Online bestedingen groeien verder in 2018

Evoworks heeft kortgeleden de Thuiswinkel Markt Monitor van 2018 Q4 in ontvangst mogen nemen. Naast de interessante cijfers uit Q4 van onze geliefde online branche staan er ook cijfers over geheel 2018 in. In deze blog vatten we de belangrijkste punten samen van het 88 pagina tellend document.

Q4 in cijfers

In het vierde kwartaal van 2018 werd er maar liefst €7,22 miljard online uitgegeven door consumenten. Hiervan ging €3,68 miljard naar producten en €3,54 miljard naar diensten. Het totaal heeft een stijging opgeleverd van 11% in vergelijking met het laatste kwartaal van 2017. Het enorme bedrag werd uitgegeven door 12,1 miljoen Nederlanders boven de 15 jaar. Dit aantal is 86% van het totaal, een stijging van 3%. In totaal werden er 70,42 miljoen aankopen gedaan. Het grootste gedeelte ging om producten, namelijk 57,87 miljoen, en de overige aankopen naar diensten.

thuiswinkel1

2018 in cijfers

De Nederlandse consument besteedde €23,72 miljard online in 2018. Gemiddeld doet een Nederlander 17,9 aankopen online voor een totaalbedrag van €1.758 met een gemiddelde orderwaarde van €98,01. Dit werd gedaan door 13,49 miljoen Nederlanders ouder dan 15 jaar. Dit komt neer op 96% van de totale bevolking, een groei van 2% in vergelijking met 2017. Het totaal aantal aankopen komt uit op 242,02 miljoen, waarvan 194,94 miljoen product gerelateerd en de overige 47,08 miljoen gerelateerd aan diensten. Het aantal aankopen van diensten is dus een kwart van het totaal aantal producten dat werd verkocht. De totale bestedingen liggen net wat dichter bij elkaar. Zo gaf men in 2018 ongeveer €13 miljard uit aan producten en €10,5 miljard aan diensten.

thuiswinkel2

Pakketreizen in Q4 de sterkste stijger

De online bestedingen voor pakketreizen zijn in het laatste kwartaal van 2018 met 34% toegenomen in vergelijking met 2017. Dit komt voornamelijk doordat de gemiddelde besteding per reis met 27% is toegenomen tot een bedrag van €2.313. Deze stijging komt overeen met wat we in geheel 2018 hebben gezien. Het totaal aantal pakketreizen is met 78.000 toegenomen naar 1,53 miljoen (+6%). De online besteding is in 2018 met 19,5% gestegen naar €2,57 miljard.

Food/Nearfood in geheel 2018 het hardst gegroeid

Zowel in online besteding als totaal aantal online aankopen maakt het segment Food/Nearfood de hardste groei door. Het aantal bestedingen steeg met 31% naar 27,6 miljoen. Door de sterke stijging in verkochte aantallen, stegen de bestedingen mooi mee. Het segment maakte een groeipercentage door van 24%. Naast Food/Nearfood maakte ook Telecom een groei door van 18%. IT en Media & Entertainment daalde daarentegen met 4%.

Devices

De dalende trend voor laptop en desktop blijft doorzetten. Zoals te zien is op de onderstaande afbeelding daalde het aantal online kopers via laptop naar 50%. Het aantal online kopers via desktop daalde zelfs naar 32%. Daarnaast blijven de online aankopen via mobiel sterk stijgen. Maar liefst 35% van de respondenten gaf in 2018 aan een smartphone te hebben gebruikt bij het doen van aankoop. 2018 zal dus de boeken ingaan als het jaar dat meer mensen met een smartphone een aankoop deden dan via een desktop. Laptops blijven in 2018 wel de populairste manier om online aankopen te doen. Tablet laat een lichte daling zien, maar blijft afgerond nog wel steken op 24%. Als er wordt gekeken naar het bestedingsaandeel van mobiel, zien we dat deze nog wel achterblijft op desktop en laptop. Dit houdt in dat grote aankopen toch liever (nog) niet op mobiel worden gedaan.

thuiswinkel3

Betaalwijzen onder online kopers

iDEAL blijft in het laatste kwartaal van 2018 de meest populaire betaalmethode. Toch laat het een minieme daling zien. Ook betalingen via Creditcard en PayPal laten een lichte daling zien. Sterke stijgers in het vierde kwartaal in vergelijking met dezelfde periode in 2017 zijn de manieren om achteraf te betalen. Zowel AfterPay als Klarna laten de sterkste groei zien. Daar waar in 2017 12% van de consumenten aangaf minimaal één keer via AfterPay te betalen is dat afgelopen jaar gestegen naar 15%. Klarna laat een stijging zien van 4% naar 5%.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.