SEO analyse met Screaming Frog

Eén van de beste tools om snel en eenvoudig een berg interessante informatie te verzamelen om de SEO van een webshop te verbeteren is Screaming Frog. De spider crawlt alle pagina's van de website en geeft vervolgens veel relevante informatie waar je direct mee aan de slag kunt. In dit artikel leggen we je uit waar je de tool Screaming Frog voor kunt gebruiken.

Screaming Frog installeren

Voordat je aan de slag kunt zul je de tool eerst moeten installeren op je computer. De download link vind je hier. Nadat je Screaming Frog geïnstalleerd hebt kun je de URL van je website invoeren en vervolgens geeft Screaming Frog belangrijke SEO elementen op het gebied van techniek en relevantie weer in verschillende tabjes. Telkens kun je ervoor kiezen een deel van de URL's te filteren. Erg handig is dat je de overzichten eenvoudig kunt exporteren naar Excel, waar je eventueel verdere analyses uit kunt voeren. Let op: de tool is gratis voor 500 URL's. Bestaat je website uit meer dan 500 url's dan kun je overwegen over te stappen naar een (betaald) abonnement. We zetten 5 belangrijke SEO elementen op een rij die je kunt analyseren met Screaming Frog: 1. Paginatitel's De paginatitel is één van de belangrijkste ranking factoren. Het is belangrijk om het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden vooraan in de titel te plaatsen. Daarnaast moet je rekening houden met de maximale lengte van de titel. Met Screaming Frog heb je snel een overzicht van alle paginatitels en kun je naar aanleiding daarvan analyseren welke titels bijvoorbeeld attractiever geschreven kunnen worden. Daarnaast kun je in Screaming Frog filteren op paginatitels die langer zijn dan de maximale lengte of erg kort zijn. 2. Meta descriptions Met Screaming Frog verkrijg je ook snel een overzicht van alle meta descriptions. Ook hier kun je vervolgens filteren op bijvoorbeeld meta descriptions die te kort of te lang zijn of op pagina's waarvan de meta description ontbreekt. 3. Header settings Het gebruik van het zoekwoord in de H1 is van (minimale) invloed op de ranking van de pagina. Daarnaast zorgen headers voor een beter leesbare tekst voor de gebruiker. Met Screaming Frog achterhaal je snel op welke pagina's een H1 ontbreekt, de H1 erg lang is of op meerdere pagina's wordt vertoond. 4. Duplicate content Duplicate content – dubbele content – is niet geliefd bij zoekmachines. Met Screaming Frog spoor je duplicate content op voor zowel URL's en paginatitels als meta descriptions en headers door te filteren op 'Duplicate'. 5. Meta robots instellingen Met de meta robots tag geef je aan of zoekmachines een pagina mogen indexeren (noindex of index) en of ze de links die op de pagina staan mogen volgen (follow of nofollow). Net een nieuwe website gelanceerd of een redesign achter de rug? Dan is het altijd goed te checken of deze instellingen op alle pagina's juist staan. en nog veel meer.. Zoals Canonical URL's, interne links, externe links, het aantal woorden op een pagina en eventuele 404's. Kortom: maak je nog geen gebruik van Screaming Frog? Probeer het eens uit!
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl