Een goede paginatitel na het redesign van Google

Als gevolg van recente wijzigingen in de layout van de zoekresultaten binnen Google zul je zien dat veel van je bestaande paginatitels afgekapt worden. Waar voorheen titels uit ongeveer maximaal 70 tekens konden bestaan, is dit aantal tekens nu aanzienlijk minder. In dit blogartikel bespreken we het belang van de paginatitel, de nieuwe richtlijn voor de lengte van je paginatitels, en hoe een goede paginatitel eruit ziet.

Het belang van de paginatitel

De paginatitel is één van de belangrijkste elementen binnen zoekmachine optimalisatie. De paginatitel is van belang voor zowel zoekmachines als voor gebruikers van de zoekmachine. Voor zoekmachines is de paginatitel een belangrijke indicatie waar de pagina over gaat en weegt dan ook mee in de ranking voor die pagina op bepaalde zoekwoorden. Daarnaast is de paginatitel een belangrijk instrument om bezoekers over te halen je pagina te bezoeken. De titel is namelijk het meest in het oog springende element van de zoekresultaten.

Nieuwe richtlijn

Naast een aantal kleine en grote veranderingen in de layout van de zoekresultaten wordt sinds het redesign ook de paginatitel anders vertoond: het lettertype is groter dan voorheen. Als gevolg hiervan worden vele titels, die voorheen nog juist werden weergegeven, afgekapt. Na hoeveel tekens de titel precies wordt afgebroken is niet exact te zeggen, omdat dit afhankelijk is van verschillende aspecten. Zo speelt mee welke letters je gebruikt (sommige letters zijn smaller dan andere letters), of je gebruik maakt van hoofdletters en wat de zoekopdracht is van de gebruiker. Dit laatste komt doordat Google de zoekopdracht dikgedrukt maakt, en je snapt het al, dit neemt meer ruimte in beslag. Uit onderzoek is gebleken dat een maximaal aantal van 55 karakters een goed getal is om aan te houden. Om te testen of je titel niet afgebroken wordt kun je gebruik maken van de nieuwe Title tag preview tool van Moz.

Een goede paginatitel

Niet alleen is het goed om rekening te houden met de lengte van je paginatitel. Ook andere aspecten zijn van belang. Zorg ervoor dat de paginatitel echt de gebruiker van de zoekmachine uitnodigt door te klikken naar de pagina op je website. Daarbij moet de titel aansluiten bij de inhoud op de pagina. Je wilt immers voorkomen dat de bezoeker je pagina meteen weer verlaat. Bovendien willen zoekmachines juist de pagina's die het meest relevant zijn voor de zoekopdracht hoog in de resultaten laten vertonen. Omdat woorden vooraan in de titel meer waarde hebben voor zoekmachines dan achteraan, is het aan te raden het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden vooraan in de titel te plaatsen. Tot slot is het altijd goed om te experimenteren met diverse paginatitels, waarbij je streeft naar een zo hoog mogelijk CTR. Zo kun je bijvoorbeeld een USP van je website / webshop toevoegen aan de paginatitel.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl