SEMrush - SEM powertool

Wat is SEMrush? SEMrush is een zeer geavanceerde search engine data tool die een uitgebreid overzicht geeft van de zoekmachine prestaties en mogelijke optimalisaties voor je webshop. Wij gebruiken SEMrush daarom dagelijks voor de SEO werkzaamheden van onze klanten. Wat kun je met SEMrush? Net als in veel online marketing tools, kun je zoek posities (van zoekwoorden) inzien en wie jouw organische concurrent is. Daarnaast kun je ook de URL van een concurrent opgeven om te zien waarop zij goed scoren in de organische of betaalde resultaten van Google (of andere zoekmachines).

SEMrush biedt onder andere de volgende mogelijkheden;

  • Inzicht in de organische zoekwoorden
  • Concurrentie in de organische resultaten
  • Google Ads concurrentie
  • Vergelijkbare zoekwoorden
  • Inzicht per zoekwoord in zoekvolume, concurrentie, advertenties etc.
  • Website foutanalyses
  • Rankings van zoekwoorden
  • Backlink analyses
  • Onpage SEO audits
  • Google Shopping posities en concurrentie inzichten

SEMrush kan gratis gebruikt worden, maar dan zijn niet alle functionaliteiten te gebruiken. Ook is in veel gevallen slechts een deel van de data zichtbaar. Deze tool is ook te koppelingen aan andere tools, zoals met SEOquake.

Waar gebruiken we SEMrush voor?

In SEMrush kun je eenvoudig projecten aanmaken per website. Het voordeel van zo’n project is dat je vanuit daar rankings kunt bijhouden, rapporten kunt laten maken en later terugvinden en vergelijken. Daarnaast heb je voor veel van de functies een project nodig om een audit op te kunnen aanvragen. Start je met SEMrush? Maak dan dus direct per website een project aan. Daarnaast gebruiken we SEMrush om inzichten op te doen over de concurrentie van onze klanten. Waar zijn de concurrenten aanwezig waar wij niet aanwezig zijn en waar scoort de concurrente beter? Dit zijn belangrijke vragen die we onder andere beantwoorden met SEMrush. Je moet niet al je focus leggen op compleet nieuwe kansen die door niemand benut worden. Je moet de focussen leggen op kansen die voor jouw nieuw zijn. Dit kunnen compleet nieuwe zoekwoorden zijn maar ook zoekwoorden waar de concurrent al op gevonden wordt maar jij nog niet.

Rankings van zoekwoorden bijhouden

SEMrush is als SEO tool vergelijkbaar met Moz. Gebruik je een van deze tools met name om rankings van zoekwoorden op te halen? Dan kun je beter SEMrush gebruiken, hier worden rankings dagelijks opgehaald. Bij MOZ wordt dit slechts wekelijks gedaan.

Backlink analyses

Wil je weten welke websites er nieuw naar je webshop linken? Gebruik dan het Backlink Audit rapport. SEMrush geeft hier precies aan wanneer een backlink voor het eerst is gemeten, wat de anchor tekst is, de mate van betrouwbaarheid (toxic score) en welke links zijn gebroken.

Toxic score

De toxic score geeft aan hoeveel risico deze backlink heeft. De score geeft een cijfer van 0 (goed) tot 100 (zeer slecht) aan. Deze score is gebaseerd op tal van factoren zoals de hoeveelheid en kwaliteit links die verwijzen naar de backlink en het aantal links op de website. Heeft een backlink een zeer hoge toxic score, dan kan dit domein worden disavowed via Google Webmaster Tools.

Mogelijkheden voor backlinks analyseren via ‘Backlink gap’

Deze functie gebruik je als je wilt zien welke domeinen allemaal naar je concurrenten linken, maar niet naar jou. Daarnaast kun je ook filteren op authority score. Deze statistiek is onder andere gebaseerd op de page-, domain- en trust score en weergeeft de kracht en populariteit van een domein. Met de authority score kan je dus direct de irrelevante domeinen eruit filteren. Deze optie vind je onder dashboard > Gap analysis > backlink gap.

Snel controleren hoeveel tekst concurrenten op de pagina hebben opgenomen met ‘SEO Content template’

Heb je een zeer belangrijk zoekwoord waarop je wilt ranken en je wilt eenvoudig zien hoe je concurrenten wat concurrenten hebben gedaan om te ranken? Dan kun je de functie SEO Content Template gebruiken. Hierbij worden aanbevelingen opgehaald op het gebied van content.

Deze tool noteert op basis van de top 10 zoekresultaten:

Welke gerelateerde zoekwoorden zijn opgenomen, vanaf welke domeinen wordt gelinkt naar je concurrenten in de top 10 en wat de gemiddelde lengte van de tekst is op de rankende pagina’s in de top 10. Met name dat laatste punt is nuttig om te weten bij het schrijven van content voor de pagina waarop je wilt ranken.

Technische SEO analyses doen met ‘Site audits’ rapporten

De site audit van SEMrush is een SEO technisch rapport waarmee je kunt zien hoe ‘gezond’ je webshop is.

Deze audit wijst je op onder andere:

  • Duplicated content en dubbele meta informatie;
  • Redirects, 4xx en 5xx errors;
  • Leesbaarheid van de Sitemap;
  • Welke Schema markup is opgenomen;
  • Welke canonicals waar zijn opgenomen;
  • Vind hreflang tag fouten.

Heb je de fouten opgelost? Dan kun je deze fouten afvinken. Dit is erg handig, want dan kom je ze daarna niet weer tegen.

Maar er is nog veel meer...

Naast de hierboven genoemde mogelijkheden van SEMrush kun je nog veel meer met de tool. Zo kun je ook SEO rapportages samenstellen met gegevens uit de tool en deze omzetten naar PDF-bestanden. Deze zijn vervolgens in te plannen. Bekijk hier alle functies van SEMrush. Heb je vragen over het gebruik van SEMrush, neem dan gerust contact met ons op.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.