Gebruik uitsluitingszoekwoorden in AdWords

In Google AdWords is het belangrijk om op de juiste zoekwoorden te adverteren. Deze zoekwoorden geven aan op welke zoektermen advertenties geactiveerd moeten worden. Er zijn ook zoekwoorden waarop je niet wilt adverteren, bijvoorbeeld omdat dit zoekwoord niet relevant genoeg is. Een uitsluitingszoekwoord is een zoekwoord waarmee je in AdWords aangeeft dat advertenties niet vertoond mogen worden bij zoekopdrachten die dit zoekwoord bevatten.

Waarom je uitsluitingszoekwoorden moet gebruiken

Uitsluitingszoekwoorden vormen een essentieel deel bij het optimaliseren van je campagnes. Door uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan je advertentiecampagnes kun je nauwkeuriger targeten. Zo voorkom je dat advertenties vertoond worden op zoekwoorden waarvan je verwacht dat zij weinig klikken en uiteindelijk minder conversies opleveren. Specifiekere advertenties zorgen voor een hogere kwaliteitsscore en daarmee voor een hogere positie van je advertenties en een lagere CPC. Uiteindelijk behaal je dus een beter rendement: je genereert relevanter verkeer voor minder geld.

Zo kun je uitsluitingszoekwoorden gebruiken

Tussen campagnes Het kan voorkomen dat je zoekwoorden meerdere campagnes overlappen. In dat geval is het verstandig uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan één campagne. Zo behaal je betere kwaliteitsscores en een lagere CPC. Voorbeeld: Je adverteert in een merkencampagne op het merk G-star met het brede zoekwoord 'G-star online' en in een campagne broeken op het brede zoekwoord 'G-star broeken'. Omdat de advertenties in de advertentiegroep met G-star broeken relevanter zijn voor zoekwoorden m.b.t. Broeken kun je dit zoekwoord uitsluiten in de advertentiegroep met het zoekwoord 'G-star online'. Zo voorkom je dat advertenties worden geactiveerd voor bijvoorbeeld het zoekwoord 'G-star broeken online'. Tussen advertentiegroepen Bovenstaande kan ook voorkomen tussen advertentiegroepen. Bovendien is het aan te raden uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan brede advertentiegroepen wanneer je dezelfde zoekwoorden gebruikt in een exacte advertentiegroep. Zo voorkom je dat exacte zoekopdrachten, waar je in een andere advertentiegroep al op adverteert, advertenties activeren in een brede advertentiegroep. Niet-relevante zoekwoorden Met uitsluitingszoekwoorden voorkom je dat budget opgaat aan zoekwoorden die niet relevant genoeg zijn. Voorbeeld: Je adverteert op het brede zoekwoord 'G-star broek'. Je ziet in Google AdWords dat advertenties geactiveerd worden op het zoekwoord 'G-star broek type x'. Omdat je dit type niet in je assortiment hebt wil je met het uitsluitingszoekwoord voorkomen dat je advertentie vertoond wordt aan bezoekers met deze zoekopdracht. Verhogen CTR Een lage CTR is nadelig voor de kwaliteitsscores van je zoekwoorden. Bekijk in AdWords welke zoekwoorden een laag CTR hebben en sluit ze uit indien ze tevens slechte resultaten vertonen na klikken op je advertentie. Een lage CTR betekent dat je advertenties niet relevant genoeg zijn voor de zoekopdracht.

Uitsluitingszoekwoorden toevoegen

Aan de slag dus met uitsluitingszoekwoorden in Google AdWords! Je hebt de mogelijkheid uitsluitingszoekwoorden toe te voegen onder het tabblad zoekwoorden onder de lijst met zoekwoorden. Hier kun je zoekwoorden toevoegen op advertentiegroepniveau en op campagneniveau. Dit kan zowel met de typen breed, zinsdeel en exact. Ook kun je onder het tabblad zoekwoorden > details > zoektermen > alle de uitsluitingszoekwoorden toevoegen.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl