Voorkom dat jouw e-mails verdwijnen in de spambox

Deliverability binnen e-mail marketing, wie kent het niet. Het is en blijft een enorm belangrijk onderdeel. Eigenlijk wordt het steeds belangrijker omdat de filters van e-mail clients ook steeds strenger en slimmer worden. Hiermee bedoelen we dat e-mail clients sneller geneigd zijn om e-mails te laten verdwijnen in spamboxen. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Enerzijds wil je dat al jouw e-mails bij de doelgroep terecht komen, maar anderzijds wil je de deliverability zo hoog mogelijk houden om niet te verdwijnen in de spambox. In het kader van voorkomen is beter dan genezen, geef ik je in deze blog een aantal tips mee om te voorkomen dat jouw mails verdwijnen in de spambox.

emailspambox

#1 Maak gebruik van een dubbele opt-in

Voordat iemand definitief wordt ingeschreven, moet de inschrijving eerst bevestigd worden. Dit is een dubbele opt-in. Door het toepassen van een dubbele opt-in is de kans een stuk groter dat je een lijst aan het creëren bent met fanatieke leden. Daarnaast voorkom je hiermee ook waste in je lijst; foutieve e-mailadressen kunnen bijvoorbeeld niet bevestigd worden en kunnen dus ook niet in de lijst terechtkomen. Een schone lijst met actieve leden, dat wil je!

#2 Contactpersonen opschonen

Zorg ervoor dat je mailt naar actuele mailinglijsten. Het is zonde om contactpersonen te blijven mailen die inactief zijn, bijvoorbeeld doordat ze nooit meer je e-mails openen. ESP’s bieden vrijwel altijd de optie om automatisch contactpersonen op te schonen na door de gebruiker ingestelde regels. Deze functie kun je dus gebruiken om contactpersonen automatisch uit je mailinglijst te filteren. E-mails die niet succesvol worden afgeleverd bij leden worden door e-mail clients als bounces gezien en je raadt het al, bounces zijn slecht voor je deliverablity.

Tip: de contactpersonen die je uit de mailinglijst hebt gefilterd, kun je uiteindelijk ook weer proberen te heractiveren middels een reactivatiecampagne.

#3 Vermijd spamgevoelige inhoud

In mijn vorige blog, ‘Zo verhoog je de open-ratio van jouw e-mails’, heb ik al eens benoemd dat je (te veel) spamgevoelige woorden zoals gratis, korting, actie en goedkoop moet proberen te vermijden in de inbox elementen. Uiteraard geldt dit ook voor de inhoud van de mailing, wees ook hier voorzichtig met het gebruik van deze spamgevoelige woorden. Verder is het van belang om te weten dat de volgende zaken gevoelig zijn voor spam in de e-mail zelf:

- Het toevoegen van bijlages (zoals PDF of word documenten)

- Gebruik van hoofdletters, uitroeptekens en symbolen

- Geen goede balans tussen: tekst en afbeeldingen

- Geen goede balans tussen tekst en linkjes

- Te grote inhoud van de mailing (tip: compress altijd even de images/GIF’s die je toevoegt in je mailing)

- Het versturen van image-only e-mails:

  • Ontbreken van live tekst heeft nadelige gevolgen voor de toegankelijkheid
  • E-mails zijn niet meer doorzoekbaar
  • De grootte van e-mails kan ervoor zorgen dat de e-mail slecht laadt of überhaupt niet wordt geladen
  • Als de ontvanger afbeeldingen heeft uitgeschakeld, zullen ze de e-mail niet zien
  • #4 Houd e-mail engagement in de gaten

    Monitor e-mailstatistieken met regelmaat. Denk bijvoorbeeld aan lage open- en klikpercentages en veel bounces en spammeldingen. Dit zijn namelijk factoren die er onder andere voor zorgen dat e-mails verdwijnen in de spambox. Zie je dat je op een bepaalde KPI slecht scoort? Ga er dan snel mee aan de slag. Pijnpunten achterhalen is een must! Persoonlijk vind ik de nationale e-mail benchmark van de DDMA altijd een goede maatstaf om te controleren of bijvoorbeeld de open-ratio’s van de accounts die ik beheer boven of onder het gemiddelde zitten. Zitten ze onder het gemiddelde? Dan is het een kwestie van achterhalen waar dit aan ligt.

    #5 E-mail authenticatie

    Met het instellen van e-mail authenticatie geef je ESP’s toestemming om e-mails te versturen vanuit een domein. Geef je deze toestemming niet, dan is de kans groter dat e-mails verdwijnen in de spambox. De instellingen stel je eenmalig in voor je ESP en domein.

    Wil je meer weten over interessante e-mail marketing onderwerpen? Houd onze blog dan goed in de gaten. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven en om mijn nieuwste posts te kunnen volgen.

    Beter rendement?

    Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.