Segmenteren op basis van zoekwoord type; een goede keuze?

Deze vraag zal bij online marketeers ongetwijfeld al eens voorbij zijn gekomen. Het is een gegeven dat binnen een AdWords account moet worden gesegmenteerd, echter worden er verschillende soorten van segmentatie toegepast binnen AdWords. Segmentatie op basis van zoekwoord type is er hier één van. Maar is dit nou een goede manier van segmenteren en hoe zou een dergelijke segmentatie moeten worden ingestoken? Evoworks legt uit.

Zoekwoordtypes

Om te beginnen zijn er verschillende soorten zoekwoord types, die elk een andere toepassing hebben voor de targeting van mensen die zoeken. Met het type zoekwoord houd je de controle over wanneer een zoekopdracht een advertentie activeert en laat zien in de SERP (search engine result page). Hieronder staan de zoekwoordtypes kort omschreven: Breed zoeken De naam van dit zoekwoord type zegt het eigenlijk al, "Breed zoeken" is de meest brede variant van zoekwoordtypes. Daarnaast is dit zoekwoord standaard geselecteerd binnen AdWords, daarom gebeurt het regelmatig dat beginnende AdWordsgebruikers veel kosten maken voor relatief irrelevant verkeer. Binnen het breed zoeken worden advertenties getoond als er wordt gezocht op de zoekwoorden, zoekwoorden met spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en relevante varianten van het zoekwoord. Zoals hier te zien is, zullen advertenties zeer snel worden getriggerd als de zoekwoorden staan ingesteld op breed zoeken. Doordat adverteren met dit zoekwoordtype erg breed is, is het verkeer dat binnenkomt op deze zoekwoorden vaak minder relevant dan het verkeer dat binnen komt op andere zoekwoord types. Brede zoekwoorden worden zonder extra tekens in de AdWords interface ingevoerd. Voorbeeld hiervan is schoenen Modifier voor breed zoeken De modifier voor breed zoeken is een type zoekwoord dat advertenties al minder snel naar voren laat komen dan standaard breed zoeken. De modifier voor breed zoeken triggert geen advertenties op synoniemen van het gekozen zoekwoord. Hierdoor is de inzet van de modifier voor breed zoeken al veel specifieker dan de standaard breed zoeken zoekwoordtype. Modifier voor breed zoeken wordt aangegeven met een “+” voor elk zoekwoord. Een voorbeeld voor als het zoekwoord “dames schoenen” is +dames +schoenen Zoeken op woordgroep Het inzetten van woordgroepen is specifieker dan de zoekwoord types voor breed zoeken. Binnen zoeken op woordgroep worden advertenties getoond als er op het exacte zoekwoord wordt gezocht, met extra woorden vóór of na het zoekwoord. Een voorbeeld hiervan bij het zoekwoord “damesschoenen”, is dat de zoekopdracht “online damesschoenen kopen” ook de advertentie zal oproepen. Zoeken op woordgroep wordt aangegeven met “ aan het begin en aan het einde van het woord. Voorbeeld “damesschoenen” Exacte zoekwoorden Met het inzetten van exacte zoekwoorden worden de advertenties weergegeven aan mensen die op het woord zoeken zonder extra toevoegingen voor, achter of in het zoekwoord. Dit is de meest specifieke vorm van adverteren waardoor het verkeer veelal relevanter is, maar het bereik minder groot is dan binnen de overige zoekwoordopties. Exacte zoekwoorden worden aangeduid met [zoekwoord], een voorbeeld van een exact zoekwoord: [damesschoenen] Uitsluitingszoekwoorden Binnen uitsluitingszoekwoorden kan worden aangegeven op welke zoekwoorden u niet wilt dat de advertenties worden getoond. De zoekwoorden kunnen in alle bovenstaande vormen worden uitgesloten. Hierbij worden dus de zoekwoorden breed, in groep of exact uitgesloten. Let op: Bij een te brede uitsluiting kan er verkeer misgelopen worden. zoekwoordtypes

Verschillende zoekwoordtypes in één advertentiegroep

We zien in veel accounts terug dat verschillende zoekwoordtypes door elkaar worden gebruikt in één advertentiegroep. Met deze werkwijze wordt een breed publiek getarget die naar een relevant onderwerp zoekt. Een voorbeeld van een dergelijke werkwijze is dat de volgende zoekwoordtypes zijn opgenomen in dezelfde advertentiegroep:
  • [damesschoenen]
  • “damesschoenen”
  • +damesschoenen
Een dergelijke werkwijze maakt het analyseren van de resultaten echter wel extra moeilijk. Hierin moet er op zoekwoord niveau worden gekeken hoe de zoekwoorden presteren. Daarnaast zullen in dezelfde advertentiegroep veel verschillende soorten zoektermen naar voren komen in het zoektermen rapport in de AdWords interface. Doordat alle zoektermen door elkaar staan in het zoektermen rapport, maakt het uitsluiten van termen minder overzichtelijk. Daarnaast maakt het analyse en sturen van de advertentiegroepen extra ingewikkeld.

Segmentatie op basis van zoekwoord type

Het segmenteren op basis van zoekwoord type kan worden gezien als een extra segmentatie, buiten de segmentatie op basis van merk of product-variant. Evoworks werkt altijd met een segmentatie op basis van zoektype. Deze manier van werken zorgt ervoor dat het overzicht goed bewaard kan worden. Welke zoekwoordtypes er allemaal worden gebruikt, is afhankelijk van het account. Als ervoor wordt gekozen dat er drie zoekwoord types worden gebruikt, zullen er drie advertentiegroepen worden aangemaakt per onderwerp. Deze advertentiegroepen hebben alle drie een eigen zoekwoord type. Hieronder staat een dergelijke indeling gemaakt voor damesschoenen. Campagne schoenen Advertentiegroep Damesschoenen (Exact) Advertentiegroep Damesschoenen (Modified breed) Advertentiegroep Damesschoenen (Zinsdeel) Advertentiegroep Herenschoenen (Exact) Advertentiegroep Herenschoenen (Modified breed) Advertentiegroep Herenschoenen (Zinsdeel) In bovenstaande opstelling is het zoekwoordtype “breed” niet opgenomen. Aangezien er ook synoniemen van het zoekwoord worden getriggerd in dit zoekwoordtype, wordt dit type minder gebruikt. Dit maakt de inzet van de zoekwoorden erg breed en dus minder relevant. Binnen bovenstaande indeling is het de bedoeling dat in elke advertentiegroep dezelfde zoekwoorden worden opgenomen, maar dan in een ander zoekwoordtype. Let hierbij op dat gebruik wordt gemaakt van de juiste uitsluitingszoekwoorden.

Zorg voor de juiste zoekwoord uitsluitingen

Bij een segmentatie op basis van zoekwoordtype is het van belang om de juiste zoekwoord uitsluitingen door te voeren. Op deze manier worden zoekwoord conflicten voorkomen. Om dit uit te leggen, is het voorbeeld genomen van de advertentiegroepen voor damesschoenen. Er is een campagne voor schoenen, een segment hierbinnen zijn de damesschoenen. De adverteerder heeft ervoor gekozen om de structuur als volgt opgezet: Campagne schoenen Advertentiegroep damesschoenen (Exact) Zoekwoorden
  • [Damesschoen]
  • Dames schoen]
  • [Damesschoenen]
  • [Schoenen dames]
  • [Dames schoenen kopen]
Advertentiegroep damesschoenen (Modified breed) Zoekwoorden
  • +Damesschoen
  • +Dames +schoen
  • +Damesschoenen
  • +Schoenen +dames
  • +Dames +schoenen +kopen
Binnen de brede advertentiegroep is het nu belangrijk dat de exacte zoekwoorden worden uitgesloten om zoekwoordconflicten te voorkomen. Dit betekent dat alle zoektermen worden getriggerd in de brede advertentiegroep, die niet exact overeenkomen met de exacte zoekwoorden maar als de zoekopdracht exact overeenkomt met het zoekwoord, dat deze wordt toegekend aan de exacte advertentiegroep. Dus de volgende zoekwoorden worden in de brede advertentiegroep exact uitgesloten:
  • [Damesschoen]
  • [Dames schoen]
  • [Damesschoenen]
  • [Schoenen dames]
  • [Dames schoenen kopen]

Ombouwen huidige campagne structuur

Wilt u graag de campagnestructuur nu ombouwen naar een segmentering op basis van zoekwoord type? Gebruik dan AdWords Editor! Met de AdWords Editor kunnen grote bulkbewerkingen worden doorgevoerd en kunnen zoekwoorden eenvoudig worden geknipt, geplakt en bewerkt naar een ander zoekwoord type. Door het gebruik van de Editor kan veel tijd worden bespaard.

Segmenteren op basis van zoekwoord type?

Op deze vraag zeggen wij doorgaans volmondig JA. Het segmenteren op basis van zoekwoord type zorgt voor extra overzicht in de campagnes waardoor analyses en bijsturing beter kunnen worden uitgevoerd. Heeft u nog vragen over het inzetten van segmentatie op basis van zoekwoord type of wilt u liever AdWords uitbesteden? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder!
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl