Vijf manieren om social proof op je webshop te creëren

Social proof is een psychologische marketing term waarmee wordt bedoeld dat een bezoeker eerder een aankoop doet op het moment dat hij weet dat meer bezoekers bij een webshop of een bepaald product hebben gekocht. Social proof werd in het boek influcence van robert cilaldini aangehaald als één van de zes aankoopbeslissingen waarop iemand 'getriggerd' wordt om een bepaalde aankoop te doen. In dit blogartikel geven we 5 manieren om social proof op je webshop te creëren.

1. Reviews

Reviews zijn tegenwoordig een musthave voor elke webshop. Doordat klanten een (positieve) review achterlaten over jouw webshop of voor de producten die worden aangeboden, wek je direct het vertrouwen bij je bezoekers. Hierbij kun je het best gebruikmaken van een extern reviewsysteem zoals Trustpilot of Ekomi. Om social proof te creëren is een hoge gemiddelde beoordeling uiteraard belangrijk. Essentieel hiervoor is de kwaliteit van je producten en de geboden service. Zorg bijvoorbeeld dat de vermelde levertijd waar wordt gemaakt en bezoekers bij vragen goed en snel worden geholpen.

2. Social media

Een andere manier om social proof op je webshop te creëren is door gebruik te maken van social media platformen zoals Facebook en Twitter. Op het moment dat er veel activiteit is op de social media van jouw webshop zal dit worden gezien en social proof creëren. Misschien nog belangrijker is het vermelden van het aantal likes of het aantal volgers op je webshop, hiermee wek je direct het vertrouwen van de bezoeker.

3. Referenties

Een derde manier om social proof op je webshop te creëren is het toevoegen van referenties. Hierbij gaat het om klanten die een stuk schrijven over de ervaring met jouw product of service (vaak uitgebreider dan een review). Referenties kunnen het best geplaatst worden met een foto van van de klant (uiteraard met een grote lach!) dit maakt de referentie immers een stuk krachtiger. Het aanmaken van een referentiepagina is niet genoeg, referenties kunnen het best op verschillende pagina's terugkomen. Zo kan een referentie op een productpagina zowel vertrouwen creëren in jouw webshop als het product dat wordt aangeboden.

4. Invloedrijke personen

Het komt vaak voor dat er bepaalde mensen binnen jouw branche zijn die bekend staan om de kennis over de producten die je aanbied. Dit kan bijvoorbeeld een bepaalde webshop zijn die hier artikelen over schrijft, maar ook iemand die op Youtube video's publiceert. Als deze mensen jouw webshop noemen kan dit een groot effect hebben. Zorg dat je de mensen hierachter in je netwerk komen en breng het op je webshop naar voren als ze iets over je hebben geschreven.

5. Bekend van

De vijfde mogelijkheid om social proof te creëren is een sectie 'bekend van'. Dit kun je gebruiken als er bijvoorbeeld publicaties over jouw webshop in de media verschijnen. Door de logo's van deze partijen op je webshop te vermelden, zal dit aanspreken bij bezoekers die bekend zijn met deze partijen. Kortom zijn er genoeg manieren om social proof op je webshop te creëren. Hoewel de bovenstaande punten de nodige tijd in beslag kunnen nemen, zal dit zeker een positief effect op het conversiepercentage van je webshop hebben. We raden je dan ook aan om elementen die social proof creëren duidelijk op je webshop naar voren te brengen.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl