Podcast terug van weggeweest

In Amerika zien ondernemers het al, de podcast is weer helemaal terug. Het is daarom ook voor Nederlandse bedrijven nu het moment om te starten met het opnemen van podcasts. Wil je dit met beide handen aanpakken? Lees dan gauw verder!

Podcast in de luiers

De podcast is geboren in 2004. Langzamerhand maakten mensen kennis met het woord ‘Podcast’. Mede doordat het een vreemd begrip was kwam de podcast nooit helemaal van de grond. Radiozenders, hobbyisten en radio amateurs maakten echter wel gretig gebruik van podcasts.

Even wat cijfertjes

Ruim 11 jaar later is de podcast weer helemaal hot. Rainmaker.fm, het podcaststation van een Amerikaans online content blog wist in een jaar tijd een database te ontwikkelen van 27.000 luisteraars. Daarnaast werden de podcasts meer dan 5 miljoen keer gedownload. Ze wisten een volledige groep luisteraars aan zich te binden. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat:
  • Maar 3% van de marketeers podcasts gebruiken in hun content strategie.
  • Het aantal luisteraars in 2015 is verdubbeld t.o.v. 2008.
  • 63% van de podcasts worden geluisterd via een mobiel apparaat.
  • Er geen verschil is tussen mannelijke en vrouwelijke luisteraars.
  • De grootste groep podcasts luisteraars tussen de 25 en 44 jaar oud zijn.
  • Podcasts luisteraars over het algemeen goed zijn opgeleid en een relatief hoog inkomen hebben.
  • Podcasts luisteraars zeer actief zijn op social media.

Waarom een podcast?

Waarom zou je starten met het opnemen van podcasts? Je leest het hierboven al. Spreek een specifieke doelgroep aan met jouw kennis over relevante en interessante onderwerpen. Publiceer je podcast in een blogbericht op je website of via je social media kanalen. Zorg er dan wel voor dat jouw blog mobielvriendelijk is. Enkele voordelen:
  • Professionalisering; laat de doelgroep zien dat je verstand van zaken hebt.
  • Opbouw van klantenkring; creëer loyaliteit en awareness.
  • Bereik een breder online publiek; jouw podcasts op audio platforms.
  • Linkbuilding; zorg dat relevante websites de URL van jouw podcast delen.
Daarnaast kan de ontwikkeling van een podcast je tijd besparen. Het schrijven van een blog kost immers ook 4 uur van je tijd. Een podcast is persoonlijk, het spreekt tot de verbeelding. De eenvoud van het beluisteren van een podcast in plaats van het lezen van ellenlange artikelen is tevens een groot voordeel van de podcast.

Ontwikkeling podcast

Zorg voordat je start met het opnemen van een podcast dat je goed voor ogen hebt wat het onderwerp is. Denk hierbij aan een productreview of de introductie van een nieuw product. Bereid dit voldoende voor en licht je gesprekspartner(s) in. Ben je van plan om meerdere podcasts te ontwikkelen? Richt dan een podcast kalender in, dit houdt het proces van de opname van de podcast overzichtelijk. De gemiddelde duur van een podcast is 22 minuten. Je beluisterd een dialoog tussen (minimaal) twee sprekers. Bij het maken van een podcast dien je te beschikken over een sterk onderwerp, microfoons (USB of analoog), een computer, audio software, audio hosting, een rustige ruimte en uiteraard sprekers. Plaats de podcast op je blog door middel van een CMS plug-in en een audio platform waar de podcast gehost is. Zorg vervolgens voor de verspreiding van je podcast.

Wacht niet langer!

Je leest het, in Amerika is de podcast een groot succes! Waarom zouden wij in Nederland nog veel langer achterblijven? Wees innovatief en één van de eerste ondernemers in jouw branche die hiervan gebruikmaakt. Creëer engagement en geef de verkoopcijfers van je producten een flinke boost!
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl