Terugblik op het Summer Camp van Copernica

Op donderdag 8 augustus was ik namens Evoworks aanwezig bij het Summer Camp van Copernica. Het was een dag vol interessante sessies die volledig toegewijd waren aan e-mail marketing. Super interessante onderwerpen zoals profielverrijking, deliverability en lead scoring kwamen aan de orde. Ook was er een volledige sessie toegewijd aan het uitlichten van de herhaalaankoop-campagne. Hierin werden praktijkvoorbeelden met de theorie gecombineerd wat resulteerde in een sessie van hoge kwaliteit.

Ben je benieuwd naar wat ik allemaal te horen heb gekregen tijdens het Summer Camp? Lees dan snel verder! Ik neem je graag door de inhoud. Ook geef ik je graag een aantal interessante takeaways mee per onderdeel die je zelf al direct kunt gaan toepassen binnen jouw e-mail marketing (strategie).

Summer_Camp_Copernica1

Profielverrijking

Laten we direct met een feitje beginnen. Binnen e-mail marketing is er een sleutel tot succes: relevantie. E-mails die door jouw ontvangers als relevant worden gezien, zullen hogere open- en click to open ratio’s bewerkstelligen. Dit zal zich uiteindelijk vertalen naar meer conversies en een betere verzendreputatie. Jij streeft naar interactie tussen ontvanger en e-mail. Waarom? Internet Service Providers (zoals Gmail) zijn hierdoor eerder geneigd om jou te belonen met een goede verzendreputatie. Maar waarom zou jij dit willen? Om de inbox van de ontvangers te bereiken en de spambox te vermijden. Volume verzenden is een tweede, maar ook daadwerkelijk de inbox bereiken is het belangrijkste. Dit alles start bij profielverrijking. Profielverrijking is niets anders dan het uitbreiden van klantprofielen met relevante (nieuwe) informatie. Deze informatie gebruik je vervolgens om jouw e-mails te personaliseren.

Tijdens de sessie over profielverrijking werd er behandeld hoe je verzamelde data in Copernica kunt importeren zodat je deze vervolgens weer kunt gebruiken om profielen daadwerkelijk te verrijken.

Takeaways over profielverrijking

- Verrijk de profielen in je ESP met bestaande data uit bijvoorbeeld je CRM-systeem (bijvoorbeeld op basis van een bezorgadres actie van de dichtstbijzijnde winkels promoten) of je webshop (bijvoorbeeld product- en orderdata voor de verlaten winkelwagencampagne).

- Een realtime integratie met een CRM systeem hoeft niet nodig te zijn voor succesvolle geautomatiseerde campagnes. Ook met reguliere periodieke imports kun je succesvolle geautomatiseerde campagnes opzetten.

- Een aantal interessante mogelijkheden voor het uitbreiden van de profielen in je database binnen je ESP met relevante data zijn: webformulieren, externe inschrijfformulier tools (denk aan Facebook Leads), offline data uit je kassasysteem en last but not least: data verrijken met e-mails. In dit geval kun je denken aan een profielverrijkingspagina die je verwerkt binnen je welkomstcampagne of het verrijken van data op basis van het gebruik van knoppen in mailings. Het klikken op knoppen met daarachter links zegt veel over interesses en voorkeuren.

Deliverability

In hoeverre worden jouw e-mails geaccepteerd en afgeleverd in de inbox of spambox? Waarom worden mijn e-mails in de promotion tab van Gmail geplaatst bij mijn ontvangers en niet in de primaire mailbox? Deze vragen staan centraal binnen deliverability. Te gekke e-mail campagnes kunnen alleen terugverdiend worden als de e-mails ook daadwerkelijk in de inbox worden afgeleverd. Als je wilt dat jouw e-mails in de inbox van je ontvangers terechtkomen, is het super belangrijk dat je deliverability in orde is. Zoals ik al eerder aangaf, volume verzenden is 2, maar ook daadwerkelijk de inbox bereiken is 1.

Tijdens de sessie over deliverability werd dieper ingegaan op welke onderdelen van deliverability aan bod komen in welk stadium van de e-mail verzending en hoe je kan zorgen voor een goede deliverability.

Summer_Camp_Copernica2

Takeaways over deliverability

- Zorg ervoor dat je database en e-maillijst schoon blijft (ook wel list management genoemd). Zorg er onder andere voor dat je uitgeschreven profielen, bounces en inactieve profielen uitfiltert. Een inactief profiel kan bijvoorbeeld iemand zijn die jouw mailings keer op keer niet opent.

- Vermijd bepaalde onderwerpen en de daarbij behorende onderwerpen in de content van je mailings, denk aan woorden als ‘Gratis’ en ‘Actie’.

- Voeg altijd een ALT-tag toe aan afbeeldingen in je e-mails. Dit is een tekstuele beschrijving van datgene wat er op de afbeelding te zien is. Spamfilters maken namelijk gebruik van zogenoemde finger prints.

- Zorg ervoor dat je e-mail authenticatie in orde is. Met deze authenticatie geef je toestemming dat een andere partij (bijvoorbeeld Copernica) e-mails mag versturen met jouw domeinnaam. Zonder deze toestemming is de kans groter dat de e-mailings in de spamfolder terecht komen. Binnen e-mail authenticatie zijn vier onderdelen belangrijk om te weten: SPF, DKIM, DMARC en CNAME.

- Jouw verzenddomein en IP-adres hebben beide een reputatie. De reputatie van deze 2 gecombineerd is een belangrijk aspect binnen deliverability. Deze dien je zo hoog mogelijk te houden. Heb je hier invloed op? Jazeker! Hoe? Door bijvoorbeeld de mailstroom continu te houden (niet ineens heel veel gaan mailen) en door te zorgen dat de interactie tussen e-mail en ontvanger hoog blijft. Dit is in principe een soortgelijk gebied als user signals binnen SEO: bijvoorbeeld een hoge CTR, lage bounce rate en een hoge gemiddelde tijd op een pagina hebben een positief effect op je organische rankings. Kortom, welke zaken van invloed zijn op de reputatie verschilt per ontvangende partij.

- Om de kwaliteit van je mailstroom in de gaten te houden zijn er allerlei tools beschikbaar: 250OK, Litmustest, Spamscore (Spamassassin), SNDS en Google Postmaster, Senderscore en mail-tester.

Herhaalaankoop-campagne

Verkoop jij verbruiksgoederen zoals verzorgingsproducten? Dan is de herhaalaankoop-campagne echt iets voor jou! Dit is namelijk een (reeks) e-mails waarmee je klanten eraan herinnert om een product dat bijna op of leeg is opnieuw te kopen. De prestaties van de herhaalaankoop-campagne (open- en klikratio’s) zijn vaak goed, dus deze campagne is ook weer goed voor je deliverability. Waarom? Omdat je de kwaliteit van je mailstroom met deze goede resultaten hoog houdt.

Takeaways over herhaalaankoop-campagne

- De juiste timing voor het versturen van je herhaalaankoop-mailing is van enorm groot belang. Iemand die gister een nieuw oogpotlood heeft gekocht, zit vandaag echt niet te wachten op een herhaalaankoop-mailing. Probeer dus de gemiddelde levensduur van een product te achterhalen en gebruik deze voor de timing van de herhaalaankoop-mailing.

- Verstuur een reeks van e-mails, bijvoorbeeld voordat het product op is en een aantal dagen nadat het product op is. Houd er in dit geval uiteraard wel rekening mee dat je in de 2e mailing de kopers uitsluit.

- Toon relevante cross sells in je herhaalaankoop-campagne met als doel om de klant over te halen om extra producten aan te schaffen. Heeft iemand bijvoorbeeld een nieuwe tas bij je gekocht? Toon dan als cross sell bijvoorbeeld onderhoudsspray en kom niet aanzetten met een compleet nieuwe tas.

- Social proof werkt nog steeds. Mensen zijn gevoelig voor kreten als ‘Anderen kochten ook’ en ‘Populaire items’. Doe hier je voordeel mee!

Vond je de informatie over de herhaalaankoop-campagne interessant? Houd dan de blog van Copernica goed in de gaten, daar worden met regelmaat posts geplaatst waarin ze campagnes uitlichten.

Wil je meer weten over interessante e-mail marketing onderwerpen? Houd onze blog dan goed in de gaten. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven en om mijn nieuwste posts te kunnen volgen.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.