Voorbereiden op de mobile-first index

[fullwidth background_color="" background_image="" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_webm="" video_mp4="" video_ogv="" video_preview_image="" overlay_color="" overlay_opacity="0.5" video_mute="yes" video_loop="yes" fade="no" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding_top="20" padding_bottom="20" padding_left="0" padding_right="0" hundred_percent="no" equal_height_columns="no" hide_on_mobile="no" menu_anchor="" class="" id=""][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]

Voorbereiden op de mobile-first index

Sinds een aantal maanden weten we dat Google de stap wil maken om van de Google index een mobile-first index te maken. Dit betekent dat de zoekresultaten in Google een nadruk gaan krijgen op gebruiksvriendelijkheid van websites op mobiele apparaten. Met andere woorden: als je website niet goed werkt op mobiel, dan zullen ook je organische rankings voor desktop hieronder lijden. De reden dat Google deze stap wil maken is omdat het merendeel van de zoekopdrachten al sinds 2015 via een mobiel apparaat gebeuren. Omdat de index echter gebaseerd is op basis van desktop, komt het geregeld voor dat een mobiele gebruiker op pagina’s terecht komt die niet mobielvriendelijk zijn. Het template is niet responsive, afbeeldingen laden niet of de mobiele website heeft maar de helft van de content. Om dit te voorkomen en om het internet wat meer “mobile-proof” te maken, heeft Google ervoor gekozen om een nadruk op mobiele bruikbaarheid te leggen. Voor paniek is het echter nog te vroeg. Google heeft in maart, tijdens een conference, aangegeven dat deze index nog een aantal maanden op zich zal laten wachten. Er is dus nog tijd om je website en SEO op orde te krijgen om ook in het aankomende mobiele tijdperk te blijven scoren.

Mobile-first voor SEO checklist

Is jouw website mobile-first index proof? Door middel van deze checklist word je SEO op orde gemaakt voor de aankomende verandering.

1. Mobiele vriendelijkheid

De belangrijkste, en dus ook de eerste, stap om te nemen is je website mobielvriendelijk te maken. Dit betekent dat het template responsive is (zich aanpast aan een kleiner scherm), de teksten goed leesbaar zijn op een kleiner scherm en klikbare elementen gemakkelijk aan te tikken zijn met een touchscreen. [/fusion_text][/one_full][/fullwidth][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="center" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] seo mobile first responsive template[/imageframe][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Om erachter te komen hoe mobielvriendelijk je website is, kun je deze handige tool van Google zelf gebruiken. Als je website niet door de test komt, is het zeer aan te raden om binnen afzienbare tijd een responsive template te implementeren. Heb je deze al en kom je toch niet door de test? Volg dan de suggesties die Google je geeft op. In de meeste gevallen zal dit te maken hebben met te kleine tekst of knoppen.

2. Content

Het kan voorkomen dat de content die op je mobiele website wordt vertoont verschilt van de content die op desktop wordt vertoont. Ga na of dit het geval is, met name voor de pagina’s met de belangrijkste content. In de mobile-first index zal deze content ook op mobiel zichtbaar moeten zijn, anders wordt hij als onbelangrijk beschouwd en zal Google er minder waarde aan hechten. Zorg er dus voor dat belangrijke content ook zichtbaar is op mobiel door de mobiele versie van de website te controleren, of eventuele verstop functies te verwijderen.

3. Gestructureerde gegevens

Wanneer je een responsive template hebt op je website en al eerder gestructureerde gegevens hebt toegevoegd voor desktop, dan kun je deze stap overslaan. De gestructureerde gegevens zullen in dat geval automatisch ook op mobiel werken. Heb je echter een aparte mobiele site, dan is het mogelijk dat je tijdens de implementatie van gestructureerde gegevens de mobiele site hebt overgeslagen. Controleer de mobiele site door middel van deze tool en voeg gestructureerde data toe waar deze nog ontbreekt.

4. Snelheid

Naast mobiele vriendelijkheid is snelheid een factor waarop Google de laatste maanden steeds meer nadruk op is gaan leggen. De snelheid van de mobiele website is dus ook zeer belangrijk binnen de mobile-first index. Het komt vaak voor dat een website een stuk trager is op mobiel dan op desktop. Dat is niet zo heel gek, aangezien een mobieltje minder krachtig is en waarschijnlijk trager internet heeft. Probeer daarom de website zelf zo snel mogelijk te maken om dit te beperken. Controleer de snelheid met deze tool. Analyseer de kritiekpunten die Google opmerkt in de tool. Zijn de afbeeldingen niet geoptimaliseerd, of is de server vertraagd? Volg de adviezen op en probeer de mobiele site zo snel mogelijk te maken. Niet alleen zal dit je voorbereiden op de mobile-first index, het zal waarschijnlijk direct een positieve invloed hebben op alle rankings. Een andere manier van het verhogen van mobiele snelheid zijn de “accelerated mobile pages” die door Google zijn ontwikkeld. Kort gezegd is AMP een nieuwe manier om mobiele pagina’s op te bouwen, waardoor deze aanzienlijk worden versneld. Omdat Google erbij betrokken is, krijgen AMP pagina’s ook een voordeel in de zoekresultaten van Google. Het implementeren hiervan is echter niet eenvoudig. Banner_1

5. Indexering

Als je gebruik maakt van een aparte URL structuur voor je mobiele website, dan is het mogelijk dat deze nog niet geïndexeerd is. Voorheen was dit geen probleem, aangezien de desktop pagina waarschijnlijk wel werd geïndexeerd en deze direct doorgeschakeld werd naar mobiel waar nodig. Met de mobile-first index zal dit echter niet meer werken. Beide versies zullen nu moeten worden geïndexeerd. Controleer of dit nu al het geval is door op je mobieltje een google zoekopdracht te doen met site:jemobielewebsite.nl. Als er vervolgens in de resultaten geen mobiele pagina’s voorkomen, dan kun je ervanuit gaan dat de mobiele website niet wordt geïndexeerd.[/fusion_text][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][imageframe lightbox="no" lightbox_image="" style_type="none" bordercolor="" bordersize="0px" borderradius="0" stylecolor="" align="center" link="" linktarget="_self" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="0.1" hide_on_mobile="no" class="" id=""] mobile website indexeren google[/imageframe][/one_full][one_full last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" class="" id=""][fusion_text]Gelukkig kan dit eenvoudig worden opgelost. Genereer een XML sitemap voor je mobiele website zoals je deze normaal gesproken voor de desktop versie maakt. Upload deze sitemap in Google search console naast je standaard sitemap. Google zal vervolgens de URLs binnen de sitemap crawlen en de mobiele pagina’s indexeren. Zorg er vervolgens wel voor dat een van de websites gebruik maakt van rel=canonical tags, anders wordt de content als duplicate geïndexeerd.

Klaar voor de index

Als je website aan alle bovenstaande voorwaarden voldoet, dan ben je helemaal klaar voor de mobile-first index. Wanneer Google deze gaat uitrollen is niet duidelijk, maar zodra dit gebeurd zul je waarschijnlijk wat schommelingen gaan zien in je rankings. Andere websites, die niet klaar voor de index waren, zullen langzaam wegzakken in de zoekresultaten. Gelukkig was jij er op tijd bij.[/fusion_text][/one_full]
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl