Multi-channel trechters in Google Analytics: wat kun je er mee?

In Google Analytics wordt standaard veel waarde gehecht aan de laatste klik die tot een bepaalde actie heeft geleid (bijvoorbeeld een conversie). Echter kun je, door gebruik te maken van de Multi-channel rapporten in Google Analytics, een beter beeld krijgen van het totale pad dat een bezoeker heeft afgelegd tot een verkoop. Hiermee kun je beter inzicht krijgen in het aandeel van de verschillende verkeerskanalen op het totale aankoopproces van een klant. Binnen Google Analytics zijn er hiervoor, naast het standaard overzicht, vier Multi-channel rapporten voor beschikbaar:

  • Ondersteunende conversies: laat het totaal aantal ondersteunende conversies zien, waarbij het verkeerskanaal dus wel voorkomt in het proces van de bezoeker, maar niet het laatste bezochte verkeerskanaal was.
  • Vertraging: in dit rapport kun terugzien hoeveel dagen een bezoeker, na het eerste bezoek, geconverteerd heeft.
  • Padlengte: in dit rapport kun je terugzien op hoeveel kanalen bezoekers zijn geweest voordat ze geconverteerd hebben.
  • Beste conversiepaden: toont de routes die klanten het meest gevolgd hebben. Hierbij kan het voorkomen dat een bepaald verkeerskanaal een aantal keer achter elkaar in een route voorkomt (bijvoorbeeld weergegeven als Direct x 2).

Bij deze rapporten wordt er standaard gekeken naar de 30 dagen voorafgaand aan de conversie of aankoop. Dit kun je zelf aanpassen van 0 tot en met 90 dagen. Door middel van de Multi-channel trechters zul je er wellicht achter komen dat een bepaald kanaal meer van belang is dan je tot nu toe gedacht had. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een bezoeker in eerste instantie via AdWords op je webshop is gekomen, maar in een later stadium in zijn verkoopproces via een social media kanaal op je webshop is gekomen om een bestelling te plaatsen.

Verschil tussen branded en non-branded

Zoals gezegd zul je er door middel van de Multi-channel trechters in Google Analytics achter komen dat bepaalde verkeerskanalen meer bijdragen dan je tot nu toe verwacht had. Echter is het hierbij wel belangrijk om het verschil mee te nemen tussen branded en non-branded bezoekers. Zo zal een deel van de bezoekers via de organische resultaten van Google binnenkomen op de bedrijfsnaam (helaas zijn de zoekwoorden waarop bezoekers via Google organisch binnenkomen inmiddels niet meer zichtbaar). Bovendien zul je misschien adverteren op je bedrijfsnaam binnen Google of andere zoekmachines. De bezoekers die op bedrijfsnaam binnenkomen, zijn eigenlijk directe bezoekers. Binnen de Multi-channel trechters wordt hier geen onderscheid in gemaakt. In dit geval zullen bepaalde verkeerskanalen dan weer minder opbrengen dan waar je mogelijk vanuit ging. Zowel het bekijken van de Multi-channel trechters, als het aanbrengen van een verschil tussen branded en non-branded bezoekers, tonen aan dat het belangrijk is om te weten wat je daadwerkelijk analyseert. Een diepgaande analyse kan dan ook vaak tot verrassende resultaten leiden.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl