Vloggen, ook voor webshops interessant?

Vloggen, je hoort deze (gekke) term steeds vaker voorbijkomen. Het is niets nieuws, het bestaat al jaren, maar het lijkt de laatste tijd steeds populairder te worden. Op het nieuws, op het internet; je komt het steeds vaker tegen. Goed om er dus eens een blog aan te wijden en je te vertellen wat vloggen nu precies is én vooral belangrijk: is vloggen interessant voor webshops?

Wat is vloggen?

Vloggen is bloggen in een nieuw jasje. In een vlog wordt er een blog gepresenteerd in de vorm van een video. Vloggen stamt dan ook af van het woord videobloggen; bloggen in een video. Iemand die vlogt, wordt ook wel een vlogger genoemd. Geschreven content maakt steeds vaker plaats voor video content. Vandaar dat bloggen steeds vaker wordt ingewisseld voor vloggen. Nu wordt vloggen in de meeste gevallen op persoonlijke basis gedaan. Veel vloggers geven met hun vlog een kijkje in hun dagelijkse leven. Toch zijn er ook bedrijven die vloggen of die samenwerken met vloggers. Daarom zullen we verderop bespreken hoe jij kunt inspelen op de laatste trends, door met je webshop te vloggen. Enzo Knol, is een van Nederlands populairste vlogger. Enzo plaatst dagelijks 2 vlogs, waarin hij onder andere mensen een kijkje in zijn leven geeft. Mascha Feoktistova is een populaire vlogger en onder andere bekend met haar beautyblog/vlog Beautygloss. Natuurlijk zijn er veel meer populaire vloggers in Nederland. Wil je alvast inspiratie opdoen uit vlogs van populaire vloggers bekijken? Neem dan eens een kijkje op Bekende Vloggers.

Waarom vloggen voor je webshop?

Niet alleen voor persoonlijk gebruik is vloggen leuk en interessant. Ook voor jouw webshop kan vloggen van toegevoegde waarde zijn. Tekstuele content krijgt steeds minder vaak de aandacht, terwijl video content aan populariteit toeneemt. Vloggen is dus een nieuwe manier om aandacht te trekken voor je webshop en je producten. Hieronder hebben we een aantal punten voor je opgesomd, waarom bloggen interessant is voor je webshop:
  • Het zorgt voor extra verkeer naar je webshop. Een voorbeeld van een geschikt vlogkanaal is YouTube: na Google één van de populaire zoekmachines van het moment. Grote kans dus dat je vlogs nieuwe en meer bezoekers voor je shop genereren.
  • Het maakt je webshop persoonlijker. Door te vloggen zorg je ervoor dat je webshop een gezicht krijgt.
  • Je kunt nieuwe kanalen inzetten. Waarschijnlijk heb je al eens YouTube ingezet voor je webshop. Vloggen is een manier om hier actiever mee om te gaan. Daarnaast zijn er nog tal van andere videokanalen die je kunt gebruiken voor je vlogs.
  • Het is een nieuwe en extra manier van content creatie.
  • Vloggen maakt je webshop visueler, levendiger, leuker en interessanter.
  • Je concurrent doet het nog niet. Op het moment wordt vloggen door webshops nog niet of nauwelijks ingezet. Juist een reden om ermee te starten en je concurrentie voor te zijn!

Vlog ideeën voor je webshop

Oké, je moet dus gaan vloggen, maar waarover ga je vloggen? Voor de ene persoon is het makkelijker om een vlog te bedenken dan voor de ander. Om je op weg te helpen hebben wij een aantal vlog ideeën voor je bedacht, waarmee je met je webshop aan de slag kan.
  • Bedrijfsvlog: maak een vlog over het bedrijf achter de webshop. Geef in een vlog bijvoorbeeld een rondleiding of vertel over je webshop en het ontstaan ervan.
  • Productpresentatie: maak een vlog waarin je een product presenteert. Benoem de kenmerken van het product en laat zien hoe je het product kunt gebruiken.
  • Teamvlog: laat de bezoeker kennismaken met het team achter de webshop door middel van een vlog. Stel bijvoorbeeld kort iedere werknemer voor en vertel iets over het team.
  • Blog in een vlog: maak van onderwerpen waar je normaal gesproken een blog zou maken nu een vlog. Hierbij presenteer je als het ware het blog in je vlog.
  • Vlogstelling. Maak een stelling, die raakvlakken heeft met je webshop, en ga de voors en tegens hiervan benoemen in een vlog (door bijvoorbeeld 2 medewerkers). Een voorbeeldstelling voor een webshop in inkt kan zijn: huismerk cartridges geven geen waar voor je geld.
  • Werk samen met vloggers. Je hoeft natuurlijk niet perse zelf als webshop te vloggen. Je kunt ook samenwerken met vloggers. Er zijn je al diverse bedrijven voorgegaan die samenwerken met een vlogger. Wehkamp werkt bijvoorbeeld samen met bekende vloggers. Deze vloggers vloggen wekelijks over producten in het assortiment van Wehkamp en geven tips en inspiratie over de nieuwe trends.

Vlog tips

Ga je aan de slag met vloggen? Met onderstaande tips zorg je gegarandeerd voor een goede start.
  • Materiaal: zorg voor een goede camera en microfoon. Daarnaast heb je ook een videobewerkingsprogramma nodig om je video’s te bewerken.
  • Doel: voordat je gaat vloggen moet het doel van je vlog duidelijk zijn. Wat wil je vertellen en wat is de boodschap van je blog?
  • Opbouw: zorg voor een goede opbouw. Geef je vlog een inleiding, middenstuk en een conclusie / samenvatting.
  • Relevantie: een vlog moet relevant zijn voor je bezoekers. Wanneer dit niet het geval is zullen bezoekers geen of weinig interesse meer hebben in een volgend vlog. Belangrijk dus om relevantie content in je vlog te delen.

Vlog,vlog en nog eens vloggen

Vlog, vloggen, vloggers en bloggen. Een onderwerp dat af en toe wel wat verwarring kan zaaien. Eén ding is zeker, het kan absoluut waardevol zijn voor je webshop. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de trend op het gebied van vloggen en webshops.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl