Trigger groups in Google Tag Manager

Nieuw in Google Tag Manager: trigger groups! Het nieuwste in een lijstje trigger types dat jou als marketeer in staat stelt om meerdere afhankelijkheden in te stellen. Handig, wanneer je bijvoorbeeld andere nieuwe trigger types toepast. Evoworks maakt een rondje langs de nieuwste wijzigingen op het gebied van GTM triggers en sluit af met het nut van trigger groups.

Veel marketeers zijn overtuigd van de voordelen van Google Tag Manager (ook wel GTM). Er is dan ook een actieve community die gebruik maakt van alle standaard mogelijkheden en daarnaast ook zelf actief bezig is met geavanceerde opties. Vaak vallen dergelijke innovaties ook op bij Google en verschijnen ze later ingebouwd in de tool. Hoe handig! Op 5 maart heeft Google bijvoorbeeld twee trigger types vernieuwd. Dit zijn de scroll depth trigger en de YouTube video trigger.

Scroll depth trigger

Bedacht door Rob Flaherty en later ingebakken in GTM: scroll depth trigger. Aan de hand hiervan kun je bijhouden hoe ver iemand scrollt op een pagina. Zowel verticaal als horizontaal. Door deze trigger te koppelen aan een Google Analytics tag kun je zien of mensen inderdaad je blog tot het einde lezen of dat ze na de eerste alinea’s al afhaken. Ook kun je boodschappen tonen op de product page wanneer iemand de technische specificaties onderin heeft bereikt en uitgelezen lijkt. In de nieuwe release zijn er meer mogelijkheden gecreëerd om aan te geven wanneer de trigger ingeschakeld moet worden.

YouTube video trigger

Heb je een YouTube video op je webshop? Dan kon je dankzij een innovatie van Lunametrics deze al meetbaar maken. Later kwam hier een native YouTube trigger in GTM voor. Hiermee kun je precies zien hoe vaak de bezoekers op je webshop jouw productvideo hebben bekeken, hoe lang ze hebben gekeken en meer. Zo kun je ook boodschappen tonen aan iedereen die de video afkijkt. Dankzij de nieuwe release heb je meer opties om de trigger in- en uit te schakelen.

Trigger groups

Op 26 maart bracht Google echter de belangrijkste wijziging van maart naar buiten: trigger groups. Een trigger group evalueert of twee of meer van de gewenste triggers minimaal één keer zijn afgevuurd. Waarom dit interessant is? Het is een kleine revolutie binnen Google Tag Manager! Voorheen was het niet mogelijk om rekening te houden met eerdere waarden als gebeurtenissen. Bij triggers met meerdere voorwaarden kon dat wel, maar alleen bij gelijktijdige condities.

Dankzij de trigger group wordt informatie over eerdere gebeurtenissen op een pagina bijgehouden. Wanneer alle triggers hebben plaatsgevonden, ontvangt je trigger group een signaaltje en vuurt het de tags af die jij eraan gekoppeld hebt.

Hoe stel je trigger groups in

Dit nieuwe type is gewoon te vinden onder Triggers. Maak een nieuwe aan, klik op Trigger Configuration en onder Other tref je de trigger group aan. Selecteer deze om het verder te kunnen configureren.

triggergroup1

In het overzicht van trigger types vind je Trigger Group onderaan

triggergroup2

Popup wegklikken en tijdsduur

Heb je een gave actie op je webshop, klikt de bezoeker al direct jouw popup weg. Toch blijft hij/zij lang hangen op de product page. Wellicht zoekt deze bezoeker alsnog jouw aanbieding en wil je deze nogmaals tonen. Je maakt hiervoor eenvoudig een trigger group aan. Trigger groups werken namelijk vrij simpel. Je selecteert de triggers één keer (of zelfs meerdere keren).

triggergroup3

Voorheen zouden we als oplossing een cookie plaatsen om het verbergen van de popup als variabele op te slaan. Nu is dat niet meer nodig! Let op: iedere trigger die je toevoegt moet minimaal één keer op de betreffende pagina worden afgevuurd.

Toestemming voor cookies

Met trigger groups wordt het nu makkelijker om je eigen cookiemelding in te regelen. Zo kun je de Google Analytics tags pas afvuren wanneer iemand én reeds akkoord heeft gegeven én aan andere voorwaarden voldoet als een pageview, een specifieke klik en meer.

triggergroup4

Koppel je Analytics tag voor pageviews aan deze trigger en je trackt niet langer bezoekers die dat niet op prijs stellen

Verbeterpunten voor de trigger groups

Dit zijn slechts twee kleine voorbeelden waar trigger groups het leven van een marketeer makkelijker maken. Er zijn echter ook een paar nadelen, of liever gezegd, toekomstige verbeterpunten.

Volgorde

Momenteel maakt de volgorde waarin de triggers afgevuurd worden niet uit. Dat is jammer want in sommige situaties is dat wel degelijk het geval. Nu zou je als oplossing bij je tag de volgorde van de triggers afzonderlijk in kunnen stellen, maar vooral wanneer het veel triggers betreft, mis je de voordelen van trigger groups.

Trigger groups als uitsluiting

Het is niet mogelijk om onder Exceptions een trigger group te selecteren. Een gemiste kans want er zijn scenario’s denkbaar waarbij je dit wel zou willen.

Slechts één keer af te vuren

Beetje gek, maar helaas zijn de trigger groups vooralsnog maar één keer af te vuren. Wanneer je ingestelde triggers voor een tweede keer afvuurt, gaat je trigger group niet opnieuw af. Het is dus wél mogelijk om een trigger group af te vuren wanneer een individuele trigger meerdere malen is voorgekomen, maar een trigger group valt niet meermaals af te vuren.

Conclusie

Trigger groups zijn een welkome toepassing binnen Google Tag Manager. Hoewel er nog enkele nadelen aan kleven, opent het veel nieuwe deuren. Er mag dus met recht gesproken worden over een kleine revolutie. Het laat zien dat Google luistert naar de community en actief eraan werkt om GTM verder te verbeteren.

Kom je er niet uit met je trigger groups? Of heb je hulp nodig met Google Tag Manager? Neem gerust contact met ons op!

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.