QR Codes maken en tracken

Een QR code is een 2 dimensionale streepjes code die ingescand kan worden met de fotocamera van bijna elke moderne (smart phone) mobiele telefoon. QR codes kunnen gebruikt worden voor alle soorten tekst, nummering en combinaties van beide. QR codes worden vooral veel gebruikt om URL's te coderen. Wanneer de QR code dan gescand wordt en daarmee gedecodeerd wordt, wordt er (in veel gevallen automatisch) doorverwezen naar die bepaalde website. Het probleem hierbij is echter dat het in eerste instantie niet te meten is wanneer iemand op de website komt via het inscannen van een QR code. Dit komt omdat de QR code alleen een URL weergeeft en het voor analytics dus lijkt of de gebruiker de URL direct heeft ingetypt in de browser balk. Deze zal dan ook geclassificeerd worden als direct verkeer door Analytics.

Hoe kan het gebruik van een QR code gemeten worden in Analytics?

Wanneer het helder is waarvoor je de QR code wil gaan gebruiken (wat voor campagne en via welke) kun je eenvoudig een URL aanmaken die voor Google Analytics te tracken is. Met de Google URL builder kun je eenvoudig de link van een "code" voorzien die voor Analytics herkenbaar is. Deze link met de toegevoegde code kan dan in zijn geheel omgevormd worden in een QR code die dan te gebruiken en te tracken is.

Link coderen voor tracken

Om de link te coderen kun je de Google URL builder gebruiken. Deze tool voegt een aantal parameters toe aan je URL. Deze parameters zorgen ervoor dat de verwijzing via de QR code te lezen is en zorgt er daarmee voor dat het bezoek niet tot direct verkeer gerekend kan worden. Wanneer je deze URL builder wil gebruiken moet je een aantal segmenten specificeren. Deze segmenten zijn later weer terug te zien in Analytics. Gebruik daarom duidelijke segmenten die later eenvoudig te herkennen zijn, vooral wanneer je meerdere campagnes hebt lopen via QR. De segmenten die gespecificeerd moeten worden zijn: Campagne bron Campagne medium Campagne woord (optioneel) Campagne inhoudt (optioneel) Campagnenaam Wanneer alle vereisten hebt in gevuld kies je "URL genereren" en krijg je, je aangepaste URL.

Omvormen van de URL naar de QR code

Het omvormen van de URL naar de QR code kan met de URL verklein tool (goo.gl). Wanneer je de URL hier in verkleind krijg je een goo.gl URL. Plak hier je aangepaste URL in en klik op "Shorten". Wanneer je dan op details klikt achter de verkleinde URL (je moet hier voor ingelogd zijn met je Google account) krijg je een overzichtspagina te zien met daarbij je QR code. Deze kun je dan downloaden, kopiƫren en/of printen en gebruiken.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl