Tips voor effectieve Responsive Search Ads

In augustus 2018 heeft Google Ads de Responsive Search Ads geïntroduceerd. Ze bevinden zich nog steeds in een bètafase, maar het ziet ernaar uit dat het een blijvertje is. De reacties van gebruikers zijn positief en onlangs heeft Microsoft (Bing) Advertising ook een bèta versie geopend. Die is op dit moment nog niet voor alle accounts beschikbaar, maar de functie kan elk moment aan je account toegevoegd worden, aldus Microsoft.

De drang naar automatisering gaat door en ondanks dat we bij deze geautomatiseerde vorm van adverteren minder inzicht hebben in prestaties, zijn de reacties over prestaties goed. En ook wij zien in onze accounts dat de responsive advertentie vaak de beste of minstens de op één na best presterende tekstadvertentie van de advertentiegroep is. Heb jij nog geen responsive search ads ingezet? Lees dan snel onze tips in deze blog.

Wat zijn Responsive Search Ads?

Even een stapje terug, want wat zijn Responsive Search Ads eigenlijk? Responsive Search Ads korten we ook wel af tot RSA’s. Bij ETA’s (uitgebreide tekstadvertenties) creëer je 3 koppen en 2 beschrijvingen, welke altijd in dezelfde volgorde worden weergegeven, soms met en soms zonder derde kop. Maar bij één RSA heb je de mogelijkheid om 15 koppen en 5 beschrijvingen te maken. Google Ads kiest hier zelf koppen en beschrijvingen uit en voegt deze samen tot een standaard tekstadvertentie van 2 of 3 koppen en 2 beschrijvingen.

Voor het vormen van deze advertenties kijkt Google Ads bij een zoekopdracht niet alleen naar de gebruikte zoekterm, maar ook naar andere gebruikersdata. Data die gebruikt wordt zijn onder andere browsergeschiedenis, het apparaat waarmee gezocht wordt en tal van andere signalen. Met al deze data kan een betere inschatting gemaakt worden van de intentie bij de zoekopdracht. Als je het maximaal aantal koppen en beschrijvingen aanmaakt, kunnen er 43.680 variaties gemaakt worden. Door deze eindeloos te vertonen, kan er middels machine learning steeds beter ingeschat worden welke variatie er voor welke gebruiker de beste resultaten oplevert. Het is dus even een tijd- en geldinvestering, maar uiteindelijk moet het zijn vruchten afwerpen, want dan worden precies de variaties getoond waarvoor de kans op interactie het grootst is.

Meer relevante vertoningen en klikken met RSA’s

Google Ads adviseert om per advertentiegroep twee ETA’s en een RSA te maken. Er geldt een limiet van drie ingeschakelde responsieve zoekadvertenties per advertentiegroep. Met de toevoeging van een responsive search ad, wordt de kans op het aantal vertoningen bij een zoekopdracht ineens veel groter. Er kunnen namelijk veel meer relevante advertenties getoond worden, ook voor nieuwe, bredere zoektermen. De stijging in het aantal vertoningen én de relevantie resulteert niet alleen in meer klikken, maar ook in de juiste klikken. Klikken van mensen die echt op zoek zijn naar jouw product. Dus ja, de kosten stijgen, maar mankeert er niks aan je webshop en aanbod, dan stijgt je rendement ook!

Best practices bij het inzetten van RSA’s

Voor Responsive Search Ads heb je dus de mogelijkheid om maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen te maken. Het is de bedoeling dat Google Ads hiermee zo veel mogelijk verschillende advertenties kan maken en op zo’n manier ook zoveel mogelijk relevante vertoningen heeft. Hoe pak je dit aan?

1. Geef minimaal acht tot tien koppen op. Hoe meer koppen je invoert, hoe meer opties er zijn om relevante advertenties te maken. Ik raad dus aan om ze alle 15 te maken.

2. Voeg minstens vijf unieke koppen toe zonder herhaling van dezelfde of soortgelijke zinnen.

3. Zorg ervoor dat je in twee koppen een zoekwoord opneemt.

4. Zorg ervoor dat je nog minimaal drie koppen hebt die geen zoekwoorden bevatten. In deze koppen kun je bijvoorbeeld kenmerken en USP’s beschrijven.

5. Geef ten minste twee unieke beschrijvingen op, maar het liefst alle vier, want hoe meer je er aanmaakt, hoe meer variaties getest kunnen worden.

6. Probeer in de beschrijvingen aanvullende informatie over jouw product of service te geven die niet in de koppen wordt genoemd.

Hulpje voor de advertentiekwaliteit

Gelukkig heeft Google Ads in de interface een mooi hulpje ingebouwd zodat je meteen ziet hoe het ervoor staat met je advertentiekwaliteit. Je krijgt ook meteen advies over verbetering. Ik raad aan om door te gaan tot je advertentiekwaliteit ‘Uitstekend’ is.

advertentiepositie

Vastzetten op positie

Nadat je alles hebt ingevuld, heb je nog de mogelijkheid om koppen vast te pinnen op positie 1, 2 of 3 en beschrijvingen vast te pinnen op positie 1 of 2. Koppen of beschrijvingen die zijn vastgezet worden altijd weergegeven. Doe je dit niet, dan heeft Google Ads hier de volledige vrijheid in. Aangezien vastzetten het totale aantal koppen of beschrijvingen vermindert dat aan de zoekopdracht van een potentiële klant kunnen wordt gekoppeld, wordt vastzetten voor de meeste adverteerders afgeraden. Alleen als het voor jou belangrijk is om bepaalde informatie altijd te vermelden, raad ik je aan dit te doen. Ben je bijvoorbeeld een groothandel en verkoop je niet aan particulieren, dan scheelt het irrelevante klikken als je bijvoorbeeld een kop met ‘Uitsluitend B2B verkoop’ vast pint op positie 2.

advertentiekwaliteit

De voordelen van Responsive Search Ads

Ik heb er in deze blog al een paar opgenoemd, maar hier nog even de voordelen van RSA’s op een rij:

- Je bespaart tijd door meerdere opties op te geven voor koppen en beschrijvingen. Google Ads toont klanten de meest relevante combinaties.

- Je bereikt meer potentiële klanten met meerdere opties voor koppen en beschrijvingen. Je advertenties kunnen hierdoor in meer veilingen concurreren en met meer zoekopdrachten overeenkomen.

- De prestaties van advertentiegroepen worden beter. Aangezien je met responsieve tekstadvertenties in meer veilingen kunt concurreren, kun je meer klikken en conversies ontvangen dan mogelijk is met alleen je huidige tekstadvertenties.

- Je maakt flexibele advertenties die worden aangepast aan de breedte van het apparaat waarmee gezocht wordt. Zo beschik je over meer ruimte om je boodschap met potentiële klanten te delen.

Het nadeel van RSA’s

De grootste klacht is misschien wel dat er geen inzicht is in de gegevens over welke combinaties worden getoond en welke variaties het beste presteren. Je kunt zien hoeveel vertoningen elke combinatie ontvangt, maar dat is het. In wezen stel je dus verschillende advertentiekoppen en beschrijvingen in en kruis je je vingers. Voor kleinere accounts met een klein dagbudget is ‘je vingers kruisen’ een angstaanjagende werkwijze. Voordat je dus aan de gang gaat met het creëren van RSA’s, raad ik je aan om je huidige budget en prestaties goed te analyseren. Is er binnen jouw dagbudget geen ruimte om te testen? Houd het dan lekker bij de ETA’s.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.