Slapend rijk worden? Automatiseer je e-mail marketing!

Als je denkt dat e-mail marketing niet meer van deze tijd is dan ga ik je het tegendeel bewijzen. Bij onze klanten zien we juist dat de opbrengst uit dit kanaal stijgende is. Best bijzonder in een wereld waar technologie al na vijf jaar achterhaald is en niemand het meer gebruikt. De eerste e-mail over een computernetwerk werd namelijk al in 1971 verzonden. Toch blijft e-mail een belangrijk communicatiemiddel naast alle sociale media kanalen. Vooral voor e-commerce blijft e-mail marketing zeer interessant. In het Nationaal E-mail Onderzoek 2018 gaf 76% van de consumenten aan e-mail te gebruiken voor het ontvangen van reclamemails en 84% voor het bevestigen van aankopen in webwinkels. Deze statistieken zagen beide een lichte stijging tegenover het jaar ervoor.

Toch horen wij nog te vaak dat bedrijven niet zoveel zien in e-mail. Jammer, onze klanten die e-mail namelijk al een tijdje succesvol inzetten zien dat het e-mail kanaal goed is voor 10% tot 20% van de totale omzet. Hoeveel extra omzet kan dit voor jouw bedrijf betekenen?

spotleremailonderzoek

E-mail marketing succesvol inzetten

De mate van automatisering is een grote factor die ervoor zorgt dat je e-mail marketing ook daadwerkelijk succesvol is. E-mail marketing is één keer een kleine tijdsinvestering om de campagnes op te zetten en het vergt vrij weinig optimalisering. Toch zorgt het voor een continue stroom van opbrengst en data waar je uiteindelijk nog meer opbrengst mee kan behalen.

Vooral dat laatste, de data, is voor ons marketeers van groot belang. Met de data kunnen we namelijk e-mails personaliseren wat zorgt voor een hoger conversiepercentage en dus meer opbrengst. Consumenten geven namelijk aan graag gepersonaliseerde e-mails te ontvangen (zie onderstaande afbeelding). De verwachting is dat consumenten in de toekomst alleen nog maar gepersonaliseerde e-mails willen. Waarom ook tijd verdoen aan een e-mail die irrelevant is? Daarnaast verliezen consumenten snel de interesse in je mailtjes als ze een aantal irrelevante mailtjes hebben ontvangen. Wil je dat consumenten de mails blijven openen en doorklikken naar je website? Zorg dan voor personalisatie.

emailpersonalisatie

Automatische campagnes

Nu ik je hopelijk heb overtuigd van de toegevoegde waarde die e-mail marketing voor webshops heeft, ben je vast benieuwd welke basic automatische campagnes je moet opzetten. Hieronder geef ik een aantal voorbeelden van geautomatiseerde campagnes die we vrijwel altijd opzetten voor onze klanten.

Abandoned cart

De abandoned cart of verlaten winkelwagen campagne is zoals de naam al zegt een mailing die wordt verzonden als de klant zijn winkelwagen op jouw webshop heeft verlaten. Logischerwijs heeft je webshop hier wel een login systeem voor nodig om een e-mailadres aan een winkelwagen te koppelen. Met het inzetten van de verlaten winkelwagen mailing heb je eigenlijk nog een extra kans om de bezoeker te overtuigen om tot aankoop over te gaan. Iets zorgde er namelijk voor om het bestelproces niet voort te zetten. Gebruik deze mailing dan ook om de ontvanger te overtuigen om bij jou te kopen en trek alles uit de kast. Maak USP’s kenbaar, gebruik beïnvloedingstechnieken en geef desnoods korting om toch die conversie te krijgen.

Het laten zien van USP’s in de verlaten winkelwagen mailing is erg belangrijk. In een recent onderzoek van het Baymard Institute gaf meer dan 55% van de respondenten aan de winkelwagen te verlaten door te hoge en onvoorziene verzendkosten. Het goed in beeld brengen van een USP als gratis verzending bij een x bedrag had hierbij kunnen helpen. Ook het gevoel van een niet betrouwbare website (17%), trage verzending (16%), retourvoorwaarden (11%) en aantal betaalopties (6%) werden aangegeven als redenen om de winkelwagen te verlaten. Zorg dan ook niet alleen voor de juiste communicatie op de website, maar ook in je mailings.

Een andere manier om toch die conversie te krijgen is het toepassen van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Bij een abandoned cart mailing is het namelijk erg makkelijk om schaarste en wederkerigheid te creëren. Laat de consument weten dat je zijn winkelwagen bewaard voor x aantal dagen (wederkerigheid). De producten zullen een ‘gereserveerde’ status krijgen en kunnen niet uitverkocht raken. Geef daarnaast aan dat het product na de periode wel uitverkocht kan zijn (schaarste). Op deze manier is het ook mogelijk om op de laatste dag nogmaals een mail te versturen met de informatie dat de winkelwagen nog maar één dag wordt gereserveerd.

Welkomstmail

De welkomstmail is dé mailing met de beste open rate. Het is namelijk erg lastig om een mailing te creëren met een betere open rate. Meestal staat in deze mailing de link om een net aangemaakt account te bevestigen. De klant verwacht de mail aangezien via een opt-in is aangegeven mails te willen ontvangen. Maak van de hoge open rate dan ook gebruik om belangrijke zaken aan je klant te belichten.

  • Geef in maximaal twee zinnen aan wat voor bedrijf je bent en wat je verkoopt
  • Geef aan wat de klant van je mag verwachten (hoe vaak en wat voor mailtjes je stuurt)
  • Bedank de persoon voor het aanmelden
  • Laat je USP’s zien
  • Verjaardag

    Wie houdt er nou niet van een cadeautje op zijn of haar verjaardag? Geef je B2C klanten een leuk korting als hij/zij jarig is. Naast dat dit voor je klant natuurlijk een attente actie is, is dit voor je bedrijf ook interessant. De kortingsactie maakt het erg aanlokkelijk voor de consument om je aanbod te bekijken. Iets wat misschien in geen tijden meer is gedaan. Zie deze actie dan ook als retentiemarketing en een truc om de customer lifetime value te verhogen. Natuurlijk kan het versturen van een verjaardagsmail alleen als de verjaardag van je klanten kenbaar is. De verjaardag kan verkregen worden tijdens het creëren van een account of door middel van profielverrijking.

    Profielverrijking

    Profielverrijking is de sleutel om succesvol personalisatie in e-mail marketing toe te passen. Om personalisatie toe te passen is veel data nodig over de adressen in een e-mailbestand. Diverse data kan je natuurlijk verkrijgen door het te vragen als iemand een account aanmaakt. Maar sommige zaken zoals interesse in specifieke segmenten kan je beter niet vragen als iemand een account aanmaakt. Het aanmaken van een account moet immers zo snel en makkelijk mogelijk verlopen.

    De gewenste situatie is dus om mensen gepersonaliseerde e-mails te versturen. E-mails met informatie over of korting voor producten waar de persoon wellicht in geïnteresseerd is. Je gaat dus geen informatie over dameskleding naar mannen versturen of korting over Xbox spellen naar een Playstation gebruiker. Maar hoe kan je dit realiseren? Het antwoord is het segmenteren van je database.

    Stel iemand schrijft zich in voor de nieuwsbrief van een kledingwebshop. De webshop heeft een profielverrijkings campagne aanstaan die op specifieke momenten mails verstuurt. Nadat iemand zich heeft ingeschreven krijgt de persoon automatisch een mailing waarin degene verleid wordt om op mannen of vrouwen mode te klikken. Bij een klik op een van de opties wordt het adres in een segment gestopt die je vooraf hebt aangemaakt. Nu is het mogelijk om dit segment specifieke mailtjes te sturen. Ook kan je dynamische content instellen die alleen zichtbaar is voor dat segment. Maar dat is misschien een verhaal voor een volgende blog.

    Reactivatie

    Bij e-mail marketing is het belangrijk om een zo actief mogelijk mailbestand te hebben. Dat houdt in dat mensen die in geen tijden mails hebben geopend verwijdert worden uit het actieve mailbestand. Een actief mailbestand houdt dus ook in dat je een inactief mailbestand hebt. Dit doe je allemaal om de kwaliteit van het mailbestand te waarborgen. Een mailbestand van kwaliteit heeft namelijk voordelen.

    1. Je zorgt voor een lage ‘spam score’. Als mails nooit worden geopend dan gaan systemen denken dat je spam verstuurd en verdwijn je in de spambox.

    2. Je hebt schonere data. Met schone data kan je betere analyses doen wat zorgt voor kwalitatieve optimalisaties en uiteindelijk meer opbrengst.

    Wanneer iemand het beste naar het inactieve mailbestand gezet kan worden, hangt af van hoeveel mails je verstuurd. Iemand moet natuurlijk wel op vakantie kunnen zonder als inactief bestempeld te worden. Verstuur je één mail per week dan is iemand na acht keer een mail niet openen best wel inactief.

    Om terug te komen op de campagne is het hier natuurlijk de bedoeling om inactieve leden weer actief te krijgen. Dit doe je door eens in de zoveel tijd een aantrekkelijke actie naar de inactieve leden te sturen. Komt hier een response op in de vorm van een open of click dan verplaats je de persoon weer naar het actieve mailbestand. Zo waarborg je de kwaliteit van het mailbestand.

    Conclusie

    Doe je nog niks met e-mail marketing en automatisering in 2019 dan moet je echt aan de slag. Natuurlijk willen wij daar graag bij helpen. Onze e-mail specialisten staan te springen om succesvolle campagnes voor je aan te maken! Meer weten? Bekijk de dienst e-mail marketing en neem gerust contact op.

    Beter rendement?

    Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.