Remarketing: Het belang van terugkerende bezoekers

Het restaurantje om de hoek, de drogisterij in de buurt en je favoriete kledingwinkel doen er van alles aan om jou een herhaalbezoek te laten doen. Door middel van een uitmuntende service van de ober, een spaarkaart of een kortingscode halen ze jou toch weer over om terug te komen. Bij webshops daarentegen zie je nog maar al te vaak dat de focus ligt op het acquireren van nieuwe bezoekers. Hebben deze bezoekers eenmaal aangekocht, dan houdt het proces daar vaak op. Zonde, want juist die bezoeker die een aankoop heeft gedaan of al eens op je webshop is geweest, is erg veel waard voor je webshop. Maar hoe krijg je op internet jouw bezoeker zo ver dat deze terug komt.

"Leg niet alleen de focus op nieuwe bezoekers, ontdek hoe waardevol herhaalbezoeken zijn!"

Een korte analyse

Er zijn verschillende manieren om een herhaalbezoek te stimuleren, maar laten we beginnen met een korte analyse. Hoe waardevol is een terugkerende bezoeker voor jou?

1. Ga naar het volgende dashboard in jouw Google Analytics account: Doelgroep > Gedrag > Nieuwe versus terugkerende bezoekers.

belang-remarketing

2. Kijk vooral naar de opbrengst en het conversieratio. Deze getallen zullen bij terugkerende bezoekers al hoger liggen dan bij jouw nieuwe bezoekers. Toch kunnen deze getallen ook bij jouw terugkerende bezoekers nog hoger zijn, later in dit artikel vertel ik hier meer over.

3. Stel een aantal SMART-geformuleerde doelen waar je naartoe wilt werken en bepaal het budget dat je wilt besteden om tot deze doelen te kunnen komen.

4. Om het gedrag op jouw webshop tussen nieuwe en terugkerende bezoeker grondig te analyseren kun je het best voor deze twee groepen twee aparte segmenten aanmaken. Nu kun je voortaan in ieder dashboard in Analytics alleen de statistieken per nieuwe en per terugkerende gebruiker weergeven.

Een goede basis is belangrijk, bezoekers moeten wel terug willen komen

1. Goede usability

Net als de ober in een restaurant wil je het de bezoeker zo aangenaam mogelijk maken op de Webshop. Als mensen bij het eerste bezoek geen goede ervaring hebben gehad is de kans zeer klein dat deze nog terug zullen komen naar de webshop. Een goede usability is daarom het startpunt voor iedere webshop die meer wilt halen uit huidige klanten en huidige bezoekers. Er zijn veel manieren om dit te doen, hieronder enkele voorbeelden.

  • De mensen moeten goed kunnen vinden wat ze zoeken, onder andere middels een goede structuur, slimme zoekfunctie en doordachte filters.
  • Er moet voldoende geïnformeerd worden, door bijvoorbeeld goede productomschrijvingen, duidelijke voorwaarden, door verwachtingen te managen en de drempel voor contact laag te houden.
  • De verkooptrechter dient zo duidelijk en makkelijk mogelijk gemaakt te worden. Denk aan een ‘one-step-checkout’, counterkleuren voor buttons, juiste posities van items en geen overbodige en afleidende poespas.
  • Bezoekers moeten in één opslag kunnen zien wat het onderscheidend vermogen is van de webshop. Waarom zouden ze in jouw webshop kopen en niet bij de buurman?

2. Aandacht besteden aan de (na)service

Wanneer de bezoeker eenmaal heeft aangekocht is de (na)service erg belangrijk, want de (na)service is een grote factor bij de bepaling om terug te keren.

  • Geef informatie. Stuur een e-mail wanneer de bestelling is afgerond met de belangrijkste gegevens en de levertijd.
  • Kom afspraken na. Zorg dat de levertijden en garanties die jij hebt gecommuniceerd ook daadwerkelijk zo zijn.
  • Product reviews en webwinkel beoordelingen. Gebruik hiervoor een externe review partij. Reageer vervolgens op de reviews als deze negatief zijn. Laat mensen dus zien dat ook wanneer er iets mis gaat je dit goed oppakt en hersteld.

Is de usablity en service van jouw webshop in orde? Tijd om aan de slag te gaan met remarketing!

4 remarketing mogelijkheden om herhaalbezoeken te stimuleren

Bezoekers komen op je webshop, bekijken enkele producten en winkelen weer verder. Sommige bezoekers hebben zelfs wat in de winkelwagen gezet maar kijken alsnog even verder. Daar weer een deel van is overtuigd en doet een aankoop. Maar dan… hoe benader je die bezoeker die afhaakt of die overtuigde klant? Juist, door middel van remarketing! Remarketing is meestal een zeer lucratieve online marketing activiteit. De bezoekers op de webshop hebben een bepaald gedrag vertoont. Ze hebben bijvoorbeeld enkele producten bekeken. Je kunt deze mensen heel specifiek targeten en omdat zij al interesse hebben getoond is de kans op reactie groter. Hoe specifieker/gesegmenteerd hoe beter, zo kun je bijvoorbeeld het product nog eens laten zien die zij hebben bekeken.

1. REMARKETING IN HET DISPLAY NETWERK

Wanneer bezoekers op een webshop / website komen, krijgen ze een cookie op hun computer. Hierin staat informatie, waaronder op welke pagina’s de bezoeker is geweest. Vervolgens kun je bezoekers elders op internet of in apps weer benaderen door middel van een tekst- of beeldbanner. Dit kun je onder andere doen met de adverteer software van Google, Google AdWords. Hierin kun je een remarketing campagne maken. Je kunt vervolgens een algemenere banner gebruiken, of een specifieke banner waarin je bijvoorbeeld het product toont dat de bezoeker heeft bekeken. Dit laatste kan met een automatische gegenereerde banner door middel van een zogeheten dynamische remarketing campagne. Sinds 2015 kan er ook remarketing worden toegepast via de adverteer software van Bing Ads.

2. REMARKETING IN HET ZOEKNETWERK

Een andere vorm van remarketing is wat Google noemt “Remarketing Lists For Search Ads” (RLSA). Door middel van RLSA kun je invloed uitoefenen op mensen die in Google zoeken naar een voor jou relevante term én die al eens eerder op je webshop zijn geweest. Je kunt dan bijvoorbeeld meer bieden op woorden om bij die persoon bovenaan te verschijnen in de zoekresultaten met een advertentie, of door specifiekere advertenties te schrijven, gericht op die persoon.

3. E-MAILMARKETING

E-mailmarketingis een erg populair remarketing instrument en dat is niet voor niks. E-mailmarketing is, ondanks alle spam e-mails van tegenwoordig, nog steeds een erg lucratief kanaal. Bezoekers die klant zijn geworden of die zich ingeschreven hebben voor de nieuwsbrief kun je heel gericht benaderen met een e-mail. De lijsten met emails die je maakt kun je segmenteren, zodat je je doelgroep zo persoonlijk en specifiek mogelijk aanspreekt. In deze e-mail kun je acties communiceren, producten waar de betreffende personen interesse in (kunnen) hebben onder de aandacht brengen etc.

4. FACEBOOK REMARKETING

Facebookwordt vaak als een minder interessant kanaal gezien voor webshops, maar dat geldt zeker niet voor de remarketing opties binnen het adverteer platform van Facebook. Door enkele pixels te plaatsen op je webshop kun je net als bij AdWords remarketing een lijst opbouwen met bezoekers en deze met dynamische productadvertenties of algemenere banners retargeten op Facebook. Een andere interessante optie binnen het adverteer platform van Facebook is retargeting door middel van e-maillijsten. Nadat je een e-mailadressen bestand van klanten of prospects hebt geüpload matched Facebook deze e-mailadressen aan Facebook profielen en kunnen advertenties vertoont worden op de tijdlijn van deze personen.

OM DEZE REDENEN: REMARKETING!

1. De kosten voor remarketing zijn relatief laag, omdat het een hele gerichte manier is van adverteren

2. Het percentage bezoekers dat overgaat tot een aankoop ligt relatief hoog

3. De kosten per conversie liggen bij remarketing laag

Mijn advies aan webshop eigenaren is daarom: “Leg niet alleen de focus op nieuwe bezoekers, kijk ook hoe je al geïnteresseerde bezoekers tot een herhaalbezoek kunt verleiden”. Heb je aanvulling of vragen over dit artikel en/of remarketing? Laat gerust hieronder een reactie achter!

Door

Jelle Borgonje
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl