attributes > Manage attributes kun je de attributen die je wil gebruiken voor je webshop zelf toevoegen.

Goed om te weten. De product optimalisatie mag niet onderschat worden, vooral voor startende webshop is dit enorm van belang. Het is namelijk nagenoeg onmogelijk om in het begin op categorie termen goed te scoren met je webshop. Dit zijn namelijk de termen waar het meest opgezocht wordt maar ook de zwaarste concurrentie in is. Als je op je producten vindbaar bent, heb je de zogenoemde longtail zoekwoorden te pakken. Je kunt dus veel verschillende producten goed laten scoren. En vergeet niet, hoe specifieker iemand zoekt, en vindt, hoe groter de kans op een verkoop.

Magento SEO uitbesteden? Neem contact met ons op!

+31 (0)85 2100 818

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden van Magento SEO. Neem vrijblijvend contact met ons op en we bekijken direct hoe we het rendement van je webshop kunnen verhogen.

3. Conclusie

Magento SEO optimalisatie blijft een lastige kwestie, vooral omdat er zoveel verandert bij Magento updates en veel plugins daardoor niet meer bruikbaar zijn. Daarom zijn in deze Magento SEO gids vooral de basis principes opgenomen en is nog niet voor elk probleem een oplossing in Magento zonder het gebruik van een plugin of de raad van iemand met veel technische Magento kennis.

Omdat deze gids uiteraard niet alles kan vertellen over Magento en de opties die er zijn, willen we voor de volledigheid graag verwijzen naar de Engelstalige Magento User Guide, waarin alle ins & outs over de huidige versie van Magento worden vermeld.

Naast deze User Guide is Magento op dit moment bezig met een gebruiksvriendelijke FAQ, waarin direct antwoord wordt gegeven op je Magento vragen. Bekijk deze beta-versie (of nu je dit leest mogelijk al de definitieve versie) van Magento Answers.

Bekijk bij elke Magento update welke nieuwe onderdelen er zijn toegevoegd en of je plugins moet vervangen of updaten.

Veel succes met de optimalisatie van je eigen Magento Webshop!

Mocht je er toch niet helemaal uit komen, dan kun je natuurlijk altijd contact opnemen met Evoworks.

Nog een beetje advies voor de optimalisatie van je Magento webshop

Er zijn een aantal cruciale factoren bij de optimalisatie van je webshop pagina’s;

  1. titletag
  2. description tag
  3. URL
  4. headers (h1, h2 etc)
  5. inhoud / content

1. Titletag
De titletag is de blauwe tekst in het Google zoekoverzicht. Deze telt relatief gezien zwaar mee in je score, je hebt 70 karakter die zichtbaar zijn. Hoe verder het woord naar voren staat, hoe meer het meetelt. Zorg voor een zoekmachine geoptimaliseerde tekst die je mogelijke klanten aanspreekt om naar je webshop te gaan.

2. Description tag
De description tag zijn de 2 regels onder de blauwe tekst, hiervoor heb je 156 karakters. Sinds kort wordt het weer door Google geïndexeerd (medio 2013) maar het kan beter gebruikt worden voor het trekken van de aandacht van potentiële klanten. Hoe hoger het doorklikpercentage, hoe hoger je positie uiteindelijk gaat worden. Dit komt mede doordat Google merkt dat jou webshop interessanter is dan die van de concurrent. Wat wel van belang is, als je bouncepercentage ‘te hoog’ is, omdat je veel kliks haalt maar de bezoeker niet vindt wat hij zoekt, je ook weer zakt in positie.

3. URL
In Magento kun je de URL aanmaken die je zelf wil, zorg ervoor dat je URL aansluit op je product en categorieën en dat de zoekwoorden erin in voorkomen. Hoewel snel in waarde dalend, telt je URL nog steeds mee in de graad van optimalisatie voor Google.

4. Headers
Gebruik de headers alleen voor de kopjes, en zet ze in voor je gewenste zoekwoorden. Gebruik de headers alleen 1 keer en niet vaker, dus niet 5 keer een h2 of h3 inzetten.

5. Inhoud / content
Het belangrijkste maar ook ontzettend lastig bij webshop is het toevoegen na veel relevante tekst. Probeer toch zoveel mogelijk omschrijving toe te voegen aan de producten en categorieën voor optimale vindbaarheid van je webshop.

– Informatie –
Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten ontleend worden. Dit stuk is medio 2013 geschreven en zal zo veel mogelijk up-to-date gehouden worden. Bij opmerkingen en/of vragen, neem eens gerust contact op met Evoworks!