Google's mobiele algoritme komt: bereid je voor!

Het zal je niet zijn ontgaan; op 21 april 2015 begint de wereldwijde uitrol van het nieuwe mobiele algoritme van Google. Jaap berichtte vorige maand reeds over dit game-changing fenomeen en zette de invloed van het mobiele algoritme op rankings uiteen. In deze post geef ik je tips waarmee je voorbereidingen kunt treffen, zodat je prachtige website niet schittert door afwezigheid in Google's zoekresultaten.

Mobiel algo- wat?

Voordat ik daarmee start, even een korte terugblik. De missie van Google is al 17 jaar simpel: alle informatie van de wereld organiseren en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar maken. Dat begon uiteraard allemaal voor gebruikers met een desk- of laptop. Inmiddels heeft een groot gedeelte van de moderne mensch een smartphone. In 2014 was 1 op de 3 bezoeken aan een webshop al afkomstig van gebruikers met een mobiel apparaat. Als ik je dan ook nog eens vertel dat reeds meer dan 72% van de Nederlanders beschikt over mobiel internet, dan voel je hem al: hier gaat Google iets mee doen. Dit gebeurt in de vorm van een speciale robot die websites bezoekt en beoordeelt op de vraag: ben jij mobielvriendelijk? Het antwoord daarop is 'ja' of 'nee'. Ertussenin bestaat niet. No more mr. nice guy.

Hoe verhoog ik de mobielvriendelijkheid van mijn website?

Allereerst: test je website op mobielvriendelijkheid via de Google tool. En dan... niet-mobielvriendeiljk. Dat doet pijn, ik weet het. Laat het bezinken. De tool kan in dit geval de volgende informatie prijsgeven.

Tekst is te klein om te lezen

Yep. Niet iedereen heeft haviksogen. Zorg dat het font op alle schermen en resoluties goed leesbaar blijft.

Links staan te dicht op elkaar

Misschien hebben Google-programmeurs allemaal wel dikke vingers, maar waarschijnlijker is dat iedereen met de tussenliggende afstand twee links tegelijk aantikt. Zet ze dus ten minste 44 pixels uit elkaar.

Viewport is niet ingesteld

Is geen viewport aangegeven in de broncode? Dan ziet Google de pagina als desktop-only. Een dikke no-no. Neem – als je een responsive website hebt – de meta viewport als volgt op in de broncode van je pagina: <meta name=viewport content="width=device-width, initial-scale=1"> Maakt je website gebruik van dynamic serving (bijv. m.website.nl) of vallen bepaalde elementen buiten beeld, stel dan een specifieke breedte in, zoals width=320 of width=1024. Let wel, een responsive website is de meest ideale situatie voor Google!

Algemene tips

Naast de punten die de Google tool aangeeft, hier enkele algemene tips.
  • Vermijd zware afbeeldingen. 15Kb is beter dan 150kb.
  • Zorg voor een 'click to call' mogelijkheid. Gebruik hiervoor de volgende HTML code in combinatie met je telefoonnummer: <a href="tel:0852100818">085 2100 818</a>
  • Is de gebruikerservaring goed? Zorg voor een heldere navigatiestructuur waarin bezoekers eenvoudig hun doel kunnen bereiken. Want, laten we er niet omheen draaien, daarmee verdien jij geld.

Who you gonna call?

Last but not least: zoek een goede partner op het gebied van webontwikkeling en online marketing, daarmee kom je een heel eind. Succes met de voorbereidingen!
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl