Op welke manier berekent Google de tijd op een pagina?

In Google Analytics kun je zien hoe lang bezoekers gemiddeld op een pagina zijn. Deze gemiddelde tijd is voor Google Analytics één van de lastigste statisstieken om te meten. In dit blogartikel bespreken we waarom dit lastig is en op welke manier dit wordt berekend.

Kerncijfers binnen Google Analytics

Om te begrijpen hoe de gemiddelde tijd van een bezoeker op een pagina wordt berekent is het belangrijk om te weten hoe cijfers binnen Google Analytics tot stand komen. Eerder schreven we al een blogartikel waarin we uitgebreid hebben besproken hoe aanvragen, sessies en gebruikers door Google Analytics worden gemeten. Om de gemiddelde tijd op een pagina te berekenen zijn de aanvragen van belang. Aanvragen kunnen gezien worden als acties van een bezoeker op je webshop zoals het openen van een nieuwe pagina (paginaweergave). Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen zes verschillende soorten aanvragen:
  • Paginaweergaven;
  • Events;
  • Transacties;
  • Toevoegen van producten aan de winkelwagen;
  • Vrije variabelen;
  • Sociale interacties.

De berekening van de gemiddelde tijd op een pagina

Standaard worden de paginaweergaven gebruikt om de gemiddelde tijd van een pagina te berekenen. Hierbij wordt de volgende formule gebruikt: tijd op de pagina = totale tijd op de webshop - startijd volgende pagina Bij de eerste pagina die een bezoeker bezoekt is de startijd 0, als de bezoeker dan na 10 seconden naar de volgende pagina gaat, bedraagt de tijd op de eerste pagina dus 10 seconden. Als de bezoeker vervolgens na 30 seconden op de derde pagina uitkomt bedraagt de tijd op de tweede pagina 20 seconden (30 - 10). Dit is dus een simpele methode voor Google Analytics om de gemiddelde tijd te berekenen. Lastiger wordt het echter om de laatste pagina in een reeks te berekenen omdat er dan geen volgende pagina door de bezoeker wordt bezocht. Ook op het moment dat een bezoeker maar één pagina bezoekt kan de berekening niet plaatsvinden. In dit geval wordt er echter de zogenaamde 'engagement hit' gebruikt. In dit geval gaat het om de laatste interactie van de bezoeker. Onder de engagement hits vallen (op de vrije variabelen & niet interactieve events na) de eerder besproken aanvragen. Het kan dus wel voorkomen dat een bezoeker langer op de pagina is geweest dan door Google wordt aangenomen. Immers kan een bezoeker ook na de laatste interactie op de pagina nog op de pagina zijn gebleven. Het gaat dan ook om de best mogelijke aanname die Google kan doen.

Betere meting met behulp van geavanceerde content tracking

Door middel van geavanceerde content tracking kun je meer engagement hits instellen waardoor de gemiddelde tijd op de laatste pagina waar een bezoeker actief is beter wordt gemeten. Hierbij kan er gedacht worden aan de volgende statistieken
  • Wanneer een bezoeker begint met scrollen;
  • Wanneer iemand het einde van een artikel bereikt;
  • Wanneer iemand het einde van een pagina bereikt.
De geavanceerde content tracking werkt met het zogenaamde event tracking. Hoe de implementatie hiervan werkt staat beschreven op de Analytics Talk blok van Curtoni. Het is dus belangrijk om te weten hoe statistieken zoals de gemiddelde tijd op een pagina tot stand komen. Op deze manier krijg je een beter beeld van hetgeen er daadwerkelijk op je webshop gebeurd.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl