Organische prestaties boosten binnen social media marketing

De sociale media zijn haast niet meer weg te denken. We staan ermee op en we gaan ermee naar bed. Hier maken wij als bedrijven natuurlijk handig gebruik van. Het biedt ons kansen om interactief met onze gewenste doelgroep in contact te komen. Zo draait het niet alleen om het bereiken van jouw doelgroep, maar ook om het inspelen op de behoefte van jouw doelgroep en ze te assisteren. Maar hoe zorg je er nou voor dat je de juiste doelgroep bereikt en de gewenste interactie creëert, zonder ervoor te betalen? Er zijn een aantal punten waar je rekening mee dient te houden bij het toepassen van social media marketing.

De fout die vaak wordt gemaakt is dat we social media marketing als één geheel zien en dan hier ook maar één bepaalde strategie voor opstellen. Het bericht dat we zojuist op Facebook hebben gepost, kopiëren en plakken we bij LinkedIn en vervolgens doen we bij Instagram hetzelfde. Echter zul je dan zien dat de post op andere kanalen helemaal niet zo goed presteert als op Facebook. Raar of niet? Dat komt omdat ieder kanaal tegenwoordig een specifiek algoritme hanteert. Een algoritme bepaalt de manier waarop content op social media wordt getoond aan gebruikers. Alhoewel de algoritmes van alle social media kanalen wel een aantal punten gemeen hebben, zijn ze ook weer uniek per platform. Daarom is het verstandig om een strategie per social media kanaal te hanteren om jouw gestelde doelen te bereiken middels social media marketing.

social-mediamarketing

LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk platform waar je via een groot netwerk veel potentiële partners en toekomstige klanten kan bereiken. Veelal is het dan ook het doel om jouw netwerk te vergroten en interessante prospects en partners te bereiken. Maar hoe doe je dit? Bij LinkedIn is het belangrijk om kwalitatief goede content te plaatsen. Wij zien zelf dat tips & tricks en berichten m.b.t. mijlpalen, awards en events erg goed presteren. Daarbij zien we ook dat jouw netwerk hierin erg belangrijk is. Zorg ervoor dat je posts schrijft die jouw netwerk interessant genoeg vindt om te liken of te delen. Vervolgens kan je via jouw eigen netwerk weer een geheel nieuw netwerk aanboren.

Facebook

Facebook is een kanaal dat volledig draait rondom het creëren van interactie en het bouwen van relaties. Zo heeft Facebook wijzigingen doorgevoerd in hun nieuwsfeed waarbij groepen en evenementen centraal staan, aangezien dit de plaats is waar gebruikers de meeste tijd doorbrengen. De nieuwsfeed van Facebook gaat zich namelijk volledig focussen op het uitbreiden van netwerken en het ontmoeten van nieuwe vrienden. Als bedrijf dien je hier dan ook goed op in te spelen, om te zorgen dat je post een bepaald bereik haalt. Echter om een groot bereik te behalen met jouw posts, dien je veel interactie te creëren met jouw posts. Hoe meer interactie je creëert, hoe beter Facebook jouw post ranked. Hoe beter jouw post ranked, hoe prominenter Facebook jouw post toont in de nieuwsfeed. Hoe kan je posts maken die veel interactie creëren? Je kan meer interactie creëren door een vraag te stellen in jouw post of door afbeeldingen of video’s te plaatsen. Of plaats eens een live video, dit schijnt 6x meer interactie te creëren dan standaard berichten. Daarnaast zien wij dat persoonlijke posts veel meer interactie creëren dan algemenere posts.

Instagram

Ook bij Instagram is het enorm belangrijk om interactie te creëren. Daarbij zien wij zelf ook dat als je regelmatig en frequent post je meer volgers vergaard, maar ook behoudt. Als je maar één keer in de zoveel tijd zou posten, dan zul je zien dat je volgers verliest. Hierbij doelen we dan ook echt op het plaatsen van een post en geen verhaal. Echter kan het plaatsen van een verhaal wel weer interactie creëren met jouw huidige volgers. Als jij interactie creëert met jouw berichten en veel reacties krijgt, is het natuurlijk ook van belang dat jij deze reacties goed oppakt. Tot slot is het belangrijk bij Instagram om de juiste hashtags te gebruiken om zo jouw doelgroep te kunnen bereiken. Kijk welke hashtags aansluiten bij jouw bedrijf en hoeveel posts hieraan gekoppeld zijn. Als er miljoenen posts aan een hashtag gekoppeld zijn, zal dit voor jou niet interessant zijn. Waarom niet vraag je je misschien af. Nou, omdat het heel lastig wordt om jouw post tussen al die andere miljoenen er tussenuit te laten springen.

instagram

Twitter

Oh hè, bestaat dit kanaal nog? Jazeker, en het is nog interessanter dan je denkt. Twitter is namelijk enorm actueel en direct. Echter als jouw doelgroep uit jongeren bestaat zul je je inderdaad toch eerder op Instagram en Facebook moeten focussen. Als jouw focus op een oudere doelgroep ligt dan is Twitter heel interessant. Het is namelijk een platform waar media, politiek en influencers samenkomen. Wij zouden aanraden om hier gebruik te maken van korte tweets in combinatie met afbeeldingen en hashtags. Ook op dit kanaal presteren berichten met afbeeldingen, video’s en hashtags erg goed.

Nu hebben we een aantal social media kanalen behandeld en je uitgelegd hoe je social media marketing kunt toepassen. Natuurlijk zijn er nog veel meer kanalen die interessant voor jou als bedrijf kunnen zijn, maar deze vier zijn wel de grootste. Maar ook bij andere kanalen geldt, hanteer één specifieke strategie per kanaal, waarbij je rekening houdt met de werking van het algoritme. Daarbij is het belangrijk om gewoon consequent berichten te plaatsen en inkomende berichten goed op te pakken. Tot slot zul je gewoon continu moeten blijven analyseren en optimaliseren. Wat vindt jouw doelgroep interessant? Pas dat toe.

Tijd voor de toepassing

Wij wensen je heel veel succes met het toepassen van social media marketing. Hoe denk jij over social media marketing en wat denk jij dat belangrijk is bij het toepassen ervan? Wij sparren graag met je hierover.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.