Magento is enorm gegroeid in de afgelopen paar jaar. Door de enorme hoeveelheid aan functies, mogelijkheden en vrijheid voor ontwikkelaars om zich het e-commerce platform eigen te maken wordt Magento steeds beter. Magento 2.0 heeft inmiddels het levenslicht gezien, maar ondersteunt nog niet alle modules en functionaliteiten die door de omvangrijke open-source community zijn ontwikkeld. Veel shopeigenaren houden het daarom voorlopig nog bij Magento 1.9. Daarom bieden wij je deze Magento 1.9 SEO gids met tips en aanwijzingen voor het goed instellen van Magento 1.9, zodat optimaal resultaat in de zoekmachines kan worden behaald.

Om de webshop in Magento goed te optimaliseren is het belangrijk dat alle technische instellingen optimaal zijn. In Magento zijn al veel opties aanwezig die je kunt instellen, daarnaast kun je gebruik maken van modules om de webshop nog verder te verbeteren.

Magento SEO uitbesteden? Neem contact met ons op!

+31 (0)85 2100 818

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden van Magento SEO. Neem vrijblijvend contact met ons op en we bekijken direct hoe we het rendement van je webshop kunnen verhogen.

1. Technische Magento SEO

Magento is in opzet al een zoekmachinevriendelijk platform, maar er zijn nog veel manieren om de webshop beter te optimaliseren voor de zoekmachines. Zorg ervoor dat je de meest recente versie van Magento 1.9 hebt, op het moment van schrijven is dit 1.9.2.4.

1.1 URL rewrites activeren

Met URL rewrites kunnen URLs worden omgeschreven zodat ze beter leesbaar zijn voor zowel bezoekers als zoekmachines. De URL ziet er voor de gebruiker netter uit en de zoekmachine waardeert deze beter dan een URL die alleen maar onleesbare code bevat. Het gebruik van een zoekterm in de URL is één van de factoren die bij zoekmachine optimalisatie een rol speelt. De URL Rewrites schakel je in Magento in onder:

Systeem > Configuratie > Algemeen > Web > Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

1.2 Stel in of je WWW of non-WWW gebruikt

Het is belangrijk om in te stellen of je de voorkeur hebt om de WWW- of de non-WWW versie van de webshop prefereert. Wordt geen voorkeur opgegeven, dan zijn alle pagina’s binnen de shop onder beide varianten bereikbaar, wat voor een duplicate content probleem kan zorgen. De instellingen wijzig je onder Systeem > Configuratie > Algemeen > Web > URL-opties.

Door deze 301 redirect in te stellen zal de www-versie van de website verwijzen naar de non-www versie of vice versa.

1.3 Magento template optimalisatie

De standaardinstellingen van Magento zijn niet optimaal geconfigureerd voor het gebruik van headers (h1, h2, etc). Door het gebruiken van een basis Magento template wordt hier beter gebruik van gemaakt. Waar Magento normaal gesproken de h1 waarde onterecht aan het logo toewijst, zorgt dit template ervoor dat dit niet meer gebeurt en je zelf de h1 tag kunt toewijzen. Verwerk zelf in deze h1 tag de categorienaam en op productpagina’s geef je de productnaam een h1 tag. Dit ‘blank theme’ kun je vinden op Magento Connect. Ga voor de installatie eerst na of dit template bruikbaar is binnen je huidige configuratie.

1.4 Robots.txt

De robots.txt is een eenvoudig tekstbestand op de server van de webshop. Hierin worden aan robots van zoekmachines instructies voor het doorlopen en indexeren van de shop gegeven. Hiermee kun jij aangeven welke inhoud van je webshop wel geïndexeerd moet worden en welke pagina’s juist niet vertoond moeten worden in de resultaten van Google, Bing of andere zoekmachines.

BELANGRIJK: Zoekmachines conformeren zich aan de regels van dit bestand, maar andere robots niet. Dit is dus geen adequate oplossing om spambot verkeer te blokkeren!

De wijzigingen van een robots.txt bestand kunnen getest worden in Google Search Console, onder “Crawlen” en “Robots.txt-tester”.

Voorbeelden van pagina’s die je bij robots.txt op “Disallow” zet zijn de 404-pagina en de bedankpagina’s van formulieren, omdat bezoekers hier niet via Google op terecht horen te komen. Daarnaast kun je bepaalde filters van je webshop uitsluiten om duplicate content te voorkomen.

Voor meer informatie over het handmatig aanpassen van robots.txt zie dit handige voorbeeld van Byte.

1.5 Indexatie van filters

Zoals hierboven reeds uitgelegd is het aan te raden om filters uit te sluiten via robots.txt. Magento maakt gebruik van gelaagde navigatie, waardoor bezoekers op de site kunnen filteren binnen categorieën en zoekopdrachten. Omdat elke filtercombinatie als een aparte pagina wordt gezien maar vaak dezelfde inhoud bevat, levert dit veel duplicate content op. Door middel van eerder genoemde robots.txt kan dit worden voorkomen, waardoor de zoekmachinewaarde van een categorie niet over alle bijbehorende filterpagina’s wordt verdeeld.

1.6 XML Sitemap instellen

Een XML Sitemap zorgt ervoor dat zoekmachines al je content als een plattegrond kunnen lezen, zodat pagina’s sneller worden geïndexeerd. Deze XML Sitemap kun je zelf aanmaken in:  Catalogus > Google Sitemap en dan klikken op “Sitemap toevoegen”.

Geef hier de sitemap een naam, geef aan onder welke map deze op de webshop moet komen te staan en voor welke deze storeview (winkel) deze moet worden gebruikt. Klik daarna op “Opslaan & genereren” en je sitemap is gereed.

Om je webshop elke dag opnieuw te genereren zodat nieuwe pagina’s en hun inhoud ook wordt meegenomen ga je naar: Systeem > Configuratie > Catalogus > Google Sitemap > Instellingen voor genereren

De sitemap stel je als volgt in:

Als de sitemap correct wordt weergegeven ga je naar je Google Search Console account en voer je de sitemap in. Ga in het linkermenu naar het kopje > Crawlen en klik daar Sitemaps aan. Voeg je sitemap(s) toe middels de niet te missen rode knop in de rechterbovenhoek.

1.7 Webshop snelheid optimalisatie

Via Systeem > Beheer cache kun je instellen dat alle aspecten op de webshop worden gecached. Dit zorgt ervoor dat gebruikers de webshop sneller kunnen laden. Het is zeer aan te raden om deze onderdelen allemaal op “ingeschakeld” te zetten.

Om de snelheid van je webshop te verbeteren zijn er nog meer mogelijkheden, waarvoor Google al een aantal verbeterpunten geeft. Analyseer de snelheid van je eigen site op Google Pagespeed Insights en bekijk welke punten je zelf nog kunt verbeteren.

1.8 Google Analytics en Google Search Console instellen in Magento

Voor de monitoring en het bijhouden van je SEO resultaten wil je natuurlijk graag Google Analytics en Google Search Console meenemen.

Mocht je deze nog niet hebben, dan kun je deze terugvinden onder de volgende onderdelen:

  • Google Analytics in Magento instellen

Systeem > Configuratie > Verkopen > Google API

Schakel de Google Analytics tracking in en voer het accountnummer van Google Analytics hier in (bijv. UA-12345678-1) en sla deze instelling op.

  • Google Search Console in Magento instellen

Systeem > Configuratie > Algemeen > Ontwerp > HTML head > Diverse scripts

Vul hier de HTML header site verificatie in die je via Google Search Console hebt gekregen, klik op “Configuratie opslaan” en je kunt in Search Console de domeinnaam valideren.

2. SEO optimalisatie in Magento

Om de pagina’s zelf te optimaliseren is aan te raden om als eerste een zoekwoordonderzoek uit te voeren met tools zoals de Zoekwoordplanner. De volgende stap is om de verzamelde interessante zoekwoorden te verwerken in de webshop. Dit kan met de onderstaande instellingen.

2.1 Standaard instellingen webshop SEO

Onder Systeem > Configuratie > Catalogus > Catalogus kunnen de standaard instellingen worden gedaan voor de hele catalogus van de webshop. Het is aan te raden om dit als volgt te doen:

Om zoekmachines duidelijk te maken dat inhoud vaker dan één keer voor komt op de webshop (en dus potentieel als ‘duplicate content’ kan worden gemarkeerd) kun je canonical tags instellen. Hiermee geef je bij Google aan dat pagina’s met dezelfde inhoud, maar die bereikbaar zijn onder verschillende URL’s, niet allemaal dezelfde waarde mogen krijgen. De tag geeft aan welke pagina de originele versie is en waar de waarde naar toe moet gaan.

2.2 Standaard instelling metadata

Voor alle pagina’s die geen echte content hebben en geen aangepaste titel kun je direct een standaard titel instellen, namelijk onder System > Configuration > General > Design > HTML Head.

Kies hier een passende en aansprekende titel die voor de betreffende pagina’s wordt vertoond. Eronder staan de vakken “Title Prefix” en “Title Suffix” om de merknaam voor of achter elke titel toe te voegen. Aan te raden is om deze vlakken leeg te laten, aangezien zoekwoorden aan het begin van de titel zwaarder meetellen en de merknaam achter de titel niet op elke pagina past. Laat “Default Description” en “Default Keywords” ook leeg. “Default Robots” moet voor elke webwinkel op “INDEX, FOLLOW” staan, anders wordt de webshop niet opgenomen in Google.

2.3 Homepagina en info pagina’s optimaliseren

De homepagina en informatieve pagina’s van de webshop, zoals de privacy policy, over ons e.d. zijn in Magento terug te vinden onder CMS > Pages. Hier kunnen nieuwe pagina’s eenvoudig worden toegevoegd met de “Add New Page” rechtsboven. Hier kies je de URL en titel die je wilt gebruiken. Plaats de zoekterm die voor de betreffende pagina het belangrijkst is bij voorkeur direct aan het begin van de titel. Google legt hierdoor beter het verband tussen de kern van de pagina en relevante zoekopdrachten.

2.4 Categorie optimalisatie

In Magento vind je de categorieën snel terug onder Catalogus > Beheer categorieën. Aan de linkerkant kun je een categorie in het hoofdmenu (Root Category) of een subcategorie (Subcategory) toevoegen. Je komt dan in het volgende formulier terecht:

Naam: Vul de naam in van de pagina in het CMS (voor jezelf, dus vooral duidelijk!)

Is active: Moet de pagina live staan? (‘ja’, indien de pagina gevonden en gezien moet worden)

URL Key: Op welke URL moet de pagina te vinden zijn? Gebruik middenliggende streepjes (hyphens) en geen onderliggende steepjes (underscores) om woorden van elkaar te scheiden.

Thumnail image: Niet invullen

Description: Beschrijving die je wil dat voor de bezoekers wordt getoond op deze pagina van de webshop.

Image: Leeg laten

Page title: Vul de titel van de pagina in, met zoals gezegd de belangrijkste zoekterm vooraan. Maximaal 580 pixels.

Meta keywords: Leeg laten

Meta description: Commerciële beschrijving van de pagina die wordt getoond in de zoekmachines van maximaal 920 pixels. Zorg ervoor dat je opvalt tussen de concurrentie en dat bezoekers op jou klikken.

Include in navigation: Moet de pagina terugkomen in het menu?

Use in top navigation: Moet de pagina terugkomen in het hoofdmenu?

Kies voor je categorieën logische zoekwoorden, als je voor een zoekterm als ‘iphone hoesje’ gaat, kost het je maanden tot misschien wel een jaar intensief werk om überhaupt pagina 2 te halen, laat staan pagina 1 of de uiteindelijk topposities. Heb je een specifiekere term, bijvoorbeeld “carbon iphone 4 hoesjes”, scoor je veel sneller en specifieker.

2.5 Product optimalisatie

Naast de categorieën is het ook raadzaam om productpagina’s zelf te optimaliseren. Deze productpagina’s vindt je terug onder Catalogus > Beheer producten. Aan de linkerkant kun je een categorie in het hoofdmenu (Root Category) of een subcategorie (Subcategory) toevoegen. Alle producten zie je hieronder opgesomd. Als je op een product klikt kom je in het volgende overzicht terecht:

Welke attributen hier worden gebruikt en ingevuld hangt af van je webshop. Je kiest de attributen zelf, afhankelijk van het type product dat je verkoopt. Bij dit overzicht hebben we gekozen voor materiaal, fabrikant, kleur en formaat.

Onder  Catalogus > Attributen > Beheer attributen  kun je de attributen die je wilt gebruiken voor je webshop zelf toevoegen.

Onderschat productoptimalisatie niet. Vooral voor startende webshops is dit enorm van belang. Het is nagenoeg onmogelijk om met een nieuwe domeinnaam zonder voorgeschiedenis op categorietermen goed te scoren met je webshop. Dit zijn namelijk de termen waar het meest op gezocht wordt en waar de zwaarste concurrentie in is. Als je op producten vindbaar bent, heb je de zogenoemde longtail zoekwoorden te pakken. Je kunt dus veel verschillende producten goed laten scoren. En vergeet niet, hoe specifieker iemand zoekt, en vindt, hoe groter de kans op een aankoop is.

Magento SEO uitbesteden? Neem contact met ons op!

+31 (0)85 2100 818

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden van Magento SEO. Neem vrijblijvend contact met ons op en we bekijken direct hoe we het rendement van je webshop kunnen verhogen.

3. Conclusie

SEO voor Magento blijft lastig, vooral omdat bij iedere Magento update veel verandert en veel plugins daardoor niet meer bruikbaar zijn. Om die reden zijn in deze Magento gids vooral de basisprincipes opgenomen. Nog niet voor elk probleem is een oplossing in Magento zonder het gebruik van een plugin of de raad van iemand met veel technische kennis.

Omdat deze gids uiteraard niet alles kan vertellen over Magento en de opties die er zijn, willen we voor de volledigheid graag verwijzen naar de Engelstalige Magento User Guide, waarin alle ins & outs over de meest recente 1.9.x versie van Magento worden vermeld.

Behalve de User Guide heeft Magento een actieve en kennisrijke community achter zich geschaard. In deze community wordt vrijwel direct antwoord wordt gegeven op je Magento vragen. Bezoek hier de Magento Forums.

Bekijk bij elke Magento update welke nieuwe onderdelen er zijn toegevoegd en of je plugins moet vervangen of updaten.

4. Cruciaal Magento SEO advies

Er zijn een aantal cruciale factoren bij de optimalisatie van je webshop pagina’s;

  1. Page title
  2. Description
  3. URL
  4. Headers (h1, h2 etc)
  5. Inhoud / content
  1. Page title

De page title is de blauwe tekst in de zoekresultatenpagina’s van Google. Deze telt relatief gezien zwaar mee in je score, je hebt 580 pixels (ca. ongeveer 70 karakters) die zichtbaar zijn. Hoe verder het kernwoord van de betreffende pagina voorin staat, hoe meer het meetelt. Zorg voor een SEO vriendelijke tekst die potentiële klanten aanspreekt om naar je webshop te gaan.

  1. Description

De description tag zijn de 2 regels onder de blauwe tekst, hiervoor heb je ongeveer 155 karakters (920 pixels). Deze beschrijving is uitermate belangrijk voor een potentiele klant om te beslissen of hij je pagina wil bezoeken of niet. Hoe hoger het doorklikpercentage, hoe hoger je organische positie uiteindelijk gaat worden. Dit komt mede doordat Google merkt dat pagina’s van jouw webshop interessanter zijn dan die van de concurrent. Let op: je kunt ook dalen in posities wanneer de uiteindelijke pagina in het algemeen niet voldoende in de informatiebehoefte van de bezoeker voorziet en deze hierdoor direct wegklikt.

  1. URL

In Magento kun je de URL aanmaken naar eigen keuze. Zorg ervoor dat je URL aansluit op je product en categorieën en dat de belangrijkste zoekwoorden erin voorkomen. Hoewel het belang van een ‘keyword rich’ URL steeds minder belangrijk wordt, telt je URL nog steeds mee in de waardering door Google.

  1. Headers

Gebruik headers alleen voor de kopjes van je content en zet ze in voor je gewenste zoekwoorden. Zorg voor een logische structuur, maak geen overmatig gebruik van de verschillende typen headers..

  1. Inhoud / content

Het belangrijkste maar ook ontzettend lastig bij een webshop is het toevoegen van veel relevante tekst. Probeer toch zoveel mogelijk omschrijving toe te voegen aan de producten en categorieën voor optimale vindbaarheid van je webshop.

Veel succes met de optimalisatie van je eigen Magento Webshop!

Toch nét een tandje te lastig of tijdsintensief? Wij bij Evoworks helpen je graag.