Online bestedingen in 2016 groeien met 23% naar € 20,16 miljard

[fullwidth background_color="" background_image="" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_webm="" video_mp4="" video_ogv="" video_preview_image="" overlay_color="" overlay_opacity="0.5" video_mute="yes" video_loop="yes" fade="no" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding_top="20" padding_bottom="20" padding_left="0" padding_right="0" hundred_percent="no" equal_height_columns="no" hide_on_mobile="no" menu_anchor="" class="" id=""][fusion_text]In 2016 hebben Nederlanders € 20,16 miljard besteed aan aankopen via internet. Dat is 23% meer dan de online consumentenbestedingen in 2015. Hiermee blijft de omzet van de e-commerce markt doorgroeien. Dit blijkt uit cijfers van het Thuiswinkel Markt Monitor onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Sinterklaas en kerst boost de online aankopen

Het vierde kwartaal (Q4) van 2016, mede door de Sinterklaas en kerstperiode, gaven Nederlandse consumenten online aanzienlijk meer uit. In totaal hebben Nederlanders in Q4 € 6,15 miljard online besteed. E-commerce groeit hiermee met maar liefst 27% in Q4 ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

E-commerce opnieuw bepalend voor detailhandel

De opkrabbelende cijferst in de betailhanden kwamen in 2016 uit op een groei van 2,4% (bron: CBS). Offline consumentenbestedingen bij fysieke winkels zijn in 2016 nagenoeg onveranderlijk gebleven met -1%. Dat maakt de aanhoudende groei van verkopen via webshops de sterkste drijfveer achter de groei van de totale bestedingen in de detailhandel. Er vindt hiermee een belangrijke verandering plaats in het consumentengedrag. In de winkelstraten is dit aantoonbaar doordat belangrijke retailformules verdwijnen.

Grote piek in de online schoenenverkoop

Net als afgelopen jaren komt de omzetgroei vooral uit de online verkopen van producten, zoals kleding, laptops en speelgoed. Er is in 2016 totaal € 11,01 miljard online uitgegeven aan het aankopen van producten. Dit is een forse toename van ruim 25% in vergelijking met 2015. De online bestedingen aan schoenen groeit relatief het hardst met 44% naar € 926 miljoen, gevolgd door de segmenten speelgoed (+29% naar € 275 miljoen) en kleding (28% naar € 1,93 miljard).

Sterke groei in 2016

De e-commerce markt kent een sterke groei in het afgelopen jaar. De groei is enerzijds te danken aan verdere groei in smartphone aankopen. Door het toenemende gebruik in smartphones en tablets zijn consumenten steeds vaker en meer online. In het vierde kwartaal van 2016 heeft 21% van de online aankopers iets via smartphone gekocht. Vorig jaar was dit in dezelfde periode nog maar 16%. Aankopen via tablets in Q4 van 2016 kwamen uit op 25% ten opzichte van 23%. Het aandeel van de online aankopen via desktop daalde in Q4 met -3% naar totaal 30%. De groei zal naar verwachting voor dit jaar aanhouden, dankzij de stijgende trend in de e-commerce branche. Wij kijken met veel optimisme naar de gunstige toekomst van webverkopen.[/fusion_text][/fullwidth]
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl