Is Marktplaats de volgende met een drop in organisch verkeer? De impact van Panda 4.0

Na de uitrol van Panda 4.0 voor (onder andere) het Engelse algoritme lijkt het erop dat E-commerce gigant eBay het aantal organische bezoekers aanzienlijk heeft zien teruglopen. In dit artikel kijken we naar de mogelijke oorzaak hiervan en in hoeverre een vergelijkbare partij als Marktplaats hier ook last van kan hebben. Google voert regelmatig nieuwe updates aan het algoritme van haar zoekmachine uit. Een deel van deze updates vindt plaats onder de naam Panda waar er sinds februari 2011 al minimaal 25 van zijn verschenen. Op 20 mei werd door Google's Matt Cutts de uitrol van Panda 4.0 bevestigt. Omdat de naam suggereert dat het om een grote update gaat,zal er naar alle waarschijnlijkheid een grotere impact op de zoekresultaten te zien zijn. Het doel van Panda 4.0 is het belonen van kwalitatief hoogstaande en unieke content met hogere posities. Kwalitatief laagstaande content moet daarentegen 'afgestraft' worden met lagere posities.

De drop van eBay

Na de komst van dergelijke updates wordt er door SEO experts uitvoerig geanalyseerd welke invloed de update op de rankings binnen Google heeft. Recent zijn er verschillende berichten verschenen over een grote drop van de rankings van eBay. Zo zijn de rankings van eBay volgens de data van Searchmetrics met maar liefst 30% gedaald (weliswaar vanaf de 19de, maar het verleden laat zien dat de uitrol van een Panda update meerdere dagen in beslag kan nemen). Ook in de data van SEO specialist Moz is het organische resultaat van Ebay behoorlijk afgenomen. In de onderstaande grafiek is terug te zien dat eBay flink heeft ingeleverd op het aantal top 10 posities binnen Google: ebay share of top 10 rankings De volgende vraag is uiteraard welke oorzaak deze drop in rankings heeft. Hoewel het de komende tijd pas zal uitwijzen hoe groot de drop daadwerkelijk is en welke mogelijk oorzaken er zijn, is het aannemelijk dat de content strategie van eBay een grote rol speelt. Veel pagina's op eBay bevatten namelijk zeer weinig content of content die afkomstig is van andere websites. Dit staat haaks op de focus die Google met de Panda updates heeft: het belonen van websites met kwalitatief hoogstaande en unieke content.

Gaat Marktplaats hetzelfde overkomen?

Op dit moment zijn er nog geen berichten verschenen van grotere verschillen in rankings binnen de Nederlandstalige versie van Google en is het dan ook de vraag in hoeverre Panda 4.0 hier al is uitgerold. Aangezien de content strategie van Marktplaats (ook onderdeel van eBay) veel overeenkomsten bevat is de kans aanwezig dat ook zij binnenkort een flinke drop in rankings terug gaan zien. Momenteel rankt Marktplaats op ontzettend veel termen en de gevolgen kunnen dan ook aanzienlijk zijn. Hetzelfde is uiteraard ook te zeggen over de Nederlandstalige versie van eBay. En natuurlijk zal een verzwakking van de rankings (van Marktplaats) voor veel Nederlandse bedrijven niet als vervelend beschouwd worden. Marktplaats rankt nou eenmaal op ontzettend veel termen ontzettend goed en dat zou net de termen waarop webshops goed willen ranken. Google heeft met de uitrol van Panda 4.0 dan ook weer een duidelijk signaal gegeven dat unieke en kwalitatief hoogstaande content een enorme impact heeft.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl