Online marketing kalender 2015

Feestdagen kunnen webshops een enorme boost in omzet geven. Om je webshop tijdens belangrijke dagen op te laten vallen kun je een actie bedenken. Je zult dan op tijd moeten beginnen met de voorbereidingen. Een online marketing kalender kan daarbij erg handig zijn. In dit artikel vind je een online marketing kalender voor 2015 en 5 tips die je mee kunt nemen in de voorbereiding op de dagen uit de kalender. Download de online marketing kalender.

Tip 1: begin op tijd

Kijk vooruit op de kalender en stip een aantal dagen aan waarop je je webshop extra onder de aandacht wilt brengen. Kies daarbij dagen die passen bij het aanbod. Sieraden zijn bijvoorbeeld populair rondom Sinterklaas, Kerstmis en Valentijnsdag, terwijl de ingang van de zomertijd en de start van de Tour de France interessante dagen kunnen zijn wanneer je racefietsen verkoopt. Het is te adviseren minimaal anderhalve maand van tevoren te beginnen met de voorbereidingen, zodat je de actie minimaal twee weken van tevoren kunt starten of aankondigen.

Tip 2: bedenk een goede actie

Of de actie een succes zal zijn is vanzelfsprekend afhankelijk van de aantrekkelijkheid van de actie. Bedenk dan ook een actie die enerzijds past bij de dag en anderzijds een actie die leuk gevonden zal worden door je doelgroep. Enkele idee├źn voor een actie:
  • % korting op een bestelling
  • Tijdelijk gratis verzending
  • Kortingscode voor een specifieke productgroep
  • Gratis cadeauverpakking passend bij de dag
  • Gratis extra cadeautje
  • Kwantumkorting: 3 voor de prijs van 2

Tip 3: maak aantrekkelijk promotiemateriaal

Heb je een goede actie bedacht, dan moet de actie nog op een aantrekkelijke manier gecommuniceerd worden. Wees creatief bij het maken van aantrekkelijk promotiemateriaal. Een goede banner bevat het logo van je webshop, laat de actie duidelijk eruit springen, geeft herkenbaarheid met de (feest)dag en bevat een duidelijke call-to-action ofwel een button met een tekst als 'bekijk nu', 'profiteer nu', 'pak aanbieding'.

Tip 4: maak een relevante landingspagina

Om de kans op een conversie te verhogen is het belangrijk een relevante landingspagina te maken. Dit is een pagina waar een bezoeker op terecht komt wanneer hij op je promotiemateriaal heeft geklikt. Deze landingspagina richt je volledig in op de actie, zodat het voor de bezoeker meteen duidelijk is om wat voor actie het gaat en welke producten in aanmerking komen voor de actie. Vergeet ook niet de voorwaarden van de actie duidelijk te communiceren.

Tip 5: verspreid de actie via meerdere online marketing kanalen

Wanneer je een goede actie hebt bedacht, aantrekkelijk promotiemateriaal ontwikkelt en de webshop ingericht op de actie dan zul je je actie actief moeten verspreiden om van je actie een groot succes te maken. Het is aan te raden hiervoor meerdere online marketing kanalen tegelijkertijd in te zetten. Daarbij kun je denken aan social media en e-mail marketing, maar ook aan samenwerkingen met relevante websites en promotie met behulp van partners in de vorm van affiliate marketing. Ook kan je overwegen om in de periode extra in te zetten op AdWords om zo meer traffic te genereren op je webshop.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl