Nieuwste wijzigingen in Google Interface

De afgelopen week heeft Google twee wijzigingen doorgevoerd in het AdWords interface. De eerste heeft betrekking tot de kwaliteitsscore en de andere op het labelen van campagne-elementen. Beide wijzigingen zullen we in dit blogitem bespreken.

Kwaliteitsscore

In ons vorige blogitem hebben wij al wat meer verteld over de kwaliteitsscore en hoe je lagere kosten per klik kun behalen door een goede kwaliteitsscore. Dit blogitem gaat over de nieuwste wijziging van Google met betrekking tot de kwaliteitsscore. Als je de status van een zoekwoord bekijkt zie je de kwaliteitsscore in een cijfer van 1-10. Daarnaast krijg je nu ook nieuwe beoordelingen te zien voor de klikfrequentie, advertentie relevantie en bestemmingspagina. Google beoordeeld deze componenten met 'gemiddeld', 'hoger dan het gemiddelde' of 'lager dan het gemiddelde'. Een voorbeeld zie je hieronder: Google heeft deze toevoeging doorgevoerd om adverteerders te helpen hoe zij de kwaliteitsscore kunnen verbeteren en wat zij moeten verbeteren. Voordat Google deze functie volledig heeft uitgerold, kan het zijn dat u als beoordeling 'geen problemen' ziet staan.

Labelen van campagne-elementen

In het Google AdWords interface onder de tabbladen 'advertentiegroepen', 'advertenties' en 'zoekwoorden' vind je nu ook de mogelijkheid om labels aan te maken. Zie de afbeelding hieronder:

Google heeft deze mogelijkheid toegevoegd om adverteerder te helpen om bepaalde elementen eenvoudig en snel te kunnen filteren en rapporteren. Door een label aan te brengen maak je een aangepaste categorie waardoor je elementen uit verschillende campagnes gemakkelijk met elkaar kunt vergelijken. Een voorbeeld:

  • Webshop Kantoorinrichting: Bureaus, kasten en stoelen
  • Gericht op Gelderland, Groningen en Limburg

Dit bedrijf voert een AdWords campagne gericht op bovenstaande provincies. Binnen de AdWords campagnes worden dezelfde advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden gebruikt gericht op merknaam en op de producten algemeen voor de verschillende provincies. Met het gebruik van de nieuwe mogelijkheid om labels toe te voegen kan de adverteerder nu eenvoudig en snel zien wat bijvoorbeeld het verschil is tussen de verkoop van bureaustoelen in Limburg ten opzichte van Gelderland. Er kan een label aangemaakt worden voor bijvoorbeeld bureaustoelen en hier kunnen alle zoekwoorden die gerelateerd zijn voor bureaustoelen aan toegevoegd worden. Je kunt in het tabblad 'zoekwoorden' filteren op het label bureaustoelen om alle gerelateerde zoekwoorden weer te geven en om te zien hoe deze presteren. Ook kun je bij het tabblad 'dimensies' labelrapporten uitvoeren om de algemene prestatie per label te bekijken en te vergelijken. Met deze rapporten kun je bijvoorbeeld de verkoop van bureaustoelen vergelijken met andere labels. In ons volgende blogitem zullen wij verder ingaan op het aanmaken van de labels en wat de voordelen zijn!

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl