Terugblik Google Premier Partner Awards

Van 30 september t/m 2 oktober vonden de EMEA Google Premier Partner Awards plaats in Dublin. Dit exclusieve jaarlijks event is door Google in het leven geroepen om digitale prestaties en innovaties te vieren, samen met een select aantal Google Premier Partners en experts binnen het vakgebied.

quote

Tijdens het event worden jaarlijks de Google Premier Partner Awards uitgereikt binnen 6 categorieën, waarvoor agencies vanuit de gehele EMEA-regio cases kunnen indienen. Naast deze awarduitreiking wordt tijdens het event veel kennis gedeeld over trends in ons vakgebied en over het vooruitlopen in de markt. Verder biedt het event een unieke kans om te sparren en te netwerken met internationale concullega's. Wij hadden drie cases geschreven voor drie van onderstaande categorieën:

- Shopping Excellence

- Video Excellence

- App Excellence

- Display Excellence

- Search Excellence

- Growing Businesses Online

De cases werden ingestuurd en in augustus ontvingen we het nieuws dat we voor zowel Shopping Excellence als Video Excellence tot de finalisten behoorden! Dat betekende niet alleen een bekroning op ons werk, maar ook een bezoek aan Dublin in het vooruitzicht.

Onze nominaties

De genomineerde case voor Video Excellence was in samenwerking met Coop opgesteld. De case beschrijft hoe middels een full funnel strategie een aanzienlijke stijging in het aantal nieuwe klanten voor Coop gerealiseerd is. In de full funnel strategie maakten we gebruik van diverse video-advertenties, waarbij digital storytelling voorop stond. Het was belangrijk om de (nieuwe) klant mee te nemen in het verhaal van Coop en hem/haar te overtuigen om een bestelling te plaatsen bij Coop.

De genomineerde case voor Shopping Excellence had betrekking op een grote prestatieverbetering binnen Google Shopping die voor Azerty gerealiseerd is. Deze case beschrijft hoe de beperkingen van een zeer matige productfeed door middel van feed regels en aanvullende feeds zijn verholpen en hoe met behulp van die tools een volledig nieuwe shopping structuur is opgezet. Vanuit deze aanpak stegen de zichtbaarheid op relevante termen, het aantal transacties, de omzet én het rendement aanzienlijk.

De Google Premier Partner Awards

Op 30 september was het zover; Noël en ik hadden de eer om namens Evoworks de exclusieve EMEA Google Premier Partner Awards bij te wonen. Na een korte vliegreis landden we in Dublin waar we verwelkomd werden door Google-medewerkers… En door regen. En nog meer regen. Het kan ook bijna niet anders in Ierland. Na een korte pitstop in het hotel begaven we ons richting Google’s EMEA hoofdkantoor waar we in de gelegenheid waren om met andere agencies te netwerken, terwijl we vanaf de 11e etage uitzicht hadden over de Grand Canal Dock Area.

Inspirerende sessies & de awards ceremony

De volgende dag was een dag vol sessies van inspirerende sprekers en paneldiscussies. Een van de sprekers was een Global Agency Analyst van Forrester, een Amerikaans marktonderzoeksbureau dat advies geeft over de bestaande en potentiële impact van technologie op onder andere agencies en hun klanten. Hij sprak over trends die zij zagen bij agencies en global marketeers. Onderwerpen die aan bod kwamen waren onder andere de relatie tussen agencies en hun klanten. Denk hierbij aan de meest genoemde redenen van beëindigde samenwerkingen en de verwachtingen van klanten richting agencies.

Interessante gegevens die werden gepresenteerd waren bijvoorbeeld dat er steeds meer geld uitgegeven wordt aan agency partners én dat één klant steeds vaker meerdere partners op het gebied van digitale marketing in de arm neemt. Ook de klantvraag ontwikkelt bij de toegenomen vraag naar agencies: klanten zijn steeds meer op zoek naar partners die kunnen bijdragen aan betere designs en creatives. Ook interessant was het inzicht dat Forrester bood op het gebied van customer experience. De CX index score van Forrester toont duidelijk aan dat de ontwikkeling van de customer experience bij veel merken stagneert. Een belangrijke takeaway voor klanten én agencies om mee aan de slag te gaan en een kans om in de markt vooruit te lopen. Hier kan met name een voorsprong op gepakt worden door een klantgerichte aanpak te combineren met creativiteit in de klantervaring. En dus niet zomaar overnemen wat je concurrenten doen, en daar je eigen brandingsausje overheen gieten.

Tijdens een van de andere sessies werd ‘the messy middle’ tussen branding en performance en alle processen die daar bij consumenten plaatsvinden uitgebreid behandeld, en hoe diverse factoren daarop invloed uitoefenen. Er was uitgebreid onderzocht hoeveel impact factoren zoals o.a. leveringsvoorwaarden, het toepassen van social proof, het toepassen van schaarste en de aanwezigheid van andere merken hadden op merkvoorkeur van consumenten. Over de conclusie kunnen we kort zijn: veel impact! En ook een interessante takeaway: zélfs bij zeer grote aankopen of uitgaven (denk aan een hypotheek afsluiten of auto kopen) hadden dit soort relatief simpel te beïnvloeden factoren een aanzienlijke impact op merkvoorkeur.

Verder werd gedurende de dag veel gesproken over de toepassing van nieuwe Google Smart oplossingen, die gebruik maken van automatisering en machine learning. Zowel succesverhalen, valkuilen en leermomenten werden gedeeld. Maar ook ervaringen over groeien als agency in turbulente tijden, en nog een hoop meer. Een dag vol informatie!

En dan… de award ceremonie. Die vond plaats in de avonduren tijdens het Awards Gala Dinner in de Round Room van the Mansion House, een prachtige locatie in het hart van Dublin. Iedereen zag er prachtig uit in zijn/haar black-tie outfit, en na het diner begon de uitreiking.

googlepremierpartnerawards

De winnaars

Helaas hebben we met beide cases geen award in de wacht mogen slepen. Desalniettemin zijn we ontzettend trots op het feit dat we tweemaal zijn genomineerd! De winnende cases zijn helaas nog niet gepubliceerd door Google. Maar, zodra deze openbaar worden gemaakt zijn wij natuurlijk erg benieuwd tegen welke cases we het hebben afgelegd.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.