Net&Work 2019

Op 16 Februari mocht ik voor Evoworks naar Net&Work 2019 in Frankfurt. Net&Work is een e-commerce beurs georganiseerd door de Duitse Händlerbund. Tijdens dit event stonden er vier onderwerpen centraal: Shopsysteme & Tools, Marketplaces & Payment, Logistic & Internationalizing en Online Marketing. De beurs was voornamelijk gericht op bedrijven die hun producten online via Amazon en andere marktplaatsen willen verkopen. Aangezien een aantal van onze klanten al succesvol via Amazon verkoopt, is het voor ons een must dat we op de hoogte blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de branche. Er waren een aantal interessante keynotes die ik heb bijgewoond. In deze blog wil ik drie van deze keynotes toelichten.

Amazon Vendor vs. Seller vs. Hybrid

Amazon biedt twee verschillende verkoopmodellen aan, namelijk: Amazon Seller en Amazon Vendor. Je bent een Amazon Seller als je jouw producten op Amazon upload en de producten vervolgens via deze marktplaats verkoopt. Bij het Vendor programma verkoop je jouw producten aan Amazon en Amazon verkoopt je producten dan vervolgens door. Hierbij bepaalt Amazon ook zelf de prijs van de producten. Ik zal hieronder kort de voor- en nadelen van de verschillende modellen benoemen:

Voordelen Amazon Vendor

  • Al je producten krijgen het label “Verkauf und Versand durch Amazon” - dit creëert vertrouwen bij de consument.
  • Omdat Amazon de producten verstuurd worden de producten altijd als Amazon Prime producten aangeboden.
  • Je kunt als Vendor Premium A+ content aan je productpagina's toevoegen (wanneer je geregistreerd merkeigenaar bent, is dit ook mogelijk als Seller).
  • Vanaf een marketingbudget van €10.000 per maand kun je Product Display Ads inzetten.
  • Je krijgt een Vendor Manager toebedeeld.
  • Je hebt toegang tot de “Amazon Vine – Club der Produkttester”. Dit is een door Amazon geselecteerd team van producttesters. Zij schrijven productrecensies in ruil voor gratis producten.
  • Nadelen Amazon Vendor

  • Vaak lastige onderhandelingen over contracten en voorwaarden.
  • Amazon legt in bepaalde situaties sancties op. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer bestellingen niet binnen 24 uur bevestigd worden, wanneer bestellingen te laat worden verzonden, wanneer producten niet leverbaar zijn etc.
  • Je hebt geen invloed op de verkoopprijs van Amazon. Vaak heb je dus mindere marges omdat de verkoopprijs lager is.
  • Je hebt geen direct klantcontact wat ervoor zorgt dat er geen mogelijkheid is om een klantrelatie op te bouwen.
  • Vendors moeten vaak kleine hoeveelheden naar verschillende Europese Amazon opslagcentra sturen.
  • Amazon heeft een betalingstermijn van 90 dagen om de Vendor te betalen.
  • Veel Vendors zijn bang dat Amazon alleen maar productdata wil verzamelen met als doel om de best presterende producten als eigen productlijn te lanceren.
  • Voordelen Amazon Seller

  • Door Fulfillment by Amazon (FBA) kunnen de producten ook makkelijk als Prime producten worden aangeboden.
  • De Seller bepaalt de verkoopprijs zelf.
  • Als geregistreerd merkeigenaar kun je ook extra (enhanced brand) content op de productpagina`s toevoegen en een brand store inrichten.
  • Nadelen Amazon Seller

  • Steeds meer toenemende prijzenslag.
  • Als Vendor en Seller hetzelfde product verkopen, wint de Vendor meestal de Buy Box.
  • Hybrid

    Amazon heeft de bovenstaande verkoopmodellen altijd afzonderlijk aangeboden, maar tegenwoordig kan men ook kiezen voor een Hybrid model. Door te kiezen voor het Hybrid model kan een Vendor de beslissing nemen om zijn producten ook als Seller te verkopen en vice versa. Dit kan onder bepaalde omstandigheden zinvol zijn. Bijvoorbeeld wanneer een Vendor kiest voor het Hybrid model en daarmee ook de rechten krijgt van een Seller, kan deze Vendor zijn producten ten alle tijden online aanbieden ongeacht of Amazon op dit moment zijn producten afneemt. Een ander voordeel is dat een Seller-account ook als back-up kan dienen voor het geval dat bepaalde producten in het Vendor account uitverkocht zijn. Als een Seller er echter voor kiest om ook Vendor te worden, is dat meestal voor een selectief aanbod. Deze producten kunnen dan extra worden gepushed door de ‘’Vendor only’’ marketing mogelijkheden in te zetten. In beide gevallen heb je te maken met twee aparte voorraden en bestanden. Dit gaat met meer moeite gepaard en is voor kleine tot middelgrote ondernemingen vaak moeilijk te realiseren.

    Een paar jaar geleden was het Vendor programma nog relatief exclusief. Alleen de grote spelers werden uitgenodigd om Vendor te worden. Inmiddels laat een uitnodiging tot Vendor niet lang meer op zich wachten. Als je een goede start hebt gemaakt als Seller op Amazon en Amazon potentie in je producten ziet, dan wordt je al snel uitgenodigd om Vendor te worden. Voor veel Sellers is de verleiding groot om de stap te wagen om Vendor te worden. Het is dus van groot belang om de voor- en nadelen af te wegen en een weloverwogen beslissing te nemen. Veel van de voordelen, vooral op marketinggebied, die je een paar jaar geleden nog als Vendor had, heb je ondertussen bijvoorbeeld ook als Seller met een geregistreerd eigen merk. Er is geen antwoord op de vraag welk model het beste is. Het is vooral belangrijk om je af te vragen welk model het beste bij jouw bedrijf past.

    Voice Commerce: Nieuwe mogelijkheden met Amazon Pay

    Amazon Pay is een webshop plugin die compatibel is met de meeste shopsystemen. Amazon heeft wereldwijd 300 miljoen geregistreerde klanten die je met deze plugin een eenvoudige betaalmethode kunt aanbieden. De klant hoeft dan alleen nog maar in te loggen op zijn/haar Amazon account om op de bestel button klikken. Het adres en de geautoriseerde betaalmethode zijn al in het Amazon account opgeslagen. Het complete checkout proces duurt via Amazon Pay gemiddeld maar 0,39 min. Zoals Google zijn Google assistant heeft, is Alexa de voice assistant van Amazon. Volgens Amazon zijn sinds de launch van Alexa in 2015 in de USA, en in 2016 in Duitsland wereldwijd rond de 100 miljoen toestellen verkocht. Verkoopcijfers voor enkele landen zijn niet gepubliceerd.

    Sinds kort bestaat ook de mogelijkheid om de webshop plugin Amazon Pay met Alexa voice skills uit te breiden. Dit betekent dat je de Amazon Pay plugin van je webshop met Alexa kunt verbinden en onder andere de volgende features kunt configureren:

  • Producten per voice op je wenslijst laten toevoegen door Alexa.
  • Je door Alexa laten informeren over actuele aanbiedingen.
  • Alexa per voice laten betalen.
  • Je door Alexa laten informeren over de status van de bestelling.
  • De uitbreiding is gratis. Als je al Amazon Pay gebruikt hoeft je alleen een eigen Alexa voice skill te configureren. Volgens Amazon Pay is de trend ‘’voice commerce’’ begonnen in 2017 en is het nu de hoogste tijd om hierop in te spelen. Alexa en de Alexa voice skills zijn volgens Amazon Pay onderdelen van een overkoepelende “connected commerce”.

    Is Amazon de enige marktplaats die groeit?

    Amazon is wel het platform dat internationaal gezien het meest groeit, maar het is niet handig om je als bedrijf te afhankelijk te maken van één enkele marktplaats. Gemiddeld zijn de klanten van deze partij vaak op zeven marktplaatsen tegelijk aanwezig om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. Wat wel verrassend was voor ons is dat Ebay nog steeds een relatief groot marktaandeel heeft binnen deze sector. Ook al heeft Amazon een aanzienlijk hoger marktaandeel en krijgen bedrijven die op beide marktplaatsen aanwezig zijn vaak drie keer zoveel bestellingen via Amazon binnen, is uit onderzoek gebleken dat de winkelmand bij Ebay gemiddeld significant hoger is dan bij Amazon. Dus ook Ebay mag niet worden onderschat als in te zetten kanaal.

    marktplaatsenaandeel

    Conclusie

    Ook al ben je dagelijks bezig met e-commerce, Amazon en andere marktplaatsen, het bezoeken van een e-commerce vakbeurs geeft je toch altijd weer wat nieuwe inzichten en een update van de allernieuwste trends en ontwikkelingen in de branche. Door het bezoeken van de beurs heb ik een verdiepingsslag kunnen maken voor wat betreft mijn kennis van Amazon marketing.

    Beter rendement?

    Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.