SEO in B2B: waarom je SEO juist ook zakelijk in moet zetten

[fullwidth background_color="" background_image="" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_webm="" video_mp4="" video_ogv="" video_preview_image="" overlay_color="" overlay_opacity="0.5" video_mute="yes" video_loop="yes" fade="no" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding_top="20" padding_bottom="20" padding_left="0" padding_right="0" hundred_percent="no" equal_height_columns="no" hide_on_mobile="no" menu_anchor="" class="" id=""][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]De meeste marketeers kennen de waarde van organische vindbaarheid ongetwijfeld. Maar onderzoek laat zien dat vooral de B2B sector nog veel kansen onbenut laat. In dit blog staan we stil bij verschillen tussen SEO voor B2C en B2B en geven we je drie redenen om vandaag nog te starten met het verbeteren van SEO voor de zakelijke markt. In de VS wordt geschat dat de B2B eCommerce branche in 2020 tweemaal zo groot zal zijn als B2C. Desalniettemin zien we over het algemeen dat de zakelijke markt achterblijft in de adoptie van SEO. Een veelgenoemde reden is dat de doelen anders zijn, een verschil met de B2C markt. In B2C e-commerce is het doel veelal het genereren van een sale. Voor B2B webshops is het doel uiteraard niet anders. Ook hier willen we dat iedereen die ons organisch vindt, direct een product koopt. Hoewel dit niet in alle gevallen realistisch is, betekent het niet dat SEO daardoor minder waardevol is.[/fusion_text][/one_full][one_half last="no" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]

Customer journey

Nagenoeg iedere organisatie die op zoek is naar een leverancier zal zich op enig punt online oriënteren. Onderzoek uit 2014 laat zien dat 89% van de mensen in B2B het internet gebruikt om zich te oriënteren (Google/Millward Brown Digital, B2B Path to Purchase Study 2014). Van deze groep gebruikt 90% zoekmachines in de customer journey. Een overgrote meerderheid van je potentiële klanten is dus waarschijnlijk actief naar je op zoek.[/fusion_text][/one_half][one_half last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="yes" lightbox_image="https://www.evoworks.nl/wp-content/uploads/2016/06/Afbeelding-1-Blog-Frank-SEO-B2B.png" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][/one_half][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Dat betekent dat je, met de juiste SEO strategie, op relevante termen voor een relevante doelgroep vindbaar kunt worden. In combinatie met de juiste content verhoogt dit de naamsbekendheid, de autoriteit en het vertrouwen onder potentiële klanten. Dit zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld op shortlists terechtkomt en daarmee de investeringen in SEO terug kunt verdienen. Is dit lastiger te meten dan B2C? Ja, maar een betere meetbaarheid moet niet worden verward met een hogere waarde. In plaats van een focus op het einddoel zou je andere KPI’s kunnen stellen, bijvoorbeeld door zachtere conversies te meten. Gedacht moet worden aan het aantal telefonische contacten, achterlaten van contactinformatie, het downloaden van productinformatie, etc. Naast de waarde die SEO aan B2B organisaties te bieden heeft zijn er enkele concrete kansen die maken dat de organische vindbaarheid prioriteit verdient. 1. Concurrentie Als SEO voor B2B nog niet veel toegepast wordt dan geldt dit waarschijnlijk ook voor je concurrentie. Zelfs grote bedrijven hebben hun zaken vaak niet in orde voor een optimale vindbaarheid. Dit biedt kansen omdat het daardoor relatief eenvoudig is om resultaten te bereiken. Benieuwd hoe je concurrenten presteren? Neem contact op met Evoworks voor een inkijk in jouw posities en die van je concurrenten. 2. Content Vermoedelijk beschikt je organisatie op dit moment over veel content, of deze nu online staat of niet. De waarde van deze content is beperkt indien deze je potentiële klanten niet of nauwelijks bereikt. Door copywriting met SEO te combineren bereik je meer! Het is hiervoor belangrijk om vooraf goed zoekwoordonderzoek te doen. Welke zoekwoorden worden door jouw doelgroep gebruikt. Juist in de B2B zul je vermoedelijk veel interessante en kansrijke long-tail zoekwoorden aantreffen. Tevens dien je kritisch te kijken naar de achterliggende intentie van die woorden. Betreffen het woorden die horen bij de oriëntatiefase of juist de koopfase? Zorg voor content die past bij de intentie. 3. Mobiele website voor B2B? De gebruikerservaring op mobiele apparaten telt mee bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten. Voor je SEO is een website die geschikt is voor mobiele apparaten daarom onmisbaar maar ook voor je (potentiële) klanten. Maar liefst 91% in B2B gebruikt mobiel apparaat in de customer journey. Het is dus van belang ervoor te zorgen dat je website ook geschikt is voor mobiele apparaten.[/fusion_text][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="yes" lightbox_image="https://www.evoworks.nl/wp-content/uploads/2016/06/Afbeelding-2-Blog-Frank-SEO-B2B-300x161.png" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="none" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] [/imageframe][fusion_text] Kortom, genoeg uitdagingen maar vooral ook kansen voor B2B SEO. Hulp nodig bij het bepalen van de SEO strategie voor jouw B2B organisatie? Neem contact met ons op.[/fusion_text][/one_full][/fullwidth]
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl